Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Hårdare straff för våldtäktsmän och det ska inte vara så lätt att slippa undan, det är enda sättet att få bukt på problemet
Fast det är svårt att lagföra tafsande i folksamlingar. Det är inte alltid solklart vems hand som gjort vad, och i vilket syfte. Jag tror att de repressiva verktygen är svåra att använda effektivt där, utan att man behöver jobba med uppsåtsänden av det hela...

Larvigt...
Det är inte killar som är problemet det är enskilda personer.
Hårdare straff för våldtäktsmän och det ska inte vara så lätt att slippa undan, det är enda sättet att få bukt på problemet
Jag förstår inte hur hårdare straff för våldtäkt ska skydda kvinnor i trängseln från tafsande män? Det är helt jäkla omöjligt att se och komma åt i en fullpackad publikfålla och det är precis det som äcklen utnyttjar.

Att det är ett samhällsproblem är liksom självklart, frågan för dagen är om vi ska skydda kvinnor som vill kunna bevista ett evenemang, eller om vi också fortsatt ska hävda att all form av uppdelning är fel av principiella skäl och därmed låta dagens kvinnor agera kanonföda tills problemet löst från strukturellt håll.

Där och då har man ingen som helst möjlighet att varken påkalla uppmärksamhet eller få ngn avhyst, enda alternativet är att jag som kvinna får lämna. Vilket jag tvingats göra också, eftersom äcklen agerar i flock och där det till min förvåning inte räckte att göra polarna varse vad som pågick - de var ju lika illa allihop... Gruppmentalitet, fylla och "möjlighet" - svårt att lagstifta bort.

Nej, det är ingen bra idé. Som någon skrev, varför gå tillbaka till 40-talet? För vad blir nästa steg - separata badtider, kvinnofållor på konserter - och sen? Skilda sektioner på bussar? Skilda vagnar på tågen? Separata tider på krogen?
Nej, det enda som hjälper är att bli förbannad och anmäla. Ju fler som anmäler desto mer uppmärksammas problemet. Inget gubbslem ska driva in mig i en kvinnofålla!

Jag förstår inte hur hårdare straff för våldtäkt ska skydda kvinnor i trängseln från tafsande män? Det är helt jäkla omöjligt att se och komma åt i en fullpackad publikfålla och det är precis det som äcklen utnyttjar.

Att det är ett samhällsproblem är liksom självklart, frågan för dagen är om vi ska skydda kvinnor som vill kunna bevista ett evenemang, eller om vi också fortsatt ska hävda att all form av uppdelning är fel av principiella skäl och därmed låta dagens kvinnor agera kanonföda tills problemet löst från strukturellt håll.

Där och då har man ingen som helst möjlighet att varken påkalla uppmärksamhet eller få ngn avhyst, enda alternativet är att jag som kvinna får lämna. Vilket jag tvingats göra också, eftersom äcklen agerar i flock och där det till min förvåning inte räckte att göra polarna varse vad som pågick - de var ju lika illa allihop... Gruppmentalitet, fylla och "möjlighet" - svårt att lagstifta bort.

Hade det vart dödsstraff på att kasta ett papper i naturen hade ingen vågat chansa ;)
Klart som sjutton att brott ökar när konsekvenserna är näst intill obefintliga! Konsekvenstänket försvinner liksom då...

Jag hatar "alla killar är våldtäktsmän och alla stackars tjejer ska skyddas från dem" mentaliteten. Jag känner många killar, ingen av dem blir tafsande våldtäktsmän oavsett alkoholintag eller inte.

Fast det är svårt att lagföra tafsande i folksamlingar. Det är inte alltid solklart vems hand som gjort vad, och i vilket syfte. Jag tror att de repressiva verktygen är svåra att använda effektivt där, utan att man behöver jobba med uppsåtsänden av det hela...

Så lösningen är att dela på män och kvinnor? Det gjordes för hundra år sedan också, snacka om tio steg bakåt i utvecklingen...

Hade det vart dödsstraff på att kasta ett papper i naturen hade ingen vågat chansa ;)
Klart som sjutton att brott ökar när konsekvenserna är näst intill obefintliga! Konsekvenstänket försvinner liksom då...

Jag hatar "alla killar är våldtäktsmän och alla stackars tjejer ska skyddas från dem" mentaliteten. Jag känner många killar, ingen av dem blir tafsande våldtäktsmän oavsett alkoholintag eller inte.
Fast den teorin håller inte, högre straff är inte brottspreventivt i en sådan utsträckning (om alls) att det påverkar den här typen av brottslighet.

I dessa frågor tycker jag att den relevanta frågan är huruvida den kränkte oskyldige mannen ska ha företräde framför den utsatta kvinnan. Alltså vems skyddsintresse som ska få förtur. Nuvarande ordning fungerar bevisligen inte. Att tro på att samma typ av modell plötsligt ska leda till nya resultat är ganska... dumt.
Man kan ju börja med att ta reda på vilka grupper av människor som håller på såhär och rikta insatserna mot dem.
Män, menar du. Är inte det ganska så klarlagt redan?

Håller med, tyvärr tror jag vi går åt motsatta hållet mot en "normalisering" i samhället där sexualbrott, även grova sådana som regelrätta våldtäkter, ses som mindre allvarliga brott.

Nej! :rage:

Snarare, förbjud all alkohol till män eftersom de uppenbarligen inte kan hantera det utan att bli idioter, alkotest innan de släpps in ;) kroppsvisitation och konfiskering av all alkohol för samtliga män.

Inför manszoner som någon sa, förvisa alla gäng dit när någon tafsar osv. Jo lite kollektiv bestraffning blir det men är du passiv åskådare som känner men inte stoppar kräket så. Sätt manzonerna längst bak och längst ut, isolerat och så långt bort från scenen som möjligt, möjligtvis vid vissa spelningar precis bredvid en högtalare :sneaky: Fäll hellre än fria i början tills alla lär sig att hålla händerna i styr.

Så småningom lär sig även de största idioterna. Och innan någon säger det, jo, det kan betraktas som en kollektiv bestraffning, precis som att behöva skapa kvinnozoner är en kollektiv bestraffning men för offret istället för förövarna.

Jag tänker inte inskränka på min frihet så att de som trakasserar kan härja fritt.

Män, menar du. Är inte det ganska så klarlagt redan?
Jag har läst polisens rapport och det framgår att problemet är en liten specifik grupp av män som håller på såhär. Jag tror du är medveten om det, liksom de flesta andra men använder ändå män i gemen som måltavla för ditt missnöje. Man kan undra varför?

Tycker också att det är problematiskt, som någon tidigare skrev, vad blir då nästa steg? Separata bussar? osv.
Nä, jag tycker -om något- hellre att man ska uppmana kvinnorna som blir utsatta att anmäla allt som de utsätts för. Och sen verkligen lagföra idioterna. Det tror jag isf är en bättre väg att gå.

Jag har läst polisens rapport och det framgår att problemet är en liten specifik grupp av män som håller på såhär. Jag tror du är medveten om det, liksom de flesta andra men använder ändå män i gemen som måltavla för ditt missnöje. Man kan undra varför?
Min erfarenhet stämmer inte alls med den bilden (antar att du syftar på Putte i Parken).
De ggr som jag själv mest flagrant upplevt denna typ av övergrepp har varit på Sweden rock (inte direkt en tummelplats för ensamkommande flyktingbarn) och på Ullevikonserter. Varje gång "helsvenska" grabbgäng. Det är inte ett etnicitetproblem utan ett kulturproblem.

Håller med, tyvärr tror jag vi går åt motsatta hållet mot en "normalisering" i samhället där sexualbrott, även grova sådana som regelrätta våldtäkter, ses som mindre allvarliga brott.
Snarare tvärtom skulle jag säga. Lagstiftningen blir bättre och bättre och bara det att vi pratar om att män tafsar i sådana miljöer är ett steg framåt.
Jag blev inte mindre tafsad på under 90 talet men nu snackas det i alla fall om att det inte är okey.
Det gjordes inte då.

Snarare tvärtom skulle jag säga. Lagstiftningen blir bättre och bättre och bara det att vi pratar om att män tafsar i sådana miljöer är ett steg framåt.
Jag blev inte mindre tafsad på under 90 talet men nu snackas det i alla fall om att det inte är okey.
Det gjordes inte då.

Det jag sett från domar under det senaste året pekar åt andra hållet, även där minderåriga varit utsatta för grova övergrepp har straffen blivit påfallande låga i flera fall.

(Jag har upplevt, när jag var yngre under 90-00-talet, tafsande på bussen, i köer, i skolan från lärare - samtliga kvinnor.)

Av alla män jag kan komma ihåg som tafsat eller antastat mig så är det 1 som inte varit svensk. Han var dansk. Men då var jag i Danmark.

Åh jag är kluven. Visst hade en tjejzon känts tryggare, samtidigt som det känns som man förklarar sig offer. Man ger upp liksom.
Om alla kvinnor vore ärliga människor hade man väl kunnat dela ut försvarsspray, som färgar förövaren, till alla tjejer. Tyvärr skulle det ju missbrukas av några så några oskyldiga skulle sprayas.

Jag ser det nog som en kortsiktig lösning. Vad ska man annars göra som hinner funka innan det är dags för festivalen? Det är ju frivilligt också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka