Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Vad är det för trams vissa män alltid kommer med om att spåra upp "en pytteliten grupp män som satt det i system"??

Tror ni det är en pytteliten grupp män som tafsar??? HAHAHA AHAHAHA HA

Förlåt det är bara SÅ ROLIGT varje gång män ska förklara hur OVANLIGT det är med tafsande och sexuella trakasserier och övergrepp mot kvinnor!!

Tips:
Sluta försöka få problemet att verka mindre än vad det är och inse ---> det ska vara NOLLTOLERANS mot allt tafsande och alla övergrepp och det spelar ingen roll om du gör det i grupp eller ensam , spelar ingen roll om det är första gången du tafsar på en tjej eller om du är ordförande för svenska snuskgubbars tafssällskap och haft det som hobby i 30 år, spelar ingen roll vart du kommer ifrån, spelar ingen roll om du är ung eller gammal ---> tafsar du ska du plockas bort från området och inte släppas in igen!!!

Jag blev taffsad på och skriken till redan för 20 år sedan av svenska killar.
Allt kan du inte skylla på invandring

Absolut inte, det är ingen som sagt heller, inte ens jag. Men problemet har ökat det kan väl inte ens du neka till? När polisen börjar reagera har det gått rätt jävla långt ....
"Polisen: Myndigheten mörkar
Peter Larsson har skrivit flera inlägg på Twitter om händelsen. "Att myndigheten blev så livrädda trots att det som gått ut stämde vet jag inte", står det i ett av inläggen som har fått stor spridning.

– Det är beklagligt att myndigheten mörkar på det här sättet. Det här är ett allvarligt brott som många tjejer kan må extremt dålig av under en lång tid, vissa återhämtar sig kanske aldrig."
"– Det skulle vara en festivaldag till och jag tror att fler tjejer kan ha räddats för att vi gick ut med den informationen. Det var ju fakta, när vi börjar bli rädda för fakta så är vi jävligt illa ute."

Dagsfärskt från GT ... http://www.expressen.se/gt/forkastligt-att-vi-morkar-sanningen/

Det var någon kampanj med armband förut

Nästa kampanj kan vara att märka tafsarna med färg i pannan så man känner igen dem och de inte bara promenerar in på området igen efter att ha kastats ut

Tror rött skulle vara bra --> rött brukar signalera fara

Skulle kalla kampanjen "Märk en tafsare" så folk blir uppmärksamma och kommer igång med att peka ut de som gör det

Din erfarenhet behöver inte vara representativ, enligt polisens relativt nya lägesbild över sexuella ofredanden verkar den stora majoriteten av alla misstänkta gärningsmän vara ensamkommande flyktingbarn eller ha utländsk bakgrund.

Jaha. Du missade att specificera i ditt första citat att utredningen gällde just dessa övergreppen när du skrev "verkar den stora majoriteten av alla misstänkta gärningsmän vara ensamkommande flyktingbarn eller ha utländsk bakgrund." :)

Tja det är väl kanske bäst? Det är ju åt det håll samhället i stort är på väg. Könsseparerade badtider, skolor, inte ta kvinnor i hand o.s.v .. varför inte separerade zoner?
Nästa steg är väl att kvinnor inte får bevista manliga sportevenemang. Välkommen till Iran II.

Så för att någon får sparken för att ha uppfört sig illa är samhället på väg dit? Väldigt märklig logik? Är vi också på väg att tycka att landshövdingar ska få betald telefonsex, göra rattfylleri lagligt och korruption på banker lagligt? De fick också gå från sina tjänster nyligen.

Här är sammanfattningen för de som inte klickar in på länken @Blue delade med sig av:
"Grupper av män utsatte under nyårsnatten 2015-2016 unga kvinnor för sexuella ofredanden på flera håll i Europa. I Sverige har det uppmärksammats att ett sådant beteende har förekommit under bland annat ungdomsfestivalen We are Stockholm sommaren 2014 och 2015.

Med anledning av detta beslutade rikspolischefen att utsattheten för sexuella ofredanden bland ungdomar skulle undersökas. Uppdraget avgränsades till att fokusera på sexuella ofredanden på platser där folkmassor bildas, samt att kartlägga var i övrigt brotten begås för att polisen, direkt och indirekt, ska kunna medverka till att förebygga brott.

Uppdraget har genomförts i tre delar varav en del är en analys av anmälda brott som fokuserar på olika miljöer för sexuella ofredanden. Den andra delen genomfördes genom att lokalpolisen på olika sätt förde samtal med ungdomar i skolor om deras upplevelser av utsatthet för brottet. I den tredje delen av uppdraget har en grupp med olika erfarenheter inom Polisen fokuserat på att använda en modell som redan finns för samverkan med andra aktörer i samhället för att förebygga brott, och att applicera den modellen där det är möjligt för polisen att ta initiativ.

Kartläggningen av anmälda brott har inriktats på att undersöka olika modus som kan ha betydelse för att förebygga sexuella ofredanden mot barn och unga. Kartläggningen omfattar perioden 2011 till 2016 och rör drygt tio tusen anmälda brott avseende sexuella ofredanden. Av dessa har knappt två tusen anmälningar under 2015 och 2016 fritextgranskats.

Den övervägande delen av de utsatta är flickor som är yngre än femton år, men det förekommer brott även mot unga pojkar. Brott begångna på offentlig plats, till exempel i folksamlingar och på festivalområden, är förhållandevis få och utgör endast en dryg procent av det totala antalet brott. De allra flesta gärningsmän agerar ensamma och utsätter unga flickor vanligen för fysiska beröringar som upplevs som obehagliga. Antalet anmälda brott där gärningsmännen är fler än en är få.

Även brott som skett på gator, gångvägar och allmänna transportmedel är till antalet få. Där är den typiske gärningsmannen en medelålders man som agerat ensam genom blottning, kränkande förslag eller ytlig beröring. Det har dock förekommit ett fåtal gruppövergrepp i parkområden, vid busshållplatser samt på bussar och tåg. I simhallar har övergreppen vanligtvis genomförts av tre eller flera pojkar mot ett flertal flickor.

De ensamma gärningsmännen har oftast inte kunnat identifieras men signalementsuppgifterna talar för att de inte utgör någon homogen grupp. I de fall där brotten utförts av gärningsmän i en större grupp på offentlig plats och i simhallar har gärningsmännen främst varit ungdomar som söker eller nyligen fått asyl i Sverige.

De vanligaste sexuella ofredandena är de som begås via sociala medier och drabbar även små barn. En del rör brottet kontakt med barn i sexuellt syfte1 s.k. grooming vilka 1 6 kap. 10a § BrB Dokument Sida RAPPORT 4 (35) Upprättad av Datum Diarienr Underrättelsenheten Noa 2016-05-16 A093.636/2016 kan övergå till fysiska kontakter. Skolan är den offentliga miljö i vilken de flesta fysiska sexuella ofredandena äger rum och sker då främst mellan elever.

Polisens uppdrag är att förebygga, förhindra och utreda brottslighet. Sexuella ofredanden är ett komplext område som handlar mycket om attityder och normer i samhället. Brottet är ett allvarligt ingrepp i den personliga integriteten och kan sätta djupa spår i brottsoffret.

Polisen kan inte på egen hand komma till rätta med orsakerna till sexuella ofredanden. Hela rättsväsendet och samhället i stort måste agera mot attityder och beteenden som normaliserar olika former av sexuella ofredanden. Det handlar dels om att på längre sikt påverka gärningsmännens brottsbenägenhet och dels att vid specifika händelser försvåra att brott kan uppstå.

Det är angeläget att Polismyndigheten tidigt tar initiativ till samverkan och koncenterar sig på åtgärder som ligger inom myndighetens ansvarsområde. Polisen kan agera ”motor” i arbetet med att få andra samverkansaktörer att vidta adekvata åtgärder inom sina ansvarsområden.

Den Samverkansmodell som tagits fram av Brå bör användas för lokalpolisområdets långsiktiga och övergripande samverkan med kommunen likväl som vid en akut uppkommen eller i förväg känd händelse. I det övergripande arbetet ger modellen en strategisk problembild med en åtgärdsplan och medborgarlöften. Modellen tjänar även som en kontinuerligt uppdaterad händelsestyrd problembild och åtgärdsplan.

Sexuella ofredanden bland unga i offentliga miljöer och på publika platser är svåra att utreda eftersom det oftast sker i trängsel med stora folkmassor. Uppmärksamheten och fokus hos brottsoffer och vittnen ligger av förklarliga skäl på annat. Brottsoffret tvekar också att anmäla brott eftersom det för många är jobbigt att prata om händelsen. Det finns också en upplevd känsla av att en anmälan inte leder någonstans. Precis som för annan brottslighet är det förstahandsåtgärder som behöver förbättras för att en förundersökning ska ge resultat.

Polisen kan bidra till kunskapshöjande åtgärder som syftar till att få igång opinionsbildning om problembilden kring sexuella ofredanden bland unga i offentlig miljö och publika platser, för att påverka attityder och beteenden om vad som är tillåtet och inte tillåtet."

https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/Övriga rapporter/Lagesbild over sexuella ofredanden.pdf

Jag har lite svårt att se att flyktingar (eller flyktingar i grupp) skulle vara Sveriges stora problem faktiskt. Men jag måste jobba o hinner inte läsa mer ingående nu.

Jag tycker också det är VÄLDIGT intressant hur det alltid talas om "flyktingar/aslysökande" osv i grupp. När de då enl rapporten är en del av denna dryga 1 %. När andra fall med till och med helt sjuka övergrepp under många år inom familj/släkt osv så talas det alltid om individen. Jag förstår att de värsta fallen kan handla om just sjukdom men seriöst, ingen har väl läst att PAPPOR pekas ut som något farligt i avseende sexuella övergrepp? Även om de nog är väldigt mycket mer farliga än just flyktingar.

Det är fel att peka ut män (som står för 97 %), det är gissar jag då också helt fel att peka ut tex pappor (eftersom det aldrig görs) men flyktingar måste man peka ut. Ingen smutsig agenda, nej då.

Jag tycker också det är VÄLDIGT intressant hur det alltid talas om "flyktingar/aslysökande" osv i grupp. När de då enl rapporten är en del av denna dryga 1 %. När andra fall med till och med helt sjuka övergrepp under många år inom familj/släkt osv så talas det alltid om individen. Jag förstår att de värsta fallen kan handla om just sjukdom men seriöst, ingen har väl läst att PAPPOR pekas ut som något farligt i avseende sexuella övergrepp? Även om de nog är väldigt mycket mer farliga än just flyktingar.

Det är fel att peka ut män (som står för 97 %), det är gissar jag då också helt fel att peka ut tex pappor (eftersom det aldrig görs) men flyktingar måste man peka ut. Ingen smutsig agenda, nej då.

Vem har sagt att du bör kartlägga ursprung men inte kön? Låter som en fördom.

Ett av problemen som jag ser det är att energin läggs på offren inte på förövarna.

På sånna här evenemang där tusentals människor samlas på en liten yta måste det finnas mer både poliser och ordningsvakter. Uppenbarligen måste de även befinna sig ute i publikhaven och inte bara på kanterna och längst fram.
Min fundering är: finns kapaciteten i Sverige för att kunna hålla så här stora festivaler som tex bråvalla?
Kan resurserna som behövs sättas in för att besökarna ska känna sig trygga?

Jag tror inte det... Fram tills att det gör det tror jag att det hade vart bra att höja åldersgränserna och varför inte ange en max promillehalt? Alla (både män och kvinnor) får blåsa innan de släpps in på området och har de druckit för mycket får de inte komma in. Kanske tom en lösning där de får sitta i en fyllezon och nyktra till?

Ett av problemen som jag ser det är att energin läggs på offren inte på förövarna.

På sånna här evenemang där tusentals människor samlas på en liten yta måste det finnas mer både poliser och ordningsvakter. Uppenbarligen måste de även befinna sig ute i publikhaven och inte bara på kanterna och längst fram.
Min fundering är: finns kapaciteten i Sverige för att kunna hålla så här stora festivaler som tex bråvalla?
Kan resurserna som behövs sättas in för att besökarna ska känna sig trygga?

1. Det är näst intill omöjligt att utföra ett arbete i ett publikhav fullt av fulla, hoppande och sjungande människor. Att över huvud taget kunna ta sig fram på ett vettigt sätt är oerhört svårt.
2. Om vi bortser från #1, hur skulle det kunna gå att bevisa vem som tafsat? Hur bevisa att det var ett avsiktligt ofredande och inte bara ett resultat av omständigheterna jag nämner i #1?

Det är självklart förjävligt det som händer. Det har hänt sedan tidernas begynnelse och än jävligare är att det kommer fortsätta hända om inget radikalt görs när det kommer till mäns syn på kvinnor.
MEN! Att skrika om mer poliser och ordningsvakter i publikhaven kommer inte hjälpa, de kommer aldrig kunna utföra ett vettigt arbete, varken i preventivt syfte eller när någon blivit ofredad av random äckelsnubbe. Sådana quickfix är inte realistiska för fem öre.

Edit: Då är det mer realistiskt att inte tillåta män att dricka alkohol om de nu nödvändigtvis måste ut och roa sig. Det skulle i sin tur även innebära färre fall av misshandel också... Win win!

Senast ändrad:
1. Det är näst intill omöjligt att utföra ett arbete i ett publikhav fullt av fulla, hoppande och sjungande människor. Att över huvud taget kunna ta sig fram på ett vettigt sätt är oerhört svårt.
2. Om vi bortser från #1, hur skulle det kunna gå att bevisa vem som tafsat? Hur bevisa att det var ett avsiktligt ofredande och inte bara ett resultat av omständigheterna jag nämner i #1?

Det är självklart förjävligt det som händer. Det har hänt sedan tidernas begynnelse och än jävligare är att det kommer fortsätta hända om inget radikalt görs när det kommer till mäns syn på kvinnor.
MEN! Att skrika om mer poliser och ordningsvakter i publikhaven kommer inte hjälpa, de kommer aldrig kunna utföra ett vettigt arbete, varken i preventivt syfte eller när någon blivit ofredad av random äckelsnubbe. Sådana quickfix är inte realistiska för fem öre.

Låter väldigt vettigt!

Problemet är ju attityd.
Attityden hos vissa män att det är OK att ofreda kvinnor i vissa sammanhang.
Jag är rätt övertygad om att majoriteten av män INTE tafsar på kvinnor oönskat.

Jag är inte ofta på konsert, senaste var Bruce S för ett par veckor sedan.
Jag kan förstås inte utesluta att tafsande förekom, men jag såg inget tafsande och råkade heller inte ut för något (inte så konstigt i och för sig utifrån min ålder).

Tafsande är inte OK.
Men förbud...
då borde man nog avstå från att över huvud taget arrangera den här typen av tillställningar som det handlar om.
Eller, som redan skrivits, minimera alkoholintaget bland publiken.
Alkoholpåverkan har en benägenhet att ändra människors beteende.

Varför ger man sig ens in i ett publikhav om man inte vill ha kroppskontakt? Om någon tagit en på rumpan eller liknande är det bara att acceptera eftersom det är svårt att påvisa uppsåt. Den som tycker det är viktigt att inte bli antastad gör klokast i att hålla sig borta från publikhaven för det säger sig självt att det bara är en tidsfråga innan antastningarna sker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka