Gotlandsrusset kan ibland...

unki

Trådstartare
...ha en något svag rygg och är därför mest lämpad som ridhäst till barn.
Har jag läst på många ställen nu...
Stämmer det? Är ju inge bra i så fall eftersom jag har tänkt köpa ett russ att köra men även rida ibland. Jag väger ca 50 kg. Hur vet man vilka som har svag rygg då i så fall? :confused: :confused: :confused:

Oavsett ras så gäller det att hästen är välmusklad för att bära upp ryttarens tyngd. En kort rygg är oftast bättre än en lång.
Jag har en bunt russ hemma och ingen av dem har "en svag rygg". Flera av dem är ridna av personer som väger kring 60 kg utan problem.

Har hört att vissa säger att russet är så pass stark så den kan bära en vuxen ryttare. Vet flera vuxna (även vuxna män) som använder russet som ridhäst...

En svag rygg kan alla hästar har. Har sett många islänningar med dåligt musklade ryggar fast de får bära tungt. Så jag vet inte vad som ligger för sanning i det...

Så vilket svar du får beror nog på vem du väner dig till eftersom det finns många åsikter. Ingen sätter sig ju på nån häst med dålig omusklad rygg!

Eftersom jag tänker köra oxå så kommer den ju vara välmusklad o så. Men jag borde alltså kolla så att den inte har för lång rygg?! Tack för era svar!
:bump:

Du väger nog inte vad som räknas som "vuxenvikt" så det är nog nemas problemas.

Mitt russ är precis tvärtom. Hon har mycket välmusklad rygg och bär upp sig väldigt bra :)

50 kilo är knappas något problem, för ett normalt, friskt russ. Så köp dig du ett russ om det är det du vill ha!

Okej, tyckte väl inte heller att det borde vara några problem.. men sen så läste jag det där på flera ställen så då blev jag lite osäker.. :confused:
Så då tyckte jag de va bäst att fråga. Men de verkar ju som om alla ni är överens så nu känner jag mig lugn igen. :D

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka