Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Fast det är klart att de får svenskan, det får de ju på köpet när vi bor i Sverige.
Även om vi pratar engelska så kommer de ha svenska på dagis, med släktingar,vänner och barnprogram.(de flesta är väl på svenska?) Jag kom hit som 4åring, och pratade antagligen bara engelska hemma upp till lågstadiet.
Min svenska är utmärkt, och känns defentivt som ett modersmål. Jag började skolan som 6åring och jag vet att jag kunde läsa innan dess.(På svenska, när jag lärde mig läsa på engelska minns jag inte)
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Min magkänsla säger mig att när det gäller språk så kommer jag drilla dem i att använda "de" och "dem" korrekt. *lol*
Skriver de "ja" när refererar till sig själva så blir det rumsarrest!
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Precis som Petruska och K i m skriver är det jag menar!! Måste man inte ha bott och levt i ett land i över 10 år (ca) för att det nya språket ska bli så pass bra att det kan jämföras med modersmål? Har hört det nånstans

Ser nu att jag visst skrev jämföras....:o

Men det var inte riktigt så jag menade, utan mer att trots att man bott i landet och levt med språket i så pass många år att det känns så naturligt i alla situationer kommer man ändå inte att få de nyanser och andra språkliga finesser som man har i sitt modersmål. Jag ville mest ge TS ett perspektiv på vad språket är mer än att bara tala det.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Bor ni i Sverige så behöver du kanske inte tänka så mycket alls =) Det kommer nog att falla sig rätt naturligt vilket språk du kommer att använda i olika sammanhang!
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag skulle gärna gå djupare in på frågan eftersom att våra minoritetsspårk intresserar mig. Men jag förstår inte vad du menar :angel:

tyvärr sätt det tydligen betyg på detta ämne i de högre klasserna,självfallet har ju byborna en viss fördel med detta i och med att vi har det i mordersmjölken, MEN de elver som endast har svensktalande föräldrar hur gör dom? eller annan bakgrund?
du menar denna fråga :confused: :confused:
jo jag tänker lite såhär.
i och med att jag är född och uppvuxen med minoritetsspråket
tornedalsfinska så vet jag ju hur man uttalar ord, ramsan eller sjunger och kan på det viset hjälpa mina ungar.
Men HAR du inte språket med dig i bagaget som nu endast svensktalande föräldrar eller annan utlänsk härkomst så kan du ju inte hjälpa dina barn på det viset, jag kan och har inte samma möjligheter att kanske få nu ett bra betyg även om det nu inte kanske är avgörande för din framtid

huu hoppas det inte vart allt för krångligt
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Aha! Nu fattar jag! Fast det blir väl bara ett ämne? Jag kan heller inte se att det är ett ämne som skulle påverka intagningen för gymnasium/högskola. Så då får man kanske strunta i att man får dåligt betyg just i det ämnet... Jag har faktiskt inte vetat om att man hår sådana mål med meänkieli. Jag hade en föreläsare för 1 år sedan som pratade meänkieli, men inte heller han nämnde detta. Det tycker jag att han borde ha gjort. Det känns ju rätt så unikt faktiskt... Jag tycker att det är helt underbart att man värna om hemspråket på det viset. Det handlar ju om att lyfta statusen och att man duger fast man har ett annat mordersmål. Något som man idag inte gör i de flesta skolor. Där lyfter man ju verkligen fram det till att det är viktigt dessutom. Jag önskar att jag hade blivit tvingad att prata min mors språk när jag var liten.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Beroende på hur ofta ni träffas så ska ni självklart prata det tillsammans allihopa med mormor!! Då spelar det ingen roll om du tappat lite eftersom att mormor kommer att väga upp de luckorna och kunna ge nyanserna :D Träffas ni ofta så har ni guldläge! Annars gör sånt du kan. Sånger, ramsor och annat som kan passa in vid tillfälle när ni är hemma. Men ge ditt barn det språket som du kan bäst själv!

Nej, mormor kommer vi inte att träffa så ofta (jag ser ju på mina syskonbarn, de kan ingenting av det andra språket), så i så fall får vi allihop låta bli att använda det andra språket av hänsyn till barnen när de är med, eftersom de annars inte kommer förstå vad vi pratar om.

Det språket jag kan bäst är svenska, men det skulle det ju få av sin pappa i vilket fall. precis som jag fick när jag var liten.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Du skrev att efter 10 år så "kan" man språket. Jag påstår att man aldrig kommer ikapp. Du kommer aldrig att prata som en riktig infödd.

Tja, tio år eller mer...men det går att komma ikapp om man bor i landet. I York fick jag visa pass för att bevisa att jag var svensk eftersom jag utvecklat Yorkdialekt och skämtade nordengelskt och även min mamma tycker nu att jag efter tio år med en engelsman är rätt engelsk i mitt beteende och kan råka svara henne på svengelska osv. (fast min engelska försämrats lite igen nu i Sverige). Sedan kanske jag inte kunde samtliga barnkammarvisor eller visste vem en 60-talskomiker var som det refererades till men vem sjutton kan alltid det. Jag kan inte alla på svenska.
 
Senast ändrad:
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Har inte orkat läsa igenom hela tråden. Men all tvåspråkighetsforskning visar att man bör prata sitt modersmål med sitt barn. Annars går man miste om nyanserna och interaktionen och bindningen med barnet kan störas. Jag väljer att lita på forskningen i detta.
Däremot kan man ju gärna leka med språk och ha ett "engelskt rum" hemma, där man alltid talar engelska. Eller ha barnet i engelskt dagis (finns på många orter iaf här borta).
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Sedan kanske jag inte kunde samtliga barnkammarvisor eller visste vem en 60-talskomiker var som det refererades till men vem sjutton kan alltid det.
Är man vuxen är det ok, för då påverkar inte språket personligheten på samma sätt som för ett barn, där bindningen till föräldrarna (vuxna är ju väldigt verbala) är mycket bundet till språket.
Det som är svårast med nya språk som vuxen är korsord och humor. ;)
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Är man vuxen är det ok, för då påverkar inte språket personligheten på samma sätt som för ett barn, där bindningen till föräldrarna (vuxna är ju väldigt verbala) är mycket bundet till språket.
Det som är svårast med nya språk som vuxen är korsord och humor. ;)

Ja men vi pratade väl om det eftersom vi nämnde en tioårsperiod? Med barn ska man ju som sagt vara noga med sitt eget språk.

Korsord ja! Humor är jättelätt jämfört med engelska korsord :D
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Tja, tio år eller mer...men det går att komma ikapp om man bor i landet. I York fick jag visa pass för att bevisa att jag var svensk eftersom jag utvecklat Yorkdialekt och skämtade nordengelskt och även min mamma tycker nu att jag efter tio år med en engelsman är rätt engelsk i mitt beteende och kan råka svara henne på svengelska osv. (fast min engelska försämrats lite igen nu i Sverige). Sedan kanske jag inte kunde samtliga barnkammarvisor eller visste vem en 60-talskomiker var som det refererades till men vem sjutton kan alltid det. Jag kan inte alla på svenska.

Ja, det var precis så jag menade med mitt ursprungliga uttalande!! Men jag kanske skulle ha utvecklat det hela lite mer!!;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 604
Senast: Fraegd
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 384
Senast: mackan
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 104
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp