Gör jag rätt?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ayumi
  • Startdatum Startdatum
A

Ayumi

Jag har sån ångest över detta, och skulle behöva synpunkter och tankar från hästkunniga utomstående.
Jag har helt lessnat på hästeriet och skulle behöva ta en lång paus känner jag. Hästar kommer alltid att finnas i mitt liv men just nu vill jag inte ha någon egen. Min egna är ett sto född -92. Hon har det senaste året bara gått som sällskap och är relativt dyr i drift. Stammen är inget att hurra för och hon kan vara ganska knepig att rida och kräver därför en rutinerad ryttare med skinn på näsan. I övrigt så är hon trevlig men har humör, hon är dock inte elak. (Men vilken häst är egentligen elak på riktigt?)
Det lutar åt att jag tar bort henne inom kort, har funderat på det här bra länge. Jag känner mig som en mördare. :(
Innerst inne vet jag att jag inte gör fel, men mår ändå dåligt över det hela. Hästen är ju frisk, pigg och glad, vilket gör allting ännu svårare.
Jag är livrädd att hon hamnar fel om jag försöker omplacera och iom att hon har en rätt otrevlig bakgrund så känns inte det som ett alternativ.
Just nu vill jag nog bara ha bekräftelse på att jag inte är helt knäpp om jag låter henne somna in.
Fasiken att sånt här ska vara så svårt. :(
Men det är väl lika bra det så man inte tar några förhastade beslut.

Sv: Gör jag rätt?

Vore inte fodervärd ett alternativ? Eftersom du innerst inne vet att du gör fel om du tar bort henne kommer du troligen leva med det felaktiga beslutet mycket länge. Jag gör det då jag tog bort en häst som jag vet inte var redo för att lämna jordelivet. Det gnager i mig fortfarande och det är 8 år sedan hon försvann.

Du gör rätt.

Visst kan du försöka att sälja henne eller lämna ut henne på foder, men är det inte någon stam att tala om så blir det förmodligen slitochsläng-häst av henne.

Jag förstår hur jobbigt du har det. När jag var i samma situation klarade jag inte göra mig av med min märr. Hon går i hagen ännu. :)

Det är inte lätt att vara människa, speciellt inte om man har tagit på sig ansvar för ett annat liv. Men ansvaret är ditt och jag tror att du vet innerst inne vad som är rätt det är bara svårt att verkligen fatta beslutet. The hardest thing is not to know, the hardest is to say. Ställ dig frågan; kan verkligen ingen ta hand om denna häst? Är det som du tror eller finns det sådana svårigheter med henne att du inte kan lämna över henne till någon annan så att häst och människa mår bra av varandra. Om du nu skulle ta bort henne, lider hon av det? Mår hon bra nu när ingen egentligen är engagerad i henne? Har du provat om det finns någon som kanske vill ta hand om henne någon dag i veckan så du kan se om det funkar med någon annan.
Vilket beslut du än tar så tror jag att du tar det som är bäst för din häst och tänk på att det är en häst, inte en människa. Hon kan inte tänka och känna som du gör. Våga fatta beslutet och stå för det oavsett vad andra tycker och tänker. Jag vet hur svårt det är. Jag tog beslutet att avliva vår hund p g a hög ålder, inte egentligen sjukdom. Men jag ansåg att hans livskvalitet inte var värdig längre. När jag väl bestämt mig och gjorde det kändes det helt rätt. Han fick sluta innan han var riktigt dålig. Vi har också sålt vår första ponny som barnen vuxit ifrån. Det var hemskt och vi letade länge efter "rätt" familj men vi hittade den. Och nu vet jag att vi gjorde rätt. Hos oss fick hon bara gå i en hage medan hos den nya familjen blev hon flickornas hela liv. Lycka till!

Förlåt! Jag läste fel i ditt inlägg. Du skrev ju att du INTE skulle göra fel att ta bort henne. Då har du inte samma problem som jag då jag tog bort en häst som jag visste hade livsglädjen kvar (trots andra problem). Tänk igenom ordentligt och bestäm dig sedan. En häst ska inte vara en belastning utan en glädje att ha. Lycka till!

Förlåt! Jag läste fel i ditt inlägg. Du skrev ju att du INTE skulle göra fel att ta bort henne. Då har du inte samma problem som jag då jag tog bort en häst som jag visste hade livsglädjen kvar (trots andra problem). Tänk igenom ordentligt och bestäm dig sedan. En häst ska inte vara en belastning utan en glädje att ha. Lycka till!

Jag tror det blir bäst för både häst och ägare om jag tar bort henne. Jag har inga bra erfarenheter av fodervärd och problemet kvarstår ju om fodervärden sen inte vill ha kvar hästen.

Skulle jag vilja ha en ny häst någon gång i framtiden så kan jag ju i princip knata in till närmaste tränare så kastar dom en bunt friska 4-5-6åringar efter mig. Detta faktum är ytterligare ett alternativ till varför jag kommer att välja avlivning. Vilken seriös människa vill ha en halvknepig stamlös 15åring?
(Förutom jag, haha.)
Det finns ju massor med friska, snälla gratishästar som är hälften så gamla.

Du gör rätt.

Visst kan du försöka att sälja henne eller lämna ut henne på foder, men är det inte någon stam att tala om så blir det förmodligen slitochsläng-häst av henne.

Jag förstår hur jobbigt du har det. När jag var i samma situation klarade jag inte göra mig av med min märr. Hon går i hagen ännu. :)

Tack!

Jag hade henne ute på annons för drygt ett år sedan, men fick mest svar från småttingar som ville ha en billig häst att skena runt i skogen med. Fick väldigt få svar som kändes aktuella och de människorna hörde inte av sig igen, antagligen hittade de något yngre och lämpligare.
Hon är värd något bättre än att vara en slitochsläng-pryl, en vandringspokal. Hon har haft det svårt så det räcker ändå.

Hade jag massor med pengar så skulle jag starta pensionärshem för gamla hästar. :bump:

Vetu har läst några av de andras inlägg o förundras hur i alla dagar man kan skriva som ni gör,,
beslutet ÄR HENNES,,
Hon vill bara ha en bekräftelse,,
Följ ditt hjärta,,
Min somnade in i april o det som va grunnen va det samma som me din ,,
Ha ro i ditt hjärta

Det som jag upplever som jobbigast är att ta beslutet.
Att boka slakttid och köra dit henne är inte någon piece of cake, men det känns lite som att det värsta är över när beslutet väl är taget.
Avlivade en annan häst för 1,5 år sedan pga hälta och då kändes det som att jag iallafall hade ett skäl till det hela som inte kunde ifrågasättas på något vis.
Som jag ser det lider hon inte av att vara död. Men det går ju inte direkt någon nöd på henne som det är nu heller. Det känns mest i min plånbok och på min hälsa. Jag har tröttnat, det är liksom inte roligt längre och det kostar ju inte direkt gratis.
Att låta någon annan ta hand om henne är egentligen inget alternativ, det är ju MITT ansvar, och som jag skrev i mitt svar till Berin så finns det massor med unga travare som skänks bort eller säljs billigt om man vill ha häst.
Det här är verkligen baksidan med att ha djur. :(

Vad tråkigt med din hund och ponnyn. Måste dock säga att det var stark gjort av dig att ta beslutet om hunden INNAN den blev jättedålig. :bow:
Jag har sålt/omplacerat andra hästar med gott resultat, dom hade dock inte lika mycket i bagaget som denna och det är en av anledningarna till att jag drar mig för att hitta ett nytt hem åt henne. Hon ska inte behöva hamna hos någon människa som inte ens borde få ha leksaksdjur igen. :mad:

Vetu har läst några av de andras inlägg o förundras hur i alla dagar man kan skriva som ni gör,,
beslutet ÄR HENNES,,
Hon vill bara ha en bekräftelse,,
Följ ditt hjärta,,
Min somnade in i april o det som va grunnen va det samma som me din ,,
Ha ro i ditt hjärta

Tack. :bow:
Jag upplever inte de andras svar som varken otrevliga, dömande eller styrande åt något håll. Jag är glad för all feedback så att jag verkligen vet att jag tänkt igenom och tagit rätt beslut i slutändan.

Många gånger blir det så att det beslut man tar senare känns som fel beslut. Men ändå måste man ju ibland ta ett beslut.
Håller med dig om att många fodervärdar är "problematiska". Antingen väldigt unga eller många gånger oavsett ålder väldigt okunniga och man riskerar alltid att få tillbaka hästen, rätt plötsligt i vissa fall....
Lycka till oavsett vad du tar för beslut !!

Tror du känner inom dig vad som är rätt eller fel, och gå på den känslan. Väga "fördelar mot nackdelar" och se på helheten. Risken är ju stor om hon är lite knepig att hon blir vandringspokal.

Sålde själv en lite halv knepig häst för en tid sedan till ett hem som var jättebra och de förstod sig på henne. Sedan så kursade deras bolag så hon såldes vidare. Kom till ny ägare som sålde henne innan månadens slut och så rullade det på tills jag tappade kontakten med ägarna för det gick så fort mellan bytena och gamla ägaren hade inte nr till den nya osv. Hittade henne för 2 månader sedan och första tanken var bara "måste köpa tillbaka henne". Men nu verkar hon ha hittat till sitt rätta hem och allt funkar bra.

Tillslut så löste det sig för allas del i denna historia, men vägen dit var lång.

Lycka till i detta svåra beslut!

Nu är jag åter efter ett par dagars ofrivillig frånvaro pga datorstrul.
Slakt är bokad och hon kommer att försvinna inom 2 veckor. Det är självklart skitjobbigt, men hästen kommer inte lida av det hela. (Men hon kommer säkert ha en del synpunkter på det här med att åka transport "mitt i natten" ;))

Tack till er som har svarat! :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 498
Senast: Ajda
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
11 251
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar