Gotländs strövare

Sv: Gotländs strövare

Någon här som har just en liten gotlänning? Hur är dessa att ha som sällskaps-/stallhund? Lugna, pigga, orädda?
Funderar på att skaffa mej en sådan, lite lagon i storleken och älskar "fux"färgen :love:

)?

Men varför skaffa en renodlad jakthund när du inte ska jaga? Leta lite till så tror jag du hittar en hund, med den storleken och färg, eftersom det är det du verkar vara ute efter?

Håller fö helt med Gnist och Calazirya.

Man kan väl aktivera en hund på annat sätt än till exempel jakt och drag?

;)

Självklart kan man det! Men om det är lydnad/spår/sök/agility eller liknande du vill göra, varför skaffar du inte en hund som är bättre lämpad till just det området? Hunden du vill ha är en renodlad jakthund.

Tack för svaret! :bow:

Men måste man verkligen avla på varenda en liten hund i just den rasen? Det blir ju alltid något "svart får" i flocken och om man väljer ut just den och inte vill avla, kan inte det också vara ett alternativ?

Men vad är din tanke med hunden? Själv skulle jag aldrig vilja ha en stövare, de är relativt "egna" och går gärna med näsan i backen...

Finns det ingen annan ras som kan passa dig och dina behov bättre?

Kan man inte fylla deras vardag med något de tycker är minst lika kul?

Problemet är just att renodlade jakthundar(vallhundar, draghundar) inte tycker att något är i närheten av lika kul att göra som det de blivit framavlade för att göra i många generationer. Visst kan de tycka att annat är skoj, men när de får utföra sin ursprungliga syssla så lyser det om dem.

Att skaffa en sådan ras och försöka klämma in den i sin egen mall om hur man vill ha en hund tycker jag är oerhört själviskt. Dessutom borgar kombinationen stallhund och hög jaktlust för problem...

Jag skulle inte köpa en jakthund om jag inte skulle jaga med den. Sen att du tänker aktivera den med andra aktiviteter är ju bra, men en jakthund har starka instinkter, och får dom inte jaga tar dom ofta saken i egna händer (tassar).

En stövare som jobbar mkt med näsa är nog ganska svår att få att trivas lika bra på agilityplan som i skogen. Jag är av åsikten att hundar som inte får använda sina instinkter är olyckliga hundar, även fast dom inte visar det utåt hela tiden är det dom som blir helt överlyckliga när dom får komma ut i skogen.

Dessutom borgar kombinationen stallhund och hög jaktlust för problem...

Jag håller med: Renodlade jakthundar ska jaga. Kanske finns det en jägare i din närhet som kan göra detta med hunden medan du gör andra saker med den?

Och citatet ovan: Om du verkligen vill kunna ha din hund lös med dig i stallet och på ridturen...välj inte en ras med så starka jaktegenskaper. Diskussionen om hur du ska lösa lycklighetsfrågan för din hund tänker jag inte ge mig så djupt in i, men just där verkar dina önskemål om livet med hund och den ras du valt ut...inte riktigt passa ihop. Sen finns det säkert individer som lyckas ändå, men du får räkna med att jobba mycket hårdare än vad som är nödvändigt, dessutom MOT din hunds önskemål och lycka.

Lycka till med rasvalet!

/Syrsa

Visst kan man ha polarhundar i skåne men att påstå att det går lika bra som i de norra delarna av landet är fel!
PL

KL

en fråga som inte hör hit, men kom att tänka på den då jag såg TS överskrift. VARFÖR säger nästan alla nere i södra sverige STRÖVARE ? Har träffat otalet människor där jag frågat om rasen deras hund är, och fått till svar, Ja det här är en Smålands Strövare, det här är blandning Strövare/bla bla bla...osv..?! VAD kommer ordet STRÖVARE i från ?

Ok... (Tydligen en som är vääldigt beroende av att få sista ordet)

Sen vad du tycker skiter väl jag i, Om du annser att min hundhållning är illa och att mina hundar mår skit för att dom bor Längst ner i Skåne så Vargod.

Tycker att du lämnar korkade komentarer SOM vanligt håll dig till ditt eget!

VAR nämner hon din hundhållning?? hon har endast påpekat att hennes boendeförhållande o brist på möjlighet till tillräcklig aktivering gör att hon väljer bort att skaffa den typen av hund... alltså sunt förnuft!!
det betyder alltså inte att ALLA har det så.! men det är ju fritt fram att tolka och ta åt sig hur man vill!!

instämmer med så många andra att skaffa jakthund för att rasen är snygg och fin är väl ingen vidare idé. och har en del nackdelar med.
jag har en BC-Tollare,(vall/fågel) vi har provat vall med henne men hon är inte intresserad... jagar gör jag inte, men hon älskar apportera saker i och omkring vatten, och hon är väldigt nöjd efter ett sånt pass, tränar agility med henne oxå. men hon fungerar lika bra att ha med lös på ridturer, bara ut o gå, eller ligga o slappa..
men jag tycker du ska se dig om efter en hund som ligger på din nivå med aktivering, ändamål, kunskap osv, finns många trevliga raser!!

Antagligen känner de inte till ordet stövare, utan tar det närmaste som de känner till, dvs StRövare. Hunden strövar omkring :-)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 002
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 440
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka