Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Då ber jag om ursäkt eftersom jag inte var medveten om att man måste ha lösningar på alla problem innan man får diskutera dem.
Jag har som sagt inte någon lösning, men jag är ändå av åsikten att begränsa kvinnor (mer) är inte en väg framåt.

I mina ögon är det inte att diskutera, när man enbart hävdar att "jag ska inte behöva anpassa mig".
Det är att framföra en åsikt, vilket inte är så dumt.
Men vill man försöka komma vidare så kan det ju finnas skäl att försöka se andra sidor av det hela.
Och jag vet inte hur många gånger, men det är flera, som jag skrivit att jag håller med dig i sak.

Förresten, för att försöka komma vidare från icke konstruktivt tjafs.

Låt säga att man på olika festivaler upprättar "mans-fria zoner". Endast kvinnor tillåts i de områdena.
Tror vi att de mans-fria zonerna kommer att vara tätt "befolkade" eller tror vi att de flesta kvinnliga festivalbesökare skulle välja att undvika de manliga festivalbesökarna?

Jag är ingen krogmänniska men har ändå själv blivit tafsad på av kvinnor i storleksordningen ett hundratal gånger, en del gånger ganska grovt. En del av de män jag känner har berättat om liknande upplevelser, jag sökte på internet och det verkar inte vara ett ovanligt fenomen.
Varför säger inte ni "snälla" kvinnor själv ifrån?
De snälla kvinnorna kanske är upptagna med att freda sig från tafsande män och ser inte mannen som blir sexuellt ofredad eftersom det är jämförelsevis ovanligt??

Jag har aldrig nånsin sett en man utsättas för samma sak men skulle jag göra det skulle jag säga till och inte skratta och ignorera som många män gör när deras kompisar tafsar på kvinnor

Machokulturen som säger att det är okej har jag inte i mig utan "problemet" är att jag aldrig ser kvinnor som sexuellt ofredar män --> antagligen eftersom det statistiskt sett är ovanligt medan män som sexuellt ofredar kvinnor är mycket vanligare

De snälla kvinnorna kanske är upptagna med att freda sig från tafsande män och ser inte mannen som blir sexuellt ofredad eftersom det är jämförelsevis ovanligt??

Jag har aldrig nånsin sett en man utsättas för samma sak men skulle jag göra det skulle jag säga till och inte skratta och ignorera som många män gör när deras kompisar tafsar på kvinnor

Jag har sett män tafsas på av kvinna.
Senast i helgen som var, faktiskt, på en privat fest.
en kvinnlig deltagare var kraftigt på pickaluven och hade sett ut en tänkt, manlig sängpartner. Mannens sambo tyckte att det hela var lite underhållande, han tyckte att det var pinsamt.
Den berusade damen fick nobben, och gjorde sedan en homosexuell invit till mig.
Stackaren, inte lätt att få napp där, inte.
Och nej, på nykter kaluv är jag helt säker på att hon varken hade "gått på" mannen eller mig.
Och nej, det är ingen av oss som såg det som mer än en person som var ordentligt dragen och betedde sig dumt.
Men det var som sagt en privat tillställning, ca 40 gäster, och det är stor skillnad mot festival/krogmiljö.

Detta - ditt inlägg - får mig förresten att fundera på hur de män som får oönskade tafsningar och annat på sig reagerar.
Min fördom säger att många av dem antagligen flabbar åt det och blir lite nöjda men det är en fördom som antagligen kan vara väldigt fel.

Det blir väldigt underligt när du sedan använder de procenttalen som procent av begångna brott. Om undersökningen enbart fokuserat på evenemang hade ju det inte varit 2 procent (1,8 avrundas normalt till två) utan hundra procent osv.
Men varför blir du obekväm över att den kom fram till att mindre än 2% av ofredanden skedde på evenemang och liknande platser?

Får man inte ha en helhetsbild på sexuella ofredanden? Varför ska vi bara prata om evenemang? Du skrev ju tidigare i ett inlägg att vi skulle prata om "alla former av sexuella kränkningar"??

Det verkar som ett ganska absurt förslag.
Men om man hindrar fulla män och fulla kvinnor från att drälla omkring, en zon för fulla män, en för fulla kvinnor, en zon där de som vill får vistas på nykter kaluv och där det är skapligt glest så att vakterna kan uppfatta vad som händer så kanske det blir en trevlig konsert eller festival!

Nej, jag är inte positiv till att straffa alla män för att några beter sig illa.

Och jo, jag vet. I dina ögon straffas idag alla kvinnor i stället genom att föreslås bete sig med eftertanke. Eller genom att utsättas för det dåliga beteende som en del män har.

Men det kanske är bra, egentligen?
Jätterättvist, faktiskt, att alla de som inte är skyldiga, straffas för det som de skyldiga gör. Det blir åtminstone ingen åtskillnad mellan könen.
Varför är det absurt med ett förslag om manszoner, men helt rimligt med ett om kvinnozoner?

en kvinnlig deltagare var kraftigt på pickaluven och hade sett ut en tänkt, manlig sängpartner. Mannens sambo tyckte att det hela var lite underhållande, han tyckte att det var pinsamt.
Och nej, på nykter kaluv är jag helt säker på att hon varken hade "gått på" mannen eller mig.
Och nej, det är ingen av oss som såg det som mer än en person som var ordentligt dragen och betedde sig dumt.
Men det var som sagt en privat tillställning, ca 40 gäster, och det är stor skillnad mot festival/krogmiljö.

Detta - ditt inlägg - får mig förresten att fundera på hur de män som får oönskade tafsningar och annat på sig reagerar.
Min fördom säger att många av dem antagligen flabbar åt det och blir lite nöjda men det är en fördom som antagligen kan vara väldigt fel.
Ja alltså machokulturen säger att män ska tycka sånt är roligt och bra de ska inte kunna trakasseras liksom

De få gånger jag läst om kvinnor som utnyttjat män så är kommentarerna från män OFTA typ : åh hon hade fått våldta mig vilken dag som helst!!!

Och så skrockar man lite

Så män bidrar inte där heller direkt utan det är ofta kvinnor som får säga att det inte är okej i de fallen också

Förresten, för att försöka komma vidare från icke konstruktivt tjafs.

Låt säga att man på olika festivaler upprättar "mans-fria zoner". Endast kvinnor tillåts i de områdena.
Tror vi att de mans-fria zonerna kommer att vara tätt "befolkade" eller tror vi att de flesta kvinnliga festivalbesökare skulle välja att undvika de manliga festivalbesökarna?
Jag tror att om det blir så kommer du som kvinna vara ganska fast i de zonerna eftersom det blir en större del män vilket gör att du blir ännu mer ensam och utsatt. Och såklart vetskapen av att om du blir utsatt så är det egentligen ditt fel som inte höll dig i den "säkra zonen".

Men varför blir du obekväm över att den kom fram till att mindre än 2% av ofredanden skedde på evenemang och liknande platser?

Får man inte ha en helhetsbild på sexuella ofredanden? Varför ska vi bara prata om evenemang? Du skrev ju tidigare i ett inlägg att vi skulle prata om "alla former av sexuella kränkningar"??
Jag inte skrivit att jag blir obekväm? Var har du fått det ifrån?

Jag är fortfarande inte säker på hur ni menar, du skriver ju nu återigen att två procent av antalet ofredande skedde vid evenemang och det skrev connemara precis att så skulle siffran inte tolkas?

Jag tror att om det blir så kommer du som kvinna vara ganska fast i de zonerna eftersom det blir en större del män vilket gör att du blir ännu mer ensam och utsatt. Och såklart vetskapen av att om du blir utsatt så är det egentligen ditt fel som inte höll dig i den "säkra zonen".

Ja, det är en risk.
Att publiken blir delad med män för sig, kvinnor för sig.
Och uppdelat i fållor.
Spontant - men det beror ju på områdets utseende - verkar det inte så festival-liknande.

Ja, praktiskt utifrån aspekten slippa ofredande, absolut.

Skrämmande utifrån aspekten "ska vi ha ett könssegregerat samhälle?" där mitt svar är ett bestämt nej.

Så män bidrar inte där heller direkt utan det är ofta kvinnor som får säga att det inte är okej i de fallen också
På den punkten ger jag dig helt rätt, män generellt ser inte "tafsande" kvinnor som ett problem. Det framgick också klart av sökningen jag gjorde på internet.

Ja, det är en risk.

Ja, praktiskt utifrån aspekten slippa ofredande.
Skrämmande utifrån aspekten "ska vi ha ett könssegregerat samhälle?" där mitt svar är ett bestämt nej.
Ja, det är en risk.
Och uppdelat i fållor.
Spontant - men det beror ju på områdets utseende - verkar det inte så festival-liknande.

Ja, praktiskt utifrån aspekten slippa ofredande, absolut.

Svarar mig själv och blir tramsig.
Men hur gör vi med dem som inte känner sig bekväma i sitt biologiska kön???
Och nej, jag tror inte att de hör till den tafsande kategorin. Men ändå?
Ska de individerna inte alls kunna gå på festival?

Jag inte skrivit att jag blir obekväm? Var har du fått det ifrån?

Jag är fortfarande inte säker på hur ni menar, du skriver ju nu återigen att två procent av antalet ofredande skedde vid evenemang och det skrev connemara precis att så skulle siffran inte tolkas?
Jaha det verkade som det

Hen skrev att "ca 1,8% av de sexuella ofredanden rapporten undersökt (dvs inte alla som begåtts) begicks under festivaler o dyl." så hur läser du?? Alltså tyvärr orkar jag inte vara mer pedagogisk utan du får hoppas på annan hjälp eller leva i ovisshet

och för att krångla till det hela ytterligare.
Låt oss säga att vi har en mans-zon och en kvinnozon.
Och aldrig mötas de tu.

Många sällskap är ju blandade gällande kön, när man besöker festivaler.
Krångel.
Japp, just nu väljer jag att fokusera på svårigheterna att könsuppdela publiken.

Det är oerhört kränkande, obekvämt och ett sätt att utöva makt, din fördom är fel.

Statistiskt ovanligare men det är ingen tröst för den enskilt utsatte.

Jaha det verkade som det

Hen skrev att "ca 1,8% av de sexuella ofredanden rapporten undersökt (dvs inte alla som begåtts) begicks under festivaler o dyl." så hur läser du?? Alltså tyvärr orkar jag inte vara mer pedagogisk utan du får hoppas på annan hjälp eller leva i ovisshet
Läs det du själv skriver, 2 procent av de rapporten undersökt. Inte att två procent av brotten sker vid evenemang. Rapporten kom inte fram till som du skrev: "...en kom fram till att mindre än 2% av ofredanden skedde på evenemang och liknande platser?". Det är du som inte förstått det du läst så du behöver inte vara spydig.

Du drar resonemanget till en extrem som jag inte framfört.
Dessutom har jag hittills inte kommenterat din etta mer än att jag tycker att könssegregering inte är en bra idé i största allmänhet.

1. Det är väl bra att det finns trygga zoner för kvinnor. Men hur en sådan uppdelning ska gå till - kvinnor till höger och män till vänster, eller förbjuda män på festivalområden??? vet jag inte om det skulle fungera.
Att, som andra skribenter föreslagit, förbjuda (alla) män att delta tycker jag är förkastligt, ja.

2. Så har jag heller inte föreslagit. Du lägger ord och åsikter i munnen på mig, som jag inte har framfört.
Då missförstår jag dig, men du skriver att man som kvinna måste låta bli att göra vissa saker för att trygga sig - i nu aktuellt fall talas ju om folksamlingar och konserter, så trodde att det var precis så du menade?

För mig är det inte konstigare än att vissa fållor framför scen är för endast kvinnor, precis som det idag är vissa fållor för dyrare biljetter på vissa spelningar, eller för funktionshindrade. Män och kvinnor som vill stå blandat kan alltså stå i övriga fållor, men kvinnor som vill få vara ifred har en egen plats. Hur lätt som helst att lösa, om man inte låter rasisterna kapa diskussionen igen och vinkla bort den från kön och hellre offrar kvinnors upplevda trygghet til förmån för argument av typen "skicka ut packet istället" - vilket såklart aldrig kommer leda till ngn lösning i sak. Vilket de (män) som skriker högst, med tanke på vilken kvinnobild de ger uttryck för när de attackerar kvinnor som står upp för sin sak, just precis önskar.

Ingen jag känner inklusive jag själv har tagit illa vid sig, har funderat på varför och en orsak kan vara styrkeförhållandet. Är man betydligt större och starkare upplevs det inte så lätt som en kränkning, sen finns det andra orsaker också beroende på situation.

Jag är femton år och sitter i en bil med en fem år äldre manlig bekant. Vi har varit och hälsat på en kompis på sjukhus och han erbjöd mig skjuts. Jag är trött efter en lång dag och sitter o blundar. Helt plötsligt lägger han sin hand vid mitt skrev. Jag vet inte vad jag ska göra mer än att ta bort hans hand.
-Jag trodde tjejer tyckte om sånt säger han. Jag mumlar bara Nej och sista biten hem är bara hemsk. Jag äcklas än idag när jag ser honom.

Jag är tretton år och har en två år äldre killkompis som jag tycker är en schysst o rolig kompis. Om han bara kunde ge fan i att tafsa så vore det ännu bättre. Han ska alltid försöka. Drar till och med sönder ärmhålet på en kompis holkärmströja. I panik en gång så sparkar jag honom i skrevet, han kittlar mig i sitt tafsningsförsök och jag är hysteriskt kittlig. Sen får jag vara ifred. Men inte mina andra tjejkompisar.

Jag är tjugo år och kommer ut i mitt kök. Jag har på mig en knälång, tjock marinblå t-shirt med schäferlogga, inget mer på benen. I köket ligger en hantverkare på knä och murar, han är en granne som jag känt i hela mitt liv och som har barn i min ålder. Jag tar vatten ur kranen en meter från honom och känner plötsligt en hand på baksidan av mitt lår ovanför knät. -Kvinnolår, säger han. Jag backar och bara stirrar och går därifrån. När jag berättar det för min pappa säger han att: -Ja den får du passa dig för, han har alltid varit svår på fruntimmer. Han har, får jag reda på, jagat min äldre syster genom byn på cykel när hon var sjutton. Då var han nygift och hade småbarn. En nyinflyttad kvinnlig granne - också hon hälften så gammal som honom, avvisade bestämt hans inviter att "komma o dricka kaffe när hans fru inte var hemma". Då blev han sur och frågade om hon var lesbisk.

Jag är 22 och på rockkonsert. Har skitkul framme vid scenen då jag blir rejält nypt i aschlet. Vänder mig om men kan inte se någon skyldig. Det händer igen - och det gör ont. Nu blänger jag på killen som står närmast bakom men han håller upp händerna och ser oskyldig ut. Nästa nyp kommer nästan direkt. Nu är jag säker på att det är killen bakom mig. Han ser hur förbannad jag är och pekar diskret på ett gäng killar som dansar i ring bakom honom. Jag låtsas vända mig om och ser direkt i ögonvrån hur en av killarna i ringen sträcker ut näven. Då hoppar jag in i ringen och vrålar till honom och frågar vad fan det är med honom. Gänget hånflinar. Då håller jag upp min hand, pekar på min förlovningsring måttar med händerna att han är 2 m lång o en meter över axlarna och sen slår jag min knytnäve i min handflata. Jag hotar alltså med att min enorma kille ska ge dom stryk (min kille slogs inte och var normalbyggd) och då ger dom sig. Dom nöp mig för att det var kul?

Och nä, ingen av dom var utländsk och det var på åttiotalet så nog har beteendet funnits länge.
Dom hade det gemensamt att dom var män och trodde dom hade rätt att ta på mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka