Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Av alla män jag kan komma ihåg som tafsat eller antastat mig så är det 1 som inte varit svensk. Han var dansk. Men då var jag i Danmark.

Din erfarenhet behöver inte vara representativ, enligt polisens relativt nya lägesbild över sexuella ofredanden verkar den stora majoriteten av alla misstänkta gärningsmän vara ensamkommande flyktingbarn eller ha utländsk bakgrund.

Hade det vart dödsstraff på att kasta ett papper i naturen hade ingen vågat chansa ;)
Klart som sjutton att brott ökar när konsekvenserna är näst intill obefintliga! Konsekvenstänket försvinner liksom då...

Jag hatar "alla killar är våldtäktsmän och alla stackars tjejer ska skyddas från dem" mentaliteten. Jag känner många killar, ingen av dem blir tafsande våldtäktsmän oavsett alkoholintag eller inte.
Är du säker?
Alla killar är inte våldtäktsmän, men fler än man kan tro är sexistiska äckel. Det står liksom inte stämplat i pannan på dem. Ofta fattar de inte ens själva att vad de gör är fel.
Jag har råkat ut för mer än en "schysst" kille som visat sig vara riktiga svin. En som betedde sig riktigt sunkigt mot mig när jag var ung tonåring försökte adda mig på FB för några år sedan. Han är familjefar och jag är helt säker på att alla hans vänner tycker att han är en "schysst snubbe"...

Så lösningen är att dela på män och kvinnor? Det gjordes för hundra år sedan också, snacka om tio steg bakåt i utvecklingen...
Jag förespråkar inte en sådan uppdelning som ett bra sätt att arbeta med problemet, det har jag inte heller skrivit. Däremot tror jag att det är en effektiv åtgärd på kort sikt, rent akut.
Det jag problematiserade om, är att det kan vara svårt att få någon fälld för ofredande (sexuellt eller ej) i en folksamling som en konsertpublik. Det handlar om grundläggande rättssäkerhet och det tror jag inte att någon egentligen vill tumma på.

Som fortsättning på @escodobe så är det inte alltid en som tjej uppfattar det som sexuella trakasserier i heller, helt enkelt för att vi är så vana vid dem... När jag gick på gymnasiet var det fler en en gång jag blev nypt i rumpan av någon kille, blev jag tvärarg? Nej tvärtom nästan lite smickrad över att han ville nypa lilla mig i rumpan. En (manlig) lärare anmärkte på min urringning och sa andra helt klart olämpliga saker till mig. Om någon reagerade? Nej, inte negativt i alla fall. Och liknande saker har fortsatt hela livet, jag har aldrig ens sett det som sexuella trakasserier, för det har varit så självklart. Så är det bara. Nu när jag tänker tillbaka på det blir jag rosenrasande.

Jag tycker de kan inrätta en tafs-zon istället som markering. Där både kvinnor och män (det lär vara 99,9-100% män) får tafsa så mycket de vill på varandra tills man går ur zonen.

Sedan kan man inrätta ett system med frivilliga vakter som står i publiken med korta mellanrum. På sätt och vis enkla jobb som det vurmas så mycket för. För var 10:e i publiken skickar man in en vakt som ska larma vid behov, tydligt klädda så utsatta och förövare vet att de finns där. Finns säkert många som skulle nappa på ett sånt jobb och få uppleva musiken på köpet.

Sättet att komma åt eländet handlar om
(1) attityder
(2) risk för upptäckt.

När det gäller (1) så gäller det DIG som läser det här. Just DU ska säga ifrån tydligt och skarpt nästa gång du hör ett sexistiskt skämt eller antydan om sexism. Ja, just DU. Ingen annan kan ta det ansvaret åt dig. Du som inte protesterade igår när du hörde sån skit sitter med ett ansvar nu. Men det kan åtgärdas idag och framåt.

När det gäller (2) så gäller stark bevakning och snabb väg till påföljd/straff och vård.

Larvigt...
Det är inte killar som är problemet det är enskilda personer.
Hårdare straff för våldtäktsmän och det ska inte vara så lätt att slippa undan, det är enda sättet att få bukt på problemet
Det enda som hjälper är att utvisa dom som håller på med detta. Då är man av med dom och tillslut finns det inga kvar i landet om man tar dom vart efter som. Jag tror det är en liten klick som har satt detta i system.

Det enda som hjälper är att utvisa dom som håller på med detta. Då är man av med dom och tillslut finns det inga kvar i landet om man tar dom vart efter som. Jag tror det är en liten klick som har satt detta i system.
Så vi kommer bli sittandes med ett kraftigt kvinnoöverskott redan inom ett par år? Hej höjda kvinnolöner, hej höjda kvinnopensioner, hej höjda kvinnliga styrelsemedlemmar, hej höjd yrkeskompetens, hej minskad kriminalitet, hej minskad misshandel, hej färre mord. Hej då SD. :idea:

Och så anklagas Schyman för drastiska metoder... Utvisning och upphävt medborgarskap för varje äckel som inte kan hålla fingrarna i styr är ju mer drastiskt än ngt av hennes förslag! Till vilket land ska vi skicka dem tro?

Är du säker?
Alla killar är inte våldtäktsmän, men fler än man kan tro är sexistiska äckel. Det står liksom inte stämplat i pannan på dem. Ofta fattar de inte ens själva att vad de gör är fel.
Jag har råkat ut för mer än en "schysst" kille som visat sig vara riktiga svin. En som betedde sig riktigt sunkigt mot mig när jag var ung tonåring försökte adda mig på FB för några år sedan. Han är familjefar och jag är helt säker på att alla hans vänner tycker att han är en "schysst snubbe"...

Precis som det finns vidriga män finns vidriga kvinnor. Även kvinnor kan ofreda män sexuellt men det glöms liksom bort. Det händer väl allt för ofta att man ser dyngraka tjejer kladda på killar också. Men det tas inte alls på samma sätt.

Med det menar jag inte att jag inte är medveten om att de flesta våldtäktsmännen är just män.

Ja jag är lika säker på att mina vänner inte är våldtäktsmän oavsett om de är män eller kvinnor.

Tja det är väl kanske bäst? Det är ju åt det håll samhället i stort är på väg. Könsseparerade badtider, skolor, inte ta kvinnor i hand o.s.v .. varför inte separerade zoner?
Nästa steg är väl att kvinnor inte får bevista manliga sportevenemang. Välkommen till Iran II.

Fast nog är det konstigt att Olle, Kalle, Pelle, Johan och 7 -8 st till helt plötsligt börjar omringa tjejer och dansa i ring runt offret? Skumt är det.
Ja, alla vet väl att svenska killar inte dansar om de inte är dyngraka? Annars är ju gruppvåldtäkt, våldtäkt, kvinnomisshandel och mord på nära anhörig en "fin" gammal svensk tradition som "vi" ägnat oss åt i tusentals år.

Ja, alla vet väl att svenska killar inte dansar om de inte är dyngraka? Annars är ju gruppvåldtäkt, våldtäkt, kvinnomisshandel och mord på nära anhörig en "fin" gammal svensk tradition som "vi" ägnat oss åt i tusentals år.

Jaså, har vi? Inte står det nåt i min historiebok om det. Däremot brände vi några häxor på medeltiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka