Gör jag för mycket eller för lite...

Apollo

Trådstartare
Detta är min första hund så lite osäker blir man ju ibland. Är rädd för detta med under eller överstimulering. Hur ser man tecken på det?

Vår dag ser ut så här ungefär:

Vid 8.30 så hämtar jag valpen (16 veckor, WSS) hos min son, hon sover där på nätterna för katten sover hos oss.

Då har hon sovit hela natten från ca 22.30 med en sista kiss vid 24 ungefär. Vi går ut och kissar och bajsar.
Sen är det dags för frukost för både hon och mig.
Jag gör mig iordning och fixar lite i lägenheten. Vid 9.30 är det dags igen att gå ut, brukar vilja bajsa ca 1 timme efter maten.
Då går vi en lite längre runda ca 20 minuter utav det är att "gå" ca 5 minuter. När vi kommer tillbaka kanske vi sover en lur sen brukar jag träna på det som vi fått i läxa på valpkursen och det blir lite pälsvård och annan vård. Sen blandas dagen med kissrundor och sovlurar och lek, kanske åker någonstans utöver stallet.

På eftermiddagen så bär det av till stallet. Där får hon sitt mesta utlopp för sina vilda lekar. Vi har sele och långlina, och favoriten just nu är en sandhög som man kan leka i.

Där brukar vi vara ett par timmar sen somnar vi gott i bilen hem.

Hon är jätteduktig på att leka själv inne och ute, hon biter på sina pinnar och leker med sina leksaker och propsar inte på att jag måste leka med henne, hon är också duktig på att vara "passiv".
Det enda problemet är att hon måste följa efter mig när hon ska sova, går jag så vaknar hon och går efter.

Hon är guld att ha med sig överallt, var ex. på Centralen och hämtade sonen vid tåget, rörde inte en min utan tyckte det verkade vara ett kul ställe. Var lite läskigt när första tåget kom men inte det andra. Vi bor i lägenhet och har en gräsplätt utanför där hon och jag brukar vara om det är fint väder. Hon har växt ut valphagen så hon går i lina vid en tjuderkrok och det funkar kanon. Har lastbilar precis utanför så jag kan inte ha henne lös.

Ensamhetsträningen går bra och vi är uppe i ca 15 minuter.

Oj detta blev långt. men behöver jag göra mer eller bör jag dra ner tacksam för svar...

Sv: Gör jag för mycket eller för lite...

En Wss, Welsh springer spaniel. Det blev stora bokstäver såg jag.:)

Jaha, man lär sig något nytt varje dag :)

Om jag var du så skulle jag skippa 20-minuterspromenaden och i stället bara vara ute en stund, utan att gå. Jag tror att stallturen räcker för din lille bebis än så länge när du också är flitig med träningen :)

Ja tycker inte du gör för mycke eller bör lägga till saker, hunden måste ju sova väldigt mycke å de verkar den ju göra :D

Tror att det är väldigt individuellt och att det viktigaste är att man försöker se på hunden hur den mår. Är den stressad? Har den olater? Är den orolig? Hetsäter den? Hur ser avföringen ut?.. Alla såna där småsaker som kan tyda på att ngt är fel.

När det gäller valpar behöver de stimulering men kanske inte alltid på samma sätt som en vuxen hund. De är ju som barn, sover och är vakna flera ggr om dagen. De är i en utvecklingsfas som bara den tar på krafterna både mentalt och fysiskt. Så jag tror att det bästa i regel är att låta den få upptäcka världen på ett lugnt och trevligt sätt. Man kan ge dem lite små saker att tänka på förståd, lydnad och uppfostran är naturligt för dem, men de behöver i övrigt oftast inte mer än att upptäcka världen i övrigt - tror jag.

Sålänge din hund verkar må bra fysiskt och psykiskt, kan slappna av och är harmonisk och trevlig, så tror jag inte att du behöver fundera. Lyssna på henne, hon vet bäst. :)

Lycka till!

Tack till er båda för svaren, känns skönt att höra. Ska korta ner förmiddagspromenaden till att vara i trädgården, har haft funderingar runt det om det kan bli för mycket.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 276
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar