gör det något?

Smurfoff

Trådstartare
jag hämtade en kattunge som var leveransklar enligt ägaren. den är 10 veckor. när jag kom hem så läste jag att dom ska vara minst 12 veckor...gör 2 veckor för tidigt något?

Sv: gör det något?

Äter den kattmat, dricker vatten och går på lådan, så är det ju ingen katastrof om än en ej önskvärd ålder att skilja ungen från mamman.

10 v är klart bättre än 8 iaf. Det ska nog gå bra, även om 12 v (eller mer) är det ultimata. Det är faktiskt lite snack om att från nästa år så ska inte ungen få lämna mamman före 12 v ålder.

MissFideli skrev:
10 v är klart bättre än 8 iaf. Det ska nog gå bra, även om 12 v (eller mer) är det ultimata. Det är faktiskt lite snack om att från nästa år så ska inte ungen få lämna mamman före 12 v ålder.

Vad menar du?
Inom SVERAK är det tidigaste leverans vid 12 veckor...

Det är djurskyddsmyndigheten som har funderingar på att införa det som allmän regel. Det är dock bara på diskussionsstadiet än. Bra, tycker jag då det klart och tydligt sätter en norm för vad som är lämpligt. Då kan ingen komma och säga att "jamen mina ungar är stora och fina och äter bra", det är ju inte det det handlar om utan kattens mentala- och immunförsvarets utveckling.

Undrar hur det kan komma sig att hundvalpar bedöms vara klara för leverans vid 8 veckor (med allt vad det innebär)och kattungar först vid 12 veckor :confused:
Hur har de kommit fram till just dessa åldrar och varför skiljer det en hel månad mellan valpar och kattungar på när de bedöms "klara sig själva". Min kattmorsa ger Inte kattungarna di längre än 8-9 veckor. Är hon onormal med det? Och spelar det någon roll för kattungarna?

Hundar är flockdjur och ska tas upp och präglas i sin nya flock, katter är solitärer och ska vara "färdigfostrade" av sin mamma innan de flyttar. Att honan slutar dia vid 8-9 veckor är normalt, kattungen ska lära sig handskas med frsustrationen att bli bortstött från sin mamma, och lära sig gränser och kommunikation som de bäst lär sig i leken med syskonen. Dessutom är katten känslig i immunförsvaret vid 10 veckor ålder, eftersom den just går från de maternella antikropparna till ett eget immuförsvar, och det är ju då den första vaccinationen ska ges. Våra ungar flyttar vid 14-16 veckors ålder, de ska hinna få båda vaccinationssprutorna och hunnit bearbeta dem innan de utsätts för påfrestninegn en flytt innebär.

Ur immunsynpunkt skulle kanska hundvalpar må bra av att stanna längre, men man anser att det är viktigare att de kommer in i sin nya flock tidigt? Jag vet hunduppfödare som anser att det är bäst för valparna att stanna åtminstone 10 veckor innan flytt.

Jag tog hem min när hon var 8 (vissa omständigheter gjorde att det var tvunget) och vi hittade en som var max fem. Båda blev underbara katter.

Sassy skrev:
Det är djurskyddsmyndigheten som har funderingar på att införa det som allmän regel. Det är dock bara på diskussionsstadiet än. Bra, tycker jag då det klart och tydligt sätter en norm för vad som är lämpligt. Då kan ingen komma och säga att "jamen mina ungar är stora och fina och äter bra", det är ju inte det det handlar om utan kattens mentala- och immunförsvarets utveckling.

Ja, det låter bra.

Då återstår bara regler som förbjuder bl a sommarkatter, en kull kattungar bara för att honan är så snäll/fin/vill ha det innan hon kastreras, och att hundar lämnas i bilar under soliga dagar.

Det är redan förbjudet att lämna djur i varm bil, både privatpersoner och poliser knackar åtskilla rutor om året. Man kan inte lagstifta bort folks dumhet...

Att dumpa husdjur är inte heller tillåtet, men liksom alla brott mot djur är det lågprioriterat. Det handlar mer om inställningen i samhället än om lagens bokstav.

Att införa id-märknings och kastreringstvång på utegående katter diskuterades av en riksdagsledarmot för något år sedan. Tyvärr blev hon ju utskrattad :crazy: Som sagt, en fråga om attityder... Hoppas det går bättre när det väl blir genomfört i Danmark, där togs ju förslaget emot bättre.

Men som sagt, man kan inte lagstifta bort folks dumhet, bara upplysa gång, på gång, på gång... :crazy:

MissFideli skrev:
Vet du hur reglerna är utomlands, i England t.ex? Min värdfamiljs (språkresa) katt kom till dom vid 6 v ålder. Jag höll på att trilla av stolen när jag hörde det. Men de hävdade bestämt att det anses räcka med 6 veckor i England. Nu var inte detta någon raskatt från en uppfödare, men ändå. Jag blir alltid förtvivlad när jag inser att djuren utomlands inte har det lika bra som här...

12 är ju en FIFè-regel, så det kommer dom inte undan, dom som är med där. Katthållningen utomlands är ju lite annorlunda än här så jag vet inte alls. Förutom att den generellt är sämre.

Det borde gå bra.
Jag fick för nästan en vecka sedan hem en kattunge som då var 8 veckor.
Den skall bli stallkatt och kommer från en ladugård och den var tingad av mig redan som ofödd.
Jag hade dock tingat hela kullen för jag tycker att det är bra med en syskongrupp.
Men där kattungarna låg så fanns det en grävling.
Först så försvann en, sedan så hittade vi en halv, bakdelen.
Sedan så försvann en till.
Och då så tog vi i panik hem den 4de och sista för att få någon alls.

Den äter och växer och leker.
Så det ser bra ut så här långt.
Men jag hade velat ha minst ett syskon till åt den, för den blev så ensammen.
Men det som inte finns, det finns ju inte.

Vi tog hem våran efter 8v o då åt hon kattmat o gick på potta. Vet att man hälst ska vänta till 12v men många tar dem vid 8- 12v. Våran är 4 år nu o mår bra så det borde väl inte sätta några djupa spår/ svagheter hos dem om man tar dem vid 8 ist för 12v? Våran hade ändå slutat dia vid 8v.

Man har konstaterat att det är vanligt med problem om man tar dom tidigare än 12 v. Åldern är ju knappast satt för att nånt ycker det är roligt, det är ju baserat på nått.
Rumsrenheten blir ibland lidande, den sociala träningen blir lidande, uppfostringen blir lidande om man tar den för tidigt.
Dom sista 4 veckorna är dagistid, bara för att den slutat dia är den inte flyttredo. Det är mer än så.

jag hade kattungar som var 3 veckor innan då deras mamma försvann så jag nappade upp dom. dom gick jättebra på lådan. gjorde alltid sina behov i lådan. det enda problem dom har fått är att 2 av dom diar på filtar, kuddar och den ena som jag behöll diar på sig själv. men sen är det inget annat fel på dom. ingen har någonsin varit sjuk eller varit slarvig med att gå på lådan.

tar man dom från 8 veckors ålder så tycker jag inte det är hela världen. jag tog själv hem en kattunge när vi var på semester som var 6-7 veckor. det kan jag erkänna var för tidigt och hon började dia på våra hundar men inga andra problem.

Kattungarna behöver lära sig var gränserna går, det är därför man inte ska ta dom för tidigt.
När man ser kattungar som brottas med varann eller leker med mamma så hör man att de piper till när de får ett bett av kompisen.
Då lär de sig att man inte får bita för hårt, det finns många som har problem med sina katter som tagits för tidigt för katten förstår inte att det gör ont när den bits .
Många får också problem med lådan.
Nog har jag fått höra om kattägare som inte ens släpper in katten mitt i kalla vintern för att den har bajsat på golvet .
En av mina jourkattungar var en riktig morsgris när han var 8 veckor men när han var 12 veckor var han mera självständig.
Hur kattungen som tas för tidigt klarar sig efteråt beror ju också på hur den blir behandlad efter flytten dvs har man en egen katt som hjälper till att uppfostra kattungen, har man själv mycket tid över .
Men det är många som ringer till katthemmen om egna katter som bits för hårt och en del larmar om katter som de tycker synd om för katten får inte komma in även om den sitter på fönsterblecket och det är flera minusgrader och familjen sitter innanför och äter middag

Det finns en kattunge kvar i kullen där min lilla kommer ifrån, en hona, om det kan vara av intresse?

Ja det är det definitivt!
Vår lilla behöver en kompis att leka med.
Hur gammal är den och hur ser den ut?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar