gör det något?

Sv: gör det något?

För dig är det inte hela världen, för kattungen kan det vara hela världen. Problemen kan tillslut göra att den avlivas för att ingen orkar med den. Varför riskera det när det är så himla enkelt att vänta 4 v? Är det så himla brått att man skiter i hur kattungen ska få den bästa starten?

Jag håller med MIss Fideli.

TS: Om du har en "historia" av att ta hem för tidiga kattungar så tycker jag du ska sluta med det, håll dig till 12 veckor. 8 veckor är helt sjukt , de är ALDELES för små. en vecka gör en otrolig skillnad på en så liten unge, både präglan och uppfostrans mässigt, men framför allt den närhet de behöver till mamman.

faktumet att de diar är mycket starka tecken på att de skiljts för tidigt, och hade behövt mera kropps kontakt med mamman... bara för att de "klarar sig" är det väl inte god djurhållning? det är viktigt att man skiljer på det......

Mallju skrev:
jag hämtade en kattunge som var leveransklar enligt ägaren. den är 10 veckor. när jag kom hem så läste jag att dom ska vara minst 12 veckor...gör 2 veckor för tidigt något?
hmm...jag vet att det är 12 veckor...men det stod däremot i en kattbok att dom skalll väga 1 kg (minimum) när man ger bort dom. jag gav bort min katts ungar när de va 8 och 9 veckor gamla pga att dom verkade klara av det och att dom hade passerat 1 kg precis. det gick bra.:banana:

Till TS: jag fick hem min katt när hon va 6 veckor pga att hennes mamma blivit överkörd, dom kunde inte ta hand om alla kattungar själva så vi hämtade en då. Det har gått hur bra som helst, nu är hon snart 2 år å jag har inte haft några beskymmer med henne.
Detta är såklart inte att rekomender men när man måste så måste man.

Sirisiri skrev:
Vet du hur reglerna är utomlands, i England t.ex? Min värdfamiljs (språkresa) katt kom till dom vid 6 v ålder. Jag höll på att trilla av stolen när jag hörde det. Men de hävdade bestämt att det anses räcka med 6 veckor i England. Nu var inte detta någon raskatt från en uppfödare, men ändå. Jag blir alltid förtvivlad när jag inser att djuren utomlands inte har det lika bra som här...

Utomlands är reglerna inom de olika kattsportsförbunden lika de svenska dvs. 12 veckor gäller hos de flesta. Hos vissa IDP-klubbar är det fortfarande tillåtet att sälja kattungar vid 10 veckors ålder.

Inget kattsportsförbund tillåter leverans av kattungar yngre än 10 veckor, inte i Sverige och inte i något annat land heller.

Hur det däremot ser ut med den allmänna djurskyddslagstiftningen i andra länder vet jag inte.

Mallju skrev:
jag hade kattungar som var 3 veckor innan då deras mamma försvann så jag nappade upp dom. dom gick jättebra på lådan. gjorde alltid sina behov i lådan. det enda problem dom har fått är att 2 av dom diar på filtar, kuddar och den ena som jag behöll diar på sig själv. men sen är det inget annat fel på dom. ingen har någonsin varit sjuk eller varit slarvig med att gå på lådan.

tar man dom från 8 veckors ålder så tycker jag inte det är hela världen. jag tog själv hem en kattunge när vi var på semester som var 6-7 veckor. det kan jag erkänna var för tidigt och hon började dia på våra hundar men inga andra problem.

Snuttande på andra djur och/eller på tyg är en av de i särklass vanligaste beteendestörningar för tidigt tagna kattungar utvecklar. No big deal kan man väl tänka sig, men det är en beteenderubbning som visar på att katten inte var mogen att lämna sin mamma. Jobbigt kan det även bli om den där tygsnuttaren faktiskt får hälsoproblem av tygsnuttande för det händer. Tygsnuttare som sväljer i sig ull och får förstoppning, ulltussar som måste opereras bort.

Det är för allt i världen inga problem att ta en kattunge vid 3 veckors ålder, om den är van vid fast föda men har man kattungens bästa i fokus då?

Vad ska fokus ligga på när man tar hem en katt?

Det finns f ö många katter som mår bra av att stanna hos sin mamma betydligt längre än 12 veckors ålder så det är inte fritt fram bara för att kattungen har blivit 12 veckor gammal. Det är mer en riktlinje.

Sol skrev:
Snuttande på andra djur och/eller på tyg är en av de i särklass vanligaste beteendestörningar för tidigt tagna kattungar utvecklar. No big deal kan man väl tänka sig, men det är en beteenderubbning som visar på att katten inte var mogen att lämna sin mamma. Jobbigt kan det även bli om den där tygsnuttaren faktiskt får hälsoproblem av tygsnuttande för det händer. Tygsnuttare som sväljer i sig ull och får förstoppning, ulltussar som måste opereras bort.

Det är för allt i världen inga problem att ta en kattunge vid 3 veckors ålder, om den är van vid fast föda men har man kattungens bästa i fokus då?

Vad ska fokus ligga på när man tar hem en katt?

Det finns f ö många katter som mår bra av att stanna hos sin mamma betydligt längre än 12 veckors ålder så det är inte fritt fram bara för att kattungen har blivit 12 veckor gammal. Det är mer en riktlinje.
Håller me dig! Jag hade en katt förut när jag va mindre som var köpte av ett katthem å han snuttade hela tiden dessutom hade han fler beetende störningar. Det orskade lite väl mycket problem så han va tvungen å avlivas :cry: Men min nuvarade som jag köpte för en symbolsumma va bara 6 veckor när jag hämtade henne, pga lite olika orsaker men jag har inga som helst problem med henne tack å lov.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar