Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Jag hjälper dig , läs här:

Alltså de fall av sexuella ofredande som rasister vill tjata om utgör enligt rapporten mindre än 1% av den totala mängden sexuella ofredanden

Nej brott "på offentlig plats, till exempel i folksamlingar och på festivalområden" utgör mindre än 1% av den totala mängden brott. Här inkluderas även cykelstölder, fickstölder, misshandel m.m. När det gäller sexuella ofredanden i dessa miljöer utgör de en mycket större andel.

OK, hade inte alls uppfattat det så utan som @Jeffery som ett humoristiskt sätt att påvisa problematiken.

Men.

Du och jag håller med varandra i sak: det är förövarna som är problemet.
Vissa lösningar/åtgärder görs, bland annat råd till kvinnor (potentiella offer) för att minska risken att råka illa ut.

Du tycker tydligen att det är provocerande att man ska försöka undvika att råka illa ut.
Jag tycker inte heller att det BORDE behövas.
Men jag har svårt att se någon "enkel" lösning så det slipper behövas.

Jag vore mer intresserad av diskussion med dig om du framför något konstruktivt i stället för att enbart klaga på de hanterings-sätt som tillämpas.
För då skulle dina inlägg verkligen tillföra något värdefullt, nu belyser du ju bara ett moment 22.
Helt ärligt så har jag ingen aning om hur det ska lösas, förutom att jag tror att attityden till sånt här måste ändras i grunden som @sjoberga är inne på. Nolltolerans mot sexism och övergrepp. Och jag tror att man måste börja prata om det här redan i grundskolan.
Och ja, jag blir sjukt provocerad över hur mycket jag som kvinna väntas ta ansvar för att andra idioter inte ska utsätta mig för brott!

Nej brott "på offentlig plats, till exempel i folksamlingar och på festivalområden" utgör mindre än 1% av den totala mängden brott. Här inkluderas även cykelstölder, fickstölder, misshandel m.m. När det gäller sexuella ofredanden i dessa miljöer utgör de en mycket större andel.

Stämmer inte sammanfattningen med rapportens innehåll menar du?

Uppdraget avgränsades till att fokusera på sexuella ofredanden på platser där folkmassor bildas, samt att kartlägga var i övrigt brotten begås

Men det är ju inte många kvinnor som skulle följa rådet "inled inte relationer med män och håll dig 20 meter från män i alla lägen" vilket är vad som skulle krävas för att undvika att råka illa ut

Och löser fortfarande inte grundproblemet alltså männen som begår brott

Kvinnor i förhållande är betydligt säkrare än de utan.

Helt ärligt så har jag ingen aning om hur det ska lösas, förutom att jag tror att attityden till sånt här måste ändras i grunden som @sjoberga är inne på. Nolltolerans mot sexism och övergrepp. Och jag tror att man måste börja prata om det här redan i grundskolan.
Och ja, jag blir sjukt provocerad över hur mycket jag som kvinna väntas ta ansvar för att andra idioter inte ska utsätta mig för brott!

Jag är väl alldeles för pragmatisk och tänker att jag vill inte bli utsatt för brott.
Vissa situationer bör jag därför undvika att försätta mig i.
Exempelvis bör jag undvika att bli redlöst berusad "bland folk" (eller över huvud taget) eftersom jag blir ett enkelt offer att sno grejer från eller annat.
Jag ser det å andra sidan inte som en inskränkning i mina rättigheter, att undvika kraftig eller redlös berusning. Det ser jag mer som vettigt beteende.

Ja, det är fel att ung kvinnor kanske inte kan röra sig fritt utan att riskera att bli utsatta.
Men att till varje pris hävda sin rätt, är knappast en särskilt intelligent väg att gå.

Nu är situationen som den är och det måste man förhålla sig till.

Självklart ska man fundera på och arbeta på att lösa orsaken (i det här fallet antastande män).
Men SAMTIDIGT är det väl rätt vettigt att undvika att försätta sig i en onödigt sårbar situation?
Eller?:confused:

Jag tycker man ska börja ännu tidigare, ställ samma krav på pojkar som flickor. Stökiga pojkar ska inte komma undan med att "pojkar är pojkar" och flickor ska inte behöva vara snälla och duktiga och hålla ordning på pojkarna.
Kvinnor i förhållande är betydligt säkrare än de utan.
Enligt vilken statistik då? Störst risk att bli misshandlad och våldtagen av en man är av någon man känner.

Stämmer inte sammanfattningen med rapportens innehåll menar du?

Uppdraget avgränsades till att fokusera på sexuella ofredanden på platser där folkmassor bildas, samt att kartlägga var i övrigt brotten begås

Enligt Brå anmäls ca 8 000 sexuella ofredanden om året, en procent av dessa blir alltså runt 80 stycken. Jämför med Tabell 1 (s. 10) i rapporten så ser du själv att det inte alls stämmer.

Jag är väl alldeles för pragmatisk och tänker att jag vill inte bli utsatt för brott.
Vissa situationer bör jag därför undvika att försätta mig i.
Exempelvis bör jag undvika att bli redlöst berusad "bland folk" (eller över huvud taget) eftersom jag blir ett enkelt offer att sno grejer från eller annat.
Jag ser det å andra sidan inte som en inskränkning i mina rättigheter, att undvika kraftig eller redlös berusning. Det ser jag mer som vettigt beteende.

Ja, det är fel att ung kvinnor kanske inte kan röra sig fritt utan att riskera att bli utsatta.
Men att till varje pris hävda sin rätt, är knappast en särskilt intelligent väg att gå.

Nu är situationen som den är och det måste man förhålla sig till.

Självklart ska man fundera på och arbeta på att lösa orsaken (i det här fallet antastande män).
Men SAMTIDIGT är det väl rätt vettigt att undvika att försätta sig i en onödigt sårbar situation?
Eller?:confused:
Trevligt skuldbeläggande.
Jag vill inte heller bli utsatt för brott. Det finns mycket jag inte vill ska hända mig, men livet blir väldigt snävt om jag ska ta hänsyn till alla risker som finns.
Som exempel är ju ridning farligt och du kan skada dig illa vilket jag antar att du inte vill. Kan du tänka dig att sluta med hästar?
:up:

Jag vill inte heller bli utsatt för brott. Det finns mycket jag inte vill ska hända mig, men livet blir väldigt snävt om jag ska ta hänsyn till alla risker som finns.
Som exempel är ju ridning farligt och du kan skada dig illa vilket jag antar att du inte vill. Kan du tänka dig att sluta med hästar.

Alla har ju rätt att välja hur riskavtagande man vill leva. Problematiken uppkommer om du förnekar eller inte känner till farorna.

Ja men nu är det ju inte fakta och statistik vi ska gå efter --> vi ska gå efter fördomar och sårade manliga känslor och gammal hederlig moralism!!!

OBS ironi OBS
Och skuldbeläggande förstås

Om vi ser på samhället vet vi att skuldbeläggande har en självklar plats i den här debatten

Det är så många som gör det och överallt att det är ett stort problem man måste ta itu med

Som exempel är ju ridning farligt och du kan skada dig illa vilket jag antar att du inte vill. Kan du tänka dig att sluta med hästar?

Du läser in något som inte finns.
Ja, det kan vara farligt med ridning - om man beter sig oförsiktigt.
Om man däremot beter sig försiktigt så är riskerna att råka illa ut betydligt mindre.
Nej, jag har inte för avsikt att sluta med ridning. Men jag beter mig försiktigt och anpassar risktagandet efter situation.

Nej, jag avser inte sluta gå på konsert.
Men jag dricker mig inte full, och jag undviker att stå där det är totalfullt med berusade besökare.

Nej, jag slutar inte att röra mig utomhus på "konstiga" tider på dygnet.
Men jag undviker att gå precis i närheten av oroligheter eller uppenbart berusade människor.

Jag promenerar inte mitt på vägbanan heller - eftersom det är en onödig risk att ta även om bilisten inte får köra på mig.

Alla har ju rätt att välja hur riskavtagande man vill leva. Problematiken uppkommer om du förnekar eller inte känner till farorna.
Så vad betyder det för kvinnor som väljer den riskavtagande nivån där de känner till faran, men värderar sin frihet och sommarens festivaler?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka