Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Jag håller med dig helt och hållet, i sak.

Men nu diskuterar vi övergrepp mot tjejer och kvinnor. Och dessa legitimeras av just det jag skrev, av annars "sjyssta" killar som aldrig rent fysiskt skulle tafsa. Men strukturer och jargonger fortsätter att legitimera killarnas övertag. De nervärderar, normaliserar och legitimerar övergrepp.
Om det är effekt du är ute efter är det gissningsvis bättre att inkludera istället för att exkludera de s.k. 'goda männen' i din kampanj.

(Disclaimer: nu är jag inte säker på hur jag på nån minut ska göra syftningsrätt, men den som inte föstår vad jag menar har andra problem i sin värld än det som tråden pinpointar)

Jag håller med dig i sak.

Men det är en sak att tycka så, och jag tror inte att @Remmer egentligen har en annan åsikt.
Svårigheten är ju att

Nu har vi företeelsen. Den måste hanteras.
Att konstatera att försiktigt beteende är klokt, handlar inte om att lägga skuld hos offren.
Det är att ha ögonen öppna för verkligheten.
Det är självklart förövarens fel och ansvar. Men verkligheten måste vi också förhålla oss till, det hjälper inte för stunden att skrika oss blå i ansiktet om att ansvaret ligger på förövaren. Det eventuella offret är så illa tvunget att förhålla sig till en oönskad verklighet.

Jag anser, till skillnad mot din framförda åsikt, att beteendet INTE legitimeras av att man säger att försiktigt beteende är att rekommendera.

Så... varför blir då kampanjer som denna så kontroversiella och hatade på? Om det nu är så självklart att ansvaret ska ligga på förövaren och inte offret?
Varför är det så accepterat med liknande tips till kvinnor, men inte män?

Han kommer inte ta ansvar frivilligt, det har jag aldrig påstått. Däremot är det där ansvaret ska ligga. Varför ska tjejerna tvingas ta ansvar för att något slemmo anser sig ha rätt till deras kropp? Ligger ansvaret på mordoffret också? Skulle det ha haft "vett" nog att se till att aldrig bli mördad?
Ska vi fortsätta lägga skuld och ansvar hos offren kommer det här aldrig leda någon vart.

Diskussionen var samma för ett litet tag sedan när kvinnor i Östersund uppmanades att hålla sig borta från vissa områden vissa tider på dygnet. Ska vi komma till rätta med problemen är det aldrig rätt väg att begränsa offren. Never, ever

Ansvaret ligger helt och hållet hos han som antastar, oavsett om han vill ha det eller inte. Att befria honom från det ansvaret bara för att han inte skulle vilja ta på sig det legitimerar alltihop, återigen. Punkt och slut.
Hur du tänkt att få förövarna att ta ansvar?

Varför tjejerna ska ta ansvar? För de tvingas att göra det när ingen gör det åt dem.

Hur du tänkt att få förövarna att ta ansvar?

Varför tjejerna ska ta ansvar? För de tvingas att göra det när ingen gör det åt dem.

En förövare kommer (i stort sett) aldrig ta ansvar :banghead: Oavsett vilket brott det handlar om. Hen kommer legitimera sina handlingar i all oändlighet. Men det är där och ingen annanstans ansvaret ska ligga. Samhället ska inte hjälpa till med den legitimeringen genom att lägga ansvaret på offren

En förövare kommer (i stort sett) aldrig ta ansvar :banghead: Oavsett vilket brott det handlar om. Hen kommer legitimera sina handlingar i all oändlighet. Men det är där och ingen annanstans ansvaret ska ligga

Precis och det är därför samhället borde förbjuda den här typen av konserter, då de inte är säkra för publiken.

En förövare kommer (i stort sett) aldrig ta ansvar :banghead: Oavsett vilket brott det handlar om. Hen kommer legitimera sina handlingar i all oändlighet. Men det är där och ingen annanstans ansvaret ska ligga. Samhället ska inte hjälpa till med den legitimeringen genom att lägga ansvaret på offren

Både @Remmer och jag håller med (ber om ursäkt för att jag lägger ord i munnen på @Remmer ).

En förövare kommer i stort sett aldrig att ta ansvar.

Du har så rätt.

Och hur har du då tänkt lösa problemet?

Både @Remmer och jag håller med (ber om ursäkt för att jag lägger ord i munnen på @Remmer ).

En förövare kommer i stort sett aldrig att ta ansvar.

Du har så rätt.

Och hur har du då tänkt lösa problemet?
Men tex en fotbollshuligan lär ju i stort sett aldrig ta något ansvar heller. Det finns väl knappast några kriminella som tar ansvar för sina brott?
Konstigt nog hör man sällan förbud eller "skyll dig själv-attityd " när det gäller sådana brott. Istället är det vakter och polisnärvaro vid "högrisk matcher".
Men när det gäller brott som drabbar (till största delen) kvinnor då är det minsann mitt ansvar att se till att jag inte blir utsatt och jag som måste begränsa mig.

Men tex en fotbollshuligan lär ju i stort sett aldrig ta något ansvar heller. Det finns väl knappast några kriminella som tar ansvar för sina brott?
Konstigt nog hör man sällan förbud eller "skyll dig själv-attityd " när det gäller sådana brott. Istället är det vakter och polisnärvaro vid "högrisk matcher".
Men när det gäller brott som drabbar (till största delen) kvinnor då är det minsann mitt ansvar att se till att jag inte blir utsatt och jag som måste begränsa mig.

Fotbollshuliganer: ökad polisnärvaro för att försöka stävja (och de misslyckas)
Ofredande på musikfestivaler: ökad polisnärvaro för att försöka stävja (och de misslyckas).

Skillnad?
Inte så stor.
Mer än att jag misstänker att graden av alkoholpåverkan är högre på musikfestival.
Och att det (väl? har aldrig varit på sådan fotbollsmatch) som regel är numrerade sittplatser på fotbollsmatcherna och därmed inte samma trängsel och därmed faktiskt inte riktigt lika svårt för poliser och vakter att faktiskt uppfatta vad som händer.
Och att det troligen är lättare för polisen att se vilka de bör ha under extra uppsikt vid fotbollsmatcherna.

Ofredande på musikfestivaler: ökad polisnärvaro för att försöka stävja (och de misslyckas).

Skillnad?
Inte så stor.
Mer än att jag misstänker att graden av alkoholpåverkan är högre på musikfestival.
Och att det (väl? har aldrig varit på sådan fotbollsmatch) som regel är numrerade sittplatser på fotbollsmatcherna och därmed inte samma trängsel och därmed faktiskt inte riktigt lika svårt för poliser och vakter att faktiskt uppfatta vad som händer.
Och att det troligen är lättare för polisen att se vilka de bör ha under extra uppsikt vid fotbollsmatcherna.
Kameraövervakningen är dessutom numera massiv på fotbollsarenor.
Dessutom är biljettinnehavare registrerade.
Huliganerna är också registrerade med bl.a fotografier hos polisen.

Det går säkert att kameraövervaka festivaler också, om det är ett sådant samhälle vi vill ha.

Skillnad?
Inte så stor.
Den massiva skillnaden ligger i hur offren för problemet bemöts. Det är ovanligt att man hör "skyll dig själv / det är du som måste ta ansvar" när det gäller fotbolls matcher.
Som tjej blir man ju överöst med "råd" om hur man ska slippa bli antastad. Blir du det ändå så berodde det förmodligen på något du gjorde.
För övrigt var fotboll ett exempel. Du kan jämföra med vilket annat brott som helst.

Märk här att i fotbollsfallet försöker man inte lösa problemet med att förbjuda män att gå på fotboll. Här försöker man punkta de individer som är själva problemet. De kan till och med ha besöksförbud på arenorna.
För att kunna göra det måste man dock veta vilka individer det är.

Den massiva skillnaden ligger i hur offren för problemet bemöts. Det är ovanligt att man hör "skyll dig själv / det är du som måste ta ansvar" när det gäller fotbolls matcher.
Som tjej blir man ju överöst med "råd" om hur man ska slippa bli antastad. Blir du det ändå så berodde det förmodligen på något du gjorde.
För övrigt var fotboll ett exempel. Du kan jämföra med vilket annat brott som helst.

Beror ju på att de flesta försöker undvika onödiga risker. Det var ett fall för ett par år sedan med en åskådare som ställde sig i Black Army och hejade på IFK Göteborg. Visst var den generella kommentaren om denna åskådare: "idiot" och inte "vad dåligt gjort av Black Army som inte var snälla mot honom. Det är deras ansvar.". Det är väl snarare så att folk är väldigt förstående gentemot utmanande kvinnor.

Kameraövervakningen är dessutom numera massiv på fotbollsarenor.
Dessutom är biljettinnehavare registrerade.
Huliganerna är också registrerade med bl.a fotografier hos polisen.

Det går säkert att kameraövervaka festivaler också, om det är ett sådant samhälle vi vill ha.
Jag tror inte att någon (förutom tafsarna) skulle ha något emot intensiv polisiär kameraövervakning på festivalen i syfte att klara upp våldtäkter och ofredanden i efterhand.

Det har dock en begränsad preventiv effekt, utan har mest med upptäcktsrisk och uppklarnande av brott att göra.

Jag tror inte att någon (förutom tafsarna) skulle ha något emot intensiv polisiär kameraövervakning på festivalen i syfte att klara upp våldtäkter och ofredanden i efterhand.

Det har dock en begränsad preventiv effekt, utan har mest med upptäcktsrisk och uppklarnande av brott att göra.
Jag tror absolut det skulle ha en preventiv effekt, då just upptäcktsrisken skulle öka markant.

OK.
Men om det nu är så fel (jo, jag är kvinna själv) och om det nu är så att offren skuldbeläggs.
Det är väl bra att du påpekar det.

Men innan du fördömer de råd som ges, och bara klagar på att skulden läggs på offret, så kanske du kan komma på något bra sätt att minska förekomsten?
Och då tycker jag inte att det är relevant att porta alla män från festivaler.

Jag - och ett par till - har kommenterat alkoholen och att nykterhet kunde vara en bit på väg.

Se till att det enbart är numrerade sittplatser? Tror i och för sig att festivalerna skulle tappa karaktär om man kontrollerar nykterhet och gör det hela till en städad konsert, men risken för tafsande skulle ju minska eftersom tillfällena att tafsa skulle bli betydligt färre och betydligt mer lättupptäckta?

Eller något annat klokt sätt att hantera?

Så... varför blir då kampanjer som denna så kontroversiella och hatade på? Om det nu är så självklart att ansvaret ska ligga på förövaren och inte offret?
Varför är det så accepterat med liknande tips till kvinnor, men inte män?

Jag har inte upptäckt att den typen av annonser blir hatade eller kontroversiella?
Fast i ärlighetens namn har jag inte uppfattat det som en kampanj utan mer som ett sätt att vända på problematiken.

Beror ju på att de flesta försöker undvika onödiga risker. Det var ett fall för ett par år sedan med en åskådare som ställde sig i Black Army och hejade på IFK Göteborg. Visst var den generella kommentaren om denna åskådare: "idiot" och inte "vad dåligt gjort av Black Army som inte var snälla mot honom. Det är deras ansvar.". Det är väl snarare så att folk är väldigt förstående gentemot utmanande kvinnor.

Jag tror återigen att du borde förespråka skyddsjakt på män med din retorik. Alternativt tvångsvård för att freda samhället.

Jag har inte upptäckt att den typen av annonser blir hatade eller kontroversiella?
Fast i ärlighetens namn har jag inte uppfattat det som en kampanj utan mer som ett sätt att vända på problematiken.
Jag googlade snabbt kampanjen och jo, det ses som mycket provocerande. Det finns massor av negativa kommentarer, mest av typen "inte alla män... "

Jag hänger inte med, vilka är drygt 1 % och av vad?

Jag hjälper dig , läs här:

Brott begångna på offentlig plats, till exempel i folksamlingar och på festivalområden, är förhållandevis få och utgör endast en dryg procent av det totala antalet brott. De allra flesta gärningsmän agerar ensamma och utsätter unga flickor vanligen för fysiska beröringar som upplevs som obehagliga. Antalet anmälda brott där gärningsmännen är fler än en är få.

Alltså de fall av sexuella ofredande som rasister vill tjata om utgör enligt rapporten mindre än 1% av den totala mängden sexuella ofredanden

Så rasisterna ignorerar mer än 99% av alla sexuella ofredanden eftersom de egentligen inte bryr sig om kvinnors säkerhet alls utan bara vill ta chansen att vara lite rasistiska

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka