Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Det går alldeles utmärkt med tre språk när barnet är litet. Egen erfarenhet ;)

Ja det var ju precis det jag också skrev i mitt inlägg om Bryssels dagis så jag vet inte vad som är så oerhört? Barn är jättesnabba på språk för att de så gärna vill kommunicera med vem det nu än är. Speciellt om de inte har något val (som min dotter på sitt fransktalande dagis där "arbetsspråket" var nytt för henne).
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Min dotter var inte senare med talet eller meningsuppbyggnaden tros flerspråkighet. Hon blandar inte språken trots att svenskan och tyskan ligger så nära varandra.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Det går alldeles utmärkt med tre språk när barnet är litet. Egen erfarenhet ;)
Jag tänkte faktisk på Prinsessan när jag läste denna tråden. Barn, som VÄXER UPP i miljöer där det talas flera modersmål med de nyanser det innebär, lär sig kvickt vem som pratar vad och med vem man pratar vilket språk.
Min egen trollunge har alltid blivit pratat till på spanska av sin far och på svenska utav mig, redan som pyttig liten unge klargjorde hon för dagis personal att: Mamma säger månen men Papá, han säger minsann la luna han. Gemensamt språk i familjen var spanska eftersom han inte pratade svenska då medan jag är dubbelspråkig.
Har man dessutom det så väl förspänt att man är bosatt i ett land där ytterligare ett språk talas, utöver de egna modersmålen, så snappas även detta upp och lagras i språkcentrat.

De flerspråkiga barn jag träffat/umgåtts med har alla kunnat skilja språken åt redan som små, med viss preferens för det ena eller det andra. De barn som talat "sämst", gramatiskt fel och med verbal brytning har varit de barn där den ene föräldern valt bort sitt modersmål för att endast tala den andre förälderns mål.

Och hur kan man ens tro att man kan få med alla "dolda budskap och koder" som ett språk innehåller om man inte själv är modersmålsflytande? Det är SÅ lätt att man använder sitt eget språks hemligheter och applicerar det på det andra språket med en helt felaktig utgång.

/kristel, som INTE skulle pratat ngt annat språk än sitt eget.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

De behöver inte bli senare i sin språkutveckling. Däremot har man observerat att det kan dröja längre innan de börjar prata hela meningar, men det är mycket indeviduellt. Det viktigaste är att den som pratar med barnet gör det på sitt modersmål, efterom man pratar mer nyanserat då.
gulan

Fast vad avgör vad som är ens modersmål?
Jag har hört att det är det man lärt sig innan 4år, vilket då skulle göra Engelskan till mitt mordersmål. Jag är född där men flyttade till Sverige i 4års åldern. Min mamma är svenska, men pratar engelska perfekt, faktum med att hon troligtvis har ett större ordförråd än min pappa*s*
Hemma pratade vi enbart engelska (antar jag, jag minns ärligt talat inte) tills mina föräldrar skillde sig när jag gick i lågstadiet. Men då talade vi svenska hos mamma och engelska hos min pappa.
Visst, jag är bättre än de flesta på Engelska, jag läser,talar flytande, och skriver grammatiskt korrekt utan att "tänka" (stavningen är en annan femma, men den är usel även när jag skriver på svenska) Dessutom tänker/drömmer jag på engelska om jag är i den miljön / umgås med engelsktalande.
Men trots det så kan det inte jämföras med någon som bott i England hela livet.
Så spontant så skulle jag tro att Svenskan är mitt mordersmål.

Saken kompliceras av att jag har en Amerikansk pojkvän. I början talade vi svenska men gick fort över till enbart engelska, eftersom min engelska är naturligare för mig än hans svenska är för honom.

Vad gör man om vi skulle få barn?
 
Senast ändrad:
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Då pratar du svenska jämt med barnet och pappa amerikanska. Så pratar Ni antingen svenska eller amerikanska alla tre eller hur många ni nu blir i familjen.
Undrar lite hur det blir i ditt fall? Eftersom du känner själv dig hemma i båda. Och undrar om det kan bli så med mina barn? Om de skulle flytta till Italien och bilda familj där att bägge språken faller sig helt naturliga att prata?
Jag har goda vänner där nere, båda svenskar och de pratade halvtaskig italienska med sitt pojke och svenska sinsi mellan. Ödestigert för deras barn. Han är idag 7 år och kan inte prata nyanserat varken svenska eller italienska.
Det där med att drömma är kul. Frågad mina barn vilket språk de drömmer på. Båda säger att det beror på i vilket land de är i. Själv när jag drömde så blev det svenska för hela slanten. Men ibland dör det upp italienska figurer...och fan vad jag snackade italienska då. Det flöt på så bra att jag fler gånger tänkte i drömmen. -Vad lätt det här går, varför tycker jag att jag pratar så dåligt? Så lite besviken blev man då man vaknade upp och allt bara var en dröm....
gulan
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

nå nu ska jag oxå ge mig in i leken :devil: :devil:

jag bor ju så pass högt upp i landet och har nära till finska gränsen
så jag är född och uppvuxen med två språk alltså svenska och finska.
min mor och far har alltid pratat två språk med mig och så gör även jag idag med mina barn.
min tvåspråkighet är ju MIN identitet.

Jag pratar ju INTE riksfinska eller visserligen kan jag ju tala riksfinska men inte skriva.

jag eller vi som bor här uppe pratar ju en blandning av finska och svenska = tornedalsfinska.

så jag kan inte direkt säga att jag har finska som modersmål och inte heller finska utan uttrycker mig på båda språken lika bra, så gör även mina barn och vi blandar hejvilt mellan språken.

jag skriver och läser bäst på svenska och har lärt mig det i skolan.

det var lite utanför trådämnet MEN det jag skulle komma till är att
det jag inte fattar.
i våran skolplan som kommunen har gjort står det:

eftersom meänkieli är en viktig del av den kulturella och sociala identiteten SKALL 80& av eleverna kunna kommunicera muntligt och skriftligt på det egna minoritets språket efter genomgången av grundskolan.

nu finns det ju dom elver/föräldrar som INTE pratar tornedalsfinska hemma alltså boende i pajala från södra delen av svearike.
men som lär sig finska via skolan.

tyvärr sätt det tydligen betyg på detta ämne i de högre klasserna,självfallet har ju byborna en viss fördel med detta i och med att vi har det i mordersmjölken, MEN de elver som endast har svensktalande föräldrar hur gör dom? eller annan bakgrund?

det tillhör tråden :D :D
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Min egen trollunge har alltid blivit pratat till på spanska av sin far och på svenska utav mig, redan som pyttig liten unge klargjorde hon för dagis personal att: Mamma säger månen men Papá, han säger minsann la luna han.

En kul grej som hände när vår dotter var tre år och inte hade fått kläm på just th-ljuden i sin engelska var att hon stod och pratade med min mormors syster om sin pappa Keith och sa då: "pappa heter nyckel" :rofl:
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag kan prata bra engelska, men det är inte mitt modersmål. Min man pratar så gott som flytande tyska och italienska, men jag ser ingen anledning till att prata ett annat språk än svenska när vi båda två är svenska. Jag har ingen anledning att tro att min son inte skulle klara sig med "skolengelska" utomlands då jag klarar mig utmärkt. På något sätt känns det delvis "prestationsinriktat" att ge barnet ett språk utöver svenskan, trots att ingen av föräldrarna pratar det naturligt. Däremot tycker jag absolut att man som förälder ska ge sina barn sitt eget språk utöver svenskan om man har ett annat modersmål (om man själv känner för det förstås), alternativt är bosatt i ett annat land!
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag är tvåspråkig, men har svenska som modersmål, bor i sverige och har en svensk man. Själv fick jag andraspråket "gratis" hemifrån, eftersom mamma alltid pratade det. Vad tror ni om att jag skulle försöka prata mitt andraspråk med mitt barn? Krystat eller bra idé?

Jag har själv haft stor nytta av att ha två språk, och i min familj blandar vi de två språken friskt, så den som inte förstår det andra språket hamnar lätt lite utanför i diskussionerna. Så av den anledningen så vore det bra om mina barn också förstod det andra språket, men som sagt, det är ju inte mitt modersmål... Idag använder jag det i princip bara när jag pratar med min mamma.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Det är inte ditt modersmål, men du är uppvuxen med språket, som dessutom används i er familj.
DÅ ser jag det väl mest som att det nog ska blandas in i det andra, så att det blir en naturlig del av vardagen. Du är ju uppvuxen med språket och kan då förmedla även nyanserna i det...
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jo, men jag är av den åsikten att man måste använda språket hela tiden, om barnet ska lära sig det. Åtminstone har det varit så i min familj. Min mamma sade aldrig ett ord på svenska till mig när jag var liten, men det dröjde ändå tills jag var 10-12 innan jag ville prata det andra språket frivilligt, och tills jag var 4-5 tills jag ville använda det alls.

Min syster flyttade som vuxen till min mammas land, och hennes barn kan inte svenska, fast de har varit i sverige någon gång per år, och de har haft svenska barnflickor, och deras mamma ibland pratat svenska med dem.

Jag tror det krävs ganska mycket exponering innan man lär sig ett språk. Så min "normala" användning av språket skulle inte räcka - jag ser ju hur det är för mina syskonbarn som bor i sverige, de kan inte ett ord på det andra språket.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Var det knapplån eller?:confused: För det var ju precis det jag skrev till trådskaparen. Innehållsmässigt iaf. Eller uttryckte jag mig så klumpigt att det blev tvärtom?:o

Du skrev att efter 10 år så "kan" man språket. Jag påstår att man aldrig kommer ikapp. Du kommer aldrig att prata som en riktig infödd.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Dessutom så tror jag att barn med många språk blir något senare i sin språkutveckling så att "ge" dem ett extra språk utan anledning inte gagnar någon

Forskningen visar att det är tvärtom. Barnen kan ligga något efter i varje språk, men sammantaget med alla språk de kan, så har de ett större ordförråd och mer gramatik. Språk hjälper dessutom till att "bygga upp" varandra. Det blir lättare att lära sig fler språk med många grunder att stå på (t.ex. jämföra gramatiskt etc.) Det enda som begränsar oss med språkinlärningen är tiden! Vi hinner oftast inte lära oss hur mycket som helst för att vi rent fysiskt inte hinner vara överallt samtidigt ;)
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Språk är ju också färskvara. Svårt att veta om du tappat något på vägen... Om ni skaffar barn så tycker jag att du ska tala svenska och fadern sitt modersmål. Tänk på rim och ramsor, sånger, vaggvisor. Vilket språk väljer du? Jag vet inte, men du kanske kan allt sådant spontant på engelska? Vad väljer du om du nonsensrimmar? Vad är lättast?
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag skulle gärna gå djupare in på frågan eftersom att våra minoritetsspårk intresserar mig. Men jag förstår inte vad du menar :angel:
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Idag använder jag det i princip bara när jag pratar med min mamma.
Beroende på hur ofta ni träffas så ska ni självklart prata det tillsammans allihopa med mormor!! Då spelar det ingen roll om du tappat lite eftersom att mormor kommer att väga upp de luckorna och kunna ge nyanserna :D Träffas ni ofta så har ni guldläge! Annars gör sånt du kan. Sånger, ramsor och annat som kan passa in vid tillfälle när ni är hemma. Men ge ditt barn det språket som du kan bäst själv!
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Du skrev att efter 10 år så "kan" man språket. Jag påstår att man aldrig kommer ikapp. Du kommer aldrig att prata som en riktig infödd.

Ja, men jag menade inte att man kan jämföra det med ett modersmål. Men man kan ju använda det obehindrat även i mer familjära sammanhang än nån som inte levt med språket alls. Eller hur?
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Språk är ju också färskvara. Svårt att veta om du tappat något på vägen... Om ni skaffar barn så tycker jag att du ska tala svenska och fadern sitt modersmål. Tänk på rim och ramsor, sånger, vaggvisor. Vilket språk väljer du? Jag vet inte, men du kanske kan allt sådant spontant på engelska? Vad väljer du om du nonsensrimmar? Vad är lättast?

Faktum med att jag knappt kan några barnramsor vare sig på svenska elelr engelska:o
Sånt får jag nog läsa på, och det kan jag göra på bägge språken. Sjunger gör jag ju enbart på Engelska (jag är visserligen tondöv)

För mig är det naturligast att prata det språk den andra pratar. Så är jag med min pojkvän så pratar jag engelska, det skulle nog kännas mest naturligt att prata engelska även med barnet i hans närhet. Pratar ioförsig mest svenska med hunden, men han har blivit tvåspråkig han med;)
Jag pratar ju som sagt engelska varje dag, och läser/ser på tv på engelska.
Jag kan lätt växla mellan språken, Tex om vi sitter vid matborde så pratar jag Engelska med min kille och min pappa men svenska med syrran och mamma...
De pratar konsekvent engelska med min pappa, men omväxlande svenska och engelska med min kille, som pratar omväxlande med dem (men enbart engelska med mig).

Däremot så känns det enormt märkligt och onödigt att prata "motsatt" dvs att prata svenska med min pappa när han pratar engelska, eller engelska med nån som svarar på svenska. Det kan däremot en del familjemedelemar. Främst de som aldrig har bott i England.
Folk på besök när vi umgås hela vår komplexa familj brukar bli lätt förvirrade:D
Så skulle barnet prata engelska med mig så kommer jag automatiskt svara på engelska, men svara på svenska om barnet säger nåt på svenska.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Tänk också på att ditt barn kanske behöver svenska för att kunna kommunicera med din svenska släkt (??!) Det finns inga regler för hur man ska göra när man själv är så tvåspråkig. Min mamma är det, men har aldrig lärt oss annat än svenska. Jag sörjer faktiskt över att ha tappat hennes språk. Jag kunde t.ex. aldrig prata med min morfar. Det blir också svårare att prata med mormor ju äldre hon blir. Du får väl gå efter magkänslan. Men det är också en del av ens ursprung och identitet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 604
Senast: Fraegd
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 384
Senast: mackan
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 104
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp