Gotländs strövare

Vica

Trådstartare
Ny på forumet Hund, men ändå.. :)

Någon här som har just en liten gotlänning? Hur är dessa att ha som sällskaps-/stallhund? Lugna, pigga, orädda?
Funderar på att skaffa mej en sådan, lite lagon i storleken och älskar "fux"färgen :love:

Nån som dessutom vet ungefär vad man ska räkna på i månaden (om vi räknar bort försäkringen)?

Sv: Gotländs strövare

Gotlandsstövaren är en mångsidig jakthund, bra på att jaga såväl hare som räv.

Dessutom är det en liten ras, där uppfödaren verkligen jobbar för att avla på hundar med bra jaktegenskaper och att de kommer till goda jägarhem med möjlighet till jakt och jaktmeritering etc.

Inte en ras man köper om man inte ska jaga med andra ord!

Fast alla jakthundar lämpar sej inte till jakt.. Jack Russeln är ju grythund (?), men få använder väl den till det idag?

Gotlandsstövaren är en renodlad jakthund. Finns ingen sällskapsvariant!

Och det är rätt många som jagar med russlar (och andra terriers), även om de inte hänger på bukes hundforum.

Köpa sig en jakthund enbart för att den är snygg/har fin färg bäddar för en i framtiden olycklig hund och en lika olycklig ägare..

Varför inte välja en gårdshund om det är vad du vill ha hunden till?

Jag förstår faktiskt inte folk som skaffar hundar även då dom inte kan uppfylla hundens krav på aktivering.

Visst, jag älskar utseendet på draghundarna exempelvis.
Men eftersom jag bor i en lägenhet i ett väldigt snöfattigt område av Sverige så väljer jag att skona en draghund från detta liv.

Man kan väl aktivera en hund på annat sätt än till exempel jakt och drag? Syrran har utbildat sina till räddningshundar (spårar bla) och en av dem är en ren jaktras..

Jag har inte planerat att sätta den i ett hörn och bara titta på den ;)

Nej det förstår väl vi också att du inte tänket göra.

Men jag tycker det är egoistiskt att köpa sig en renodlad jakt hund om man inte tänker utnyttja gener och arv.

Lika som jag får krupp på folk som köper BC, men inte tänker valla.

Har du sett en hund med så renodlade instinkter som får nyttja sitt arv så förstår du vad jag menar.

Varför ska man ta bort en så pass viktigt bit för hunden, speciellt då det finns över 300 raser att välja på?

Draghundar mår precis lika bra i Skåne som i Norr bara dom får ARBETA!! Med eller utan snö!

Ja jag vet att du tycker så, men jag tycker inte att draghundar passar i lägenhet, i stan, utan snö.

( snö går ju att ersätta genom att låta dom dra annat, det vet jag)

Men allt runt omkring gör att jag anser att jag inte är lämpad att ha draghund. Punkt!

Ok..då borde du skaffa dig bättre kundskap om rasen..

Punkt!:D

Och vad vet du om mina kunskaper i ämnet ?

Bara för att jag inte tycker som dig behöver du inte dumförklara mig, jag är inte den enda som diskuterar så kring draghundar.

/ C som har god insyn i flertalet draghundars liv

Senast ändrad:

Man kan väl aktivera en hund på annat sätt än till exempel jakt och drag? Syrran har utbildat sina till räddningshundar (spårar bla) och en av dem är en ren jaktras..

Jag har inte planerat att sätta den i ett hörn och bara titta på den ;)

Men du missar en sak som är väldigt viktig. Det är en liten ras, väldigt liten tillochmed. Detta gör att de individer som finns bör uppfylla kraven för rasen, det torde ju vara att jaga hare.

Jag har själv en mindre ras där jag anser att det är viktigt att man verkligen har koll på avlen och individerna som föds i landet. Börjar man tulla på det så är rasens ursprungssyfte illa ute.

Ok... (Tydligen en som är vääldigt beroende av att få sista ordet)

Sen vad du tycker skiter väl jag i, Om du annser att min hundhållning är illa och att mina hundar mår skit för att dom bor Längst ner i Skåne så Vargod.

Tycker att du lämnar korkade komentarer SOM vanligt håll dig till ditt eget!

Har jag sagt något om din hundhållning över huvudtaget ?

Att du skiter i mina åsikter visar du klart och tydligt här att du inte gör.

Jag har skrivit att JAG aldrig skulle ha en draghund så länge jag bor här, vad du gör med dina hundar struntar jag faktiskt i.

Jag får tycka precis vad jag vill, utan att för den skull behöva acceptera att bli dumförklad eller kallad korkad.

Ok... (Tydligen en som är vääldigt beroende av att få sista ordet)

Sen vad du tycker skiter väl jag i, Om du annser att min hundhållning är illa och att mina hundar mår skit för att dom bor Längst ner i Skåne så Vargod.

Tycker att du lämnar korkade komentarer SOM vanligt håll dig till ditt eget!

Har jag sagt något om din hundhållning över huvudtaget ?

Att du skiter i mina åsikter visar du klart och tydligt här att du inte gör.

Jag har skrivit att JAG aldrig skulle ha en draghund så länge jag bor här, vad du gör med dina hundar struntar jag faktiskt i.

Jag får tycka precis vad jag vill, utan att för den skull behöva acceptera att bli dumförklad eller kallad korkad.

Först och främst, jag uppskattar verkligen allas åsikter, tankar och vetande!:bow:
Men, jag vill inte gärna ha bråk i denna tråden.. Det blir sån tråkig stämning. Konstruktiv kritik is fine for me, men påhopp är inte ok.

Tack! :)

Förlåt för den lilla utsvävningen.

Ville bara göra en liknelse, dvs du vill ha en jakthund och jag vill gärna ha en draghund.

Men min personliga åsikt är att ingen av oss två kan ge vare sig draghunden eller jakthunden vad den behöver.

Men du missar en sak som är väldigt viktig. Det är en liten ras, väldigt liten tillochmed. Detta gör att de individer som finns bör uppfylla kraven för rasen, det torde ju vara att jaga hare.

Jag har själv en mindre ras där jag anser att det är viktigt att man verkligen har koll på avlen och individerna som föds i landet. Börjar man tulla på det så är rasens ursprungssyfte illa ute.

Tack för svaret! :bow:

Men måste man verkligen avla på varenda en liten hund i just den rasen? Det blir ju alltid något "svart får" i flocken och om man väljer ut just den och inte vill avla, kan inte det också vara ett alternativ?

Förlåt för den lilla utsvävningen.

Ville bara göra en liknelse, dvs du vill ha en jakthund och jag vill gärna ha en draghund.

Men min personliga åsikt är att ingen av oss två kan ge vare sig draghunden eller jakthunden vad den behöver.

Lugnt! ;)

Men måste det vara så svart/vitt då? MÅSTE en rottis vakta 1planshuset? MÅSTE den och den rasen göra just det och det? Kan man inte fylla deras vardag med något de tycker är minst lika kul? Man kan ju ändå låta dem vara lösa i skogen och lalla utan att för den delen ta med sej bössan? Låta dem jobba av sej på agilitybanan utan att ha skogsgröna byxor?

Man kan väl låta den jaga haren då utan att för den delen avlossa ett skott?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 002
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 440
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka