Gramantygel *bilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel *bilder*

Jag vill eg inte framstå som en ren gramanförespråkare. Har inte rört en sedan min favvo på ridskolan (tio år sedan) prompt skulle gå med en. -Men är inte heller absolutist. Låt folk som har grundvett i kroppen prova sig fram. Om de är medvetna om riskerna. det går så bra att knäcka av en häst utan hjälpmedel oxå!
Jag tycker att din häst har en avgjort bättre form utan gramanen! Helt utan tvivel. Med gramanen hamnar hon bakom lod och på bogarna och med en onaturlig böjning i nacken. Däremot tycker jag att du bör korrigera din sits som en första åtgärd. Om du lutar dig framåt hamnar tyngdpunkten på bogarna. För att hjälpa hästen att balansera sig och bli lätt i framdelen måste du sitta rakt. Annars blir även formen lidande.
nyfiken på hur? Jag såg varierade former både med och utan. En mycket trevlig trav med hängande graman likssom en (som hon förmodligen vet om!) där hästen trillat bakom hand.
Kanske fler över tygeln utan graman, inte för att det skulle vara kritik.

Trevlig häst! Blir nästan sugen på en sådan stjärnögd liten en. Har fått några fördomar av betongmunnad tankerfjording som huserat här på somrarna... Men din såg så mjuk ut.

Tycker kanske inte att just det framåtlutade är så fel. Jag använder avlastningssits ibland då jag har en häst som inte alltid vill komma upp med sin rygg. Snarare att sadeln såg ut att vilja glida fram(såg svanskappa) Och det brukar ju kunna rätta sig till det bättre då de hittat en riktigt stabil rygg! Iaf på min ena med rund rygg o mage och obef. manke.

nyfiken på hur? Jag såg varierade former både med och utan. En mycket trevlig trav med hängande graman likssom en (som hon förmodligen vet om!) där hästen trillat bakom hand.
Kanske fler över tygeln utan graman, inte för att det skulle vara kritik.

Över tygeln är att föredra på en häst som har ett måttligt påskjut och en aktivitet bak. Man kan aldrig ha mer "form" än man har bjudning i hästen. Jag tycker absolut att de på lod/framför lod är en mer korrekt form på en häst som inte har kommit så långt i sin utbildning. Med mer bakben och styrka blir formen successivt bättre. tror jag.

oki major knapplån

Ja nu ska ja då som har förespråkat denna hjälptygel massor. vad ska TS med en graman till?
den verkar ju inte ha några alls problem med fram o ner o allt annat vad nu gramanen skulle kunna hjälpa till med...... samling ska ju inte va en gramans jobb...... NEEE till TS du din häst verkar fantastisk UTAN graman. Du ska nog bara hitta rätt knappar.
Låt mig tilläga WOW vilken polle han va ju bara sååååå söööööt.
om han nu slänger med huvudet e de nog bara som han inte orkar hålla ihopa. en fjordis tar mkt längre tid på sig att bygga muslker än ett fullblod. ge h*n tid. du kan ju aha en martigal så länge så att ni inte skadar varandra när de väl händer

jaja men ialla fall
PS måste bara fråga.....**med stooor risk att bli lynchad** e inte sadlen för långt fram??? inge på hopp nu bara en stilla undrarn?

kl

Nu har jag titat på dina bilder och jag vill bara säga att du behöver absolut ingen graman !

Din form utan ser bra ut och går hästen emot handen skall du hålla bestämt kvar och driva tills hästen själv ger eftergift.

Det är tvärtom gramanen som ser till att den blir framtung och bakom hand :eek: :eek:

Om det är svårt med galoppen beror det nog på att din häst inte orkar gå kvar i form...har inte muskler till det ännu.

Det kan hjälpa att longera på stor volt med en chambon...öva fattningar och avbrott så hästen får en chans att muskla sig utan att oxå bära upp dig.

Ta bort gramanen...den behöver du ej ! Och lycka till !

Jo jag försöker filma varje gång jag rider för instruktören. Och det är guld värt:bow: Man kommer verkligen inte ihåg allt man gör och sedan så ser man ju när det är bra.

Sedan tänkte jag på det att klippningen på hästen är väldigt oilka på bilderna från gramanridingen samt de andra ridpassen. Kanske det lurar ögat att halsen är konsigt böjd? För när jag tittade "utan" manen så det inte lika konstigt ut. Men du har ju rätt i att hon går innanför handen samt att halsen inte är korrect krökt. Samtidigt tror jag att jag skulle få högre poäng för den formen än på den mer öppna formen. Iaf på lägre nivå, vilket jag ju är på.

Både du och din häst såg mkt bättre ut utan grammanen. Håller helt med Sara-Ida, Prince Fair och DressyrMupp. Skippa den och bespara dig en massa onödigt jox och besvär. Jättefin liten häst!

Beatrice2: Varför skulle fjordingar ta längre tid på sig att bygga muskler än fullblod:confused:

Samtidigt tror jag att jag skulle få högre poäng för den formen än på den mer öppna formen. Iaf på lägre nivå, vilket jag ju är på.

Men det innebär inte att det är ngt positivt med den formen framför den mer öppna. Du kanske får ngt mer poäng på tävlingsbanan just nu - men sen då?
För att komma vidare och få bättre resultat _på lång sikt_ måste du utgå från den mer öppna formen och arbeta med att få bjudning, drivning och eftergift bakifrån - med bara snygg böj på halsen kommer hästen aldrig att komma hundra bakifrån och bära sig korrekt.
Ju starkare hästen blir, desto bättre kommer form och bärighet bli, om du är konsekvent i arbetet och låter det ta den tid det tar! :)

*snor en knapp i högen*

Att hästen inte orkar anser jag inte är en anledning att använda graman. Däremot förstår jag precis hur Annika_Källse menar. Jag har använt graman på (hemska mig!) en fyraåring just för att visa hästen vad jag ville, och sedan även använd den som 'napp för hästen' en period.

Hästen i fråga började utan påvisbar anledning att gå i en alldeles för hög form. Hade jag kunnat jobba på volter osv hade jag utmärkt väl löst det prima utan graman, men på den här tiden så hade jag problem att få hästen att rakt fram ute i skogen förstå vad jag menade. Så jaga nvände (efter att ha vägrat hårdnackat ett bra tag innan trots att flera tipsat om det) tillslut graman som en mild vägvisare en period. Jag använde den bara när huvudställning var för hög, och den gav omedelbar eftergift så snart hästen så bara tog ner huvudet det minsta. Tog honom inte många pass att greppa att det var SÅ matte ville.

Han red alrig 'ihop' på gramanen, dvs den användes för att dra ner och/eller ihop, utan bara för att vägleda och ge en fingervisning. Enligt mig jämförbart med martingal men med tydligare signal.

Hursom, som 'bieffekt' märkte jag att hästen, som har mycket nerv och hade MASSVIS med nerv (klena sådana med) som ung och gärna tittade på allt möjligt och omöjligt och spände till och blev hög och spänd (stressad) att när jag sa 'mekanisktä (med gramanen) gick in och bad om huvudsänkning, så såfort huvudet kom ner blev hela hästen lugnare. Har sedan läst att det frisläpps endorfiner när hästens huvud sänks, även om så att säga impulsen kommer från någon annan.

Så en period hade han gramanen som 'napp' i princip, när han blev spänd och tittig bad jag honom milt att sänka huvudet, och när han gjorde det slappnade han själv av också. Och med tiden blev ju tittigheten mindre och mindre. (Sen att när jag skulle plocka bort den helt fick det intressanta scenariot att med gramanen hängande där, helt uta funktion och utan jag höll i den så var hästen betydligt mer avslappnad än utan, det får se som en udda quirk helt enkelt).

Så, jag anser inte att graman alltid är fel, ens på unga hästar. Däremot tycker jag aldrig, oavsett ålder på hästen, om när man drar ihop dem med graman, eller drar ner dem. Däremot som vägledning/vägvisning.

Men aldrig någonsin för att styrkan inte finns där.

(Ang alla hästar med graman går på bogarna.. Rätt använd av duktig ryttare är det bevisat att den påverkar bakdelen och ger bättre bakbensaktivitet. Hur många av oss vanliga dödliga som kan uppnå det är dock inte forskat på än ;))

Angående det fotot som är på länk på föregående sida (tror jag) så instämmer jag med en del andra - släng gramanen. Vill även säga att jag tycker att sadeln ser ut att ligga på bogbladen. Flytta bak sadeln, så "lossnar" hästen lättare framtill. Hittade ingen hemsida så jag kan inte kommentera ridningen utan graman.

hur gick det me gramanen??? håller me annika! ja har graman ngn gång i veckan på alla mina för att visa vägen .. *ler* de funkar. sen tycker ja att det är bättre att lära hästarna rätt från början, inte byta sen när dom blivit 8-10år ..
Man måste ju faktiskt inte hålla in huvet me gramanen hela tiden man rider! MEN, det tar ett tag att lära sej att använda en graman rätt. Bra att du lär dej änvända den när du har hjälp av en tränare!
hoppas det ger dej den hjälp du ville ha!
mvh jessica

hur gick det me gramanen??? håller me annika! ja har graman ngn gång i veckan på alla mina för att visa vägen .. *ler* de funkar. sen tycker ja att det är bättre att lära hästarna rätt från början, inte byta sen när dom blivit 8-10år ..
Man måste ju faktiskt inte hålla in huvet me gramanen hela tiden man rider! MEN, det tar ett tag att lära sej att använda en graman rätt. Bra att du lär dej änvända den när du har hjälp av en tränare!
hoppas det ger dej den hjälp du ville ha!
mvh jessica

Ökar du verkligen hömängden och minskar på havren om du vill att hästen ska bli piggare???

Jag tycker att det är allmänt vedertaget att en ökad mängd havre gör hästen piggare (den får mer energi) samt även att den kan bli piggare av mindre mängd hö om den t ex går på fri tillgång kan man istället ge den en bestämd mängd 5 ggr/dygn. Om hästen är tjock blir det ju jobbigare för den att röra sig och därmed blir den ofta slöare.

Att sedan många ägare generellt ger sina hästar alldeles för lite grovfoder och för mkt kraftfoder är en helt annan sak.

En häst ska alltid äta MINST 1,2 kg grovfoder/100 kg kroppsvikt

Jag rider med gramn och tycker det är en bra hjälptygel.... OM den ligger i rätt ryttares händer. OM den hamnar i fel händer så kan den förstöra en häst, men det kan dom flesta hjälptyglar....

När jag rider med gramn så DRA jag INTE ner huvudet på hästen utan har den där som et stop om hästen slänger upp huvudet högt... sen när hon går RÄTT så hänger den bara...

JAg använder den som en vägvissare och inte en tygel som jag dra ner huvudet på hästen ;)

*hugger sista*

Jag vill bara delge min erfarenhet av gramananvändande. Jag har, mkt tack vare buke, varit en gramanmotståndare. Idag vet jag bättre även om jag kan tycka att den används fel i en del fall. I ts-fall tänker jag inte yttra mig då jag inte sett varken henne eller hästen irl! Att se några bilder säger inte mig så pass mycket att jag vill risa eller rosa!

Iaf, jag har ett sto med mkt i skallen. Hon har av någon anledning fått ett beteende där hon slår sig fri från tygeln med jämna mellanrum. När det inte "passar" damen far huvet i vädret och hon drar ryttaren (mig) ur sadeln. Detta blev bättre när jag bytte från ett tredelat bett till ett rakt tränsbett med fasta ringar, dock blev det inte bra! Jag försökte med diverse olika ridtekniker för att få bukt på detta men efter 2,5 ÅR (!) insåg jag att jag måste ha hjälp att bryta beteendet.

Jag tog hjälp av en duktig kvinna i stallet och satte på en gramantygel. Totalt livrädd för att dra ihop hästen red jag med den i ca tre veckor. Det som hände när jag satte på gramanen var att jag blev tvungen att börja rida FRAMÅT! Vi hade gramanen spänd så pass att när hästen gick i "korrekt form" skulle den hänga lös och när hästen slog sig ur formen för mycket skulle den sätta ett mycket tydligt stopp. Det som hände var att även när gramanen hängde lös var jag tvungen att använda fruktansvärt mycket mer skänklar och säte än vanligt för att hästen inte skulle släppa bettet och gå bakom handen. Jag var tvungen att räta upp överlivet och jobba på en stadig sits för att kunna rida hästen mellan hand och skänkel på ett bra sätt.

Detta gav mig en rejäl AHA-upplevelse! Samma typ av ridning ska jag ha även utan gramanen, dvs jag har ridit för lite hittills utan mer åkt häst.
Jag red i ca tre veckor konstant med gramanen. Då hade hästen slutat med sitt beteende så pass mycket att vi valde att ta bort gramanen och fortsätta jobbet utan graman. Samma typ av ridning och samma stadiga sits!

Idag är det ett par månader sen jag använde gramanen sist och nu behövs den inte längre. Idag har jag en häst som jag får att jobba korrekt bakifrån och fram! Jag kan driva hästen till eftergift om hon bryter sig fri. Det gick inte innan arbetet på graman! Då blev det bara än värre. Fråga mig inte varför då jag inte kan ge ett bra svar! Jag kan idag påverka hästen på ett mycket lättare och korrektare sätt än innan arbetet på graman. Vi har hittat rätt! Hon har upplevt att det är bekvämare att jobba med mig än mot mig och jag har börjat underlätta för henne mer i och med att jag jobbat mycket med min sits och övriga ridning.

Men det som var mest förvånande och beviset för att jag i och med gramanen INTE tvingade henne i någon form:
Efter EN VECKA på graman upptäckte jag nog den allra största förändringen i hästen, rent fysiskt. De spänningar hästen haft i 2,5 år (!) i ländryggen minskade till min stora förvåning! Efter dessa tre veckor på graman var spänningarna borta och har inte heller återkommit trots att jag ridit utan graman nu i ca 2 månader! Dessa spänningar har massör släppt på och efter bara någon/några veckor har de varit tillbaka igen. Nu har de varit borta i ett par månader!
Skillnaden i hästen är markant! Hon bygger muskler på bättre ställen och effektivare nu än tidigare. Hon har aldrig i min ägo haft en fyllig överlinje. Nu börjar den komma!!! Jag har alltså fått henne att vilja arbeta korrekt och jag är fullständigt övertygad om att vi aldrig någonsin kunnat komma hit utan denna period med korrigering/vägledning på graman!

För oss har gramanen varit ett mycket bra hjälpmedel för att bryta ett negativt beteende och komma till ett positivt och avspänt arbete. En annan ryttare kanske hade löst detta ändå, men jag lyckades inte!
Har även provat att byta tillbaka till det tredelade vilket enbart ledde till att det gamla beteenet återkom! Hon har alltså valt och får därmed gå med det raka tränsbettet då hon bevisligen vill ha det. Och ja, jag red med det raka tillräckligt länge på det raka för att inse att bara bettbytet inte var tillräckligt!

Jag har bilder och filmer på hur det såg ut innan, dock ej efter eller med graman. Det är iof lätt ordnat!

//Alice

Ingen här har påstått att gramanen är det ultimata hjälpmedlet på alla hästar och att den ska användas varje dag och timmar i sträck...[/QUOTE]

De bästa som sagts i den här tråden!!:banana:

Om så många är trött på dessa gramantrådar varför ens svara å bara gnälla??? Bättre å inte yttra sej!
Sen har dock alla rätt att ha sin åsikt!!
Å ja håller helt me annika!! Rider dock inte själv me graman särskilt ofta! Någon gång om året vid behov bara, men tycker de e ett bra hjälpmedel som dock inte funkar på alla hästar!!!

Tack för intressant berättelse! Tror helt klart att sådana hjälpmedel är positiva då det går tillväga och slutar som i ditt fall!

Även AW´s historia låter helt klart som ett fall där hjälptygeln gör ett jobb utan att förstöra något.

En helt annan sak att tex koppla på en gummisnodd eller thiedemantygel.

Nu har nog TS fått en hel del positiva inlägg för och emot, och det är bara att välja och vraka bland åsikterna.

Alice- Kul att det gick/går så bra för dig och din häst! Ahaupplevelser är bland det bästa som finns!

Jag är både gramanförespråkare och gramanmotståndare - beroende på vilken häst jag sitter på och dennes förutsättningar. De gånger jag använder graman är det alltid i syfte att få hsäten att jobba rätt med ryggen och bakbenen - jag har fått samma känsla som du - att man behöver driva mera och rida framåt för att gramanen ska funka

/Kristin, som ridit på med graman på en 25-årig ponny och en outbildad 11 årigt fjordsto

Kan väl tillägga att fjordtokans fjording ser ut att ha betydligt bättre förutsättningar för bra form än min fjording som jag var fodervärd åt hade;) Kan absolut hålla med om att trådskaparen inte behöver graman!

/Kristin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 616
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar