Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är man invandardyrkare så låter man väl dom elda bilar istället,när som helst.För nytillkomna svenskar kan det ju vara bra att veta om de ska gå på slå till med påskabrasa eller vänta till valborgsmässoelden?
Eller ska man ta det säkra för det osäkra och elda båda högtiderna?
Hur gör bukefalisterna?
Är man invandardyrkare så låter man väl dom elda bilar istället,när som helst.
Jag respekterar ursprungslandets traditioner och eldar på midsommar! Fast jag kallar det naturligtvis inte midsommar, det är ju den svenska benämningen.
jo men hur ska en stackars nyinkommen svensk veta om det är påsk eller valborg? Som för övrigt inte heter valborg i golits vilda hemtrakter utan "sista april"
Påsk, valborg, kinesiskt nyår, jom kippur, Eid al fitr, newroz, alla firar vi nåt! Nyinkomna svenskar kan välja och vraka! Vi som kom för länge sen, blandar som vi vill!
Men nu när det har blivit så ute att odla potatis i parketten - en trend som ju aldrig riktigt fick fäste i den svenska kulturen - vore det inte roligt om svenskarna kunde integreras lite och istället tänka på cypresser och ha orientaliska mattor och elda när andan faller på (och det är någorlunda vindstilla)? Det här provinsiella tänkandet på polarområdenas flora när det finns så oändligt många fler arter på andra håll - känns det inte lite liksom hämmat?
Det är på Valborg det skall eldas. Fast här heter det ju siste april...
Annars har jag lärt mig under min uppväxt att man kan och bör elda så ofta som möjligt! Har man lite skräpigt så är lösningen på det problemet att elda.
Till påsk skickar man de häxor man vil bli av med till Bläkulla/Blokksberg.
På midsommar/St,Hans äldar man upp de som stannade kvar. så enkelt är det
Att odla potatis i parkettan fungerar inte för min del, dels för är det är linoleumsmatta och dels brukar jag damsuga när jordlagret nått knappa 2 cm djup. Kanske en gräsmatta skulla passa bättre, så har jag ursäkt att köpa en falabella som kan hålla efter vardagsrummets grönska
Kryddelydd är konstig och eldar nästan varje vecka. Men det kan vi ju tala tyst om.
Annars tycker Kryddelydd att det ska eldas på Valborg, inte påsk.