Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Men engelskan lär de sig väl i skolan ?

Lite lusig erfarenhet som jag har av belgare är att de med flamländska som modersmål talar betydligt bättre engelska än de med franska...
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Men engelskan lär de sig väl i skolan ?

Lite lusig erfarenhet som jag har av belgare är att de med flamländska som modersmål talar betydligt bättre engelska än de med franska...

Om du menar belgarna själva med din första fråga så ja, den lär de ju sig i skolan. Vad jag menar är bara att de är vana vid att man måste kunna minst tre språk för en hyfsad karriär.

Flamländarna talar mycket bättre engelska ja men det är inte så lustigt. Belgien är ett konstruerat land som bildades 1830. Hela medeltiden så bedrev flamländarna handel med England. Ull från Yorkshire användes till alla berömda väverier till exempel. Flandern är ju den del som är närmast kusten.

Sedan kom 1800-talet och napoleonkrigens följder och vips så fann flamländarna att alla högre befälhavare omkring dem i alla krig talade franska så det blev en slags över- och underklass i landet och vips så vill en modern flamländare oftast först lära sig engelska än franska idag fastän franskan talas i hans eget land. Landet är ju delat i två stora delar (och en liten tysk) och så Bryssel som är officiellt tvåspråkigt men Bryssels kranskommuner är ofta flamländska och där finns vissa som man inte ens kan köpa hus i som fransktalande om man vägrar tala flamländska med kommunaltjänstemännen.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Lite halvt *OT*

Min man hade för några år sen en arbetskamrat som var från Holland och gift/sambo med en kines. De pratade engelska med varandra till vardags och holländaren iaf försökte sig på lite svenska på jobbet.
Sen fick de barn...
Och kommentaren var: :rofl:
Hon har FYRA språk att välja mellan och ändå måste hon använda ett eget... :angel: (spädis då)
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jo, men tre språk som vuxen är ju en sak, men tre språk innan man ens börjat skolan är ju en helt annan.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Man kan förmedla mest med sitt eget modersmål. På ett främmande språk kan man aldrig få med de betoningar och nyanserna som man kan med sitt modersmål. Känner flera flerspråkiga och föräldrar med olika språk och ALLA har fått detta förklarat för sig; dvs. Det viktiga man säger till sina barn är inte orden i sig, utan det är allt runt omkring, intonationer, känslor, hur man säger det, kroppspråk osv. Det viktigaste, allt runt omkring, tappas när man använder ett främmande språk. Det är bland annat därför man vill att föräldrar SKA prata modersmål med sina barn.

Och det är därför det är så viktigt med modersmålsundervisning i skolan. Man måste utveckla sitt eget språk så man känner att man kan uttrycka sig som man behöver och bli perfekt förstådd. Tänk er själva att bo utomlands och inte kunna språket perfekt- man kan aldrig ha jätteavslappnat samtal!

Om man pratar på ett annat språk än sitt eget med sitt barn, och som inte sitter perfa, lär man inte barnet hela språket iallafall eftersom de inte får lära sig alla skiftningar osv och det är väldigt viktigt. Det är otroligt viktigt att kunna lägga till mer än orden. De blir liksom tomma annars.

Jag lär min 4-åring en massa ord på engelska och kan djur, saker, leksaker osv som glosor. Han tycker det är jättekul och spännande. Så småningom kan han få nytta av orden i meningar men vi är inte riktigt där ännu. Meningar är lite svårt än så länge men det kommer nog. Jag tror att det kan vara en lagom nivå på tvåspråkighet för ett barn med två svensktalande föräldrar. Om de tycker att det är roligt vill säga.

Jag har en kompis som har fått allt detta. Avundsjuka nu va?:

Finsk mamma träffar arabisk man i Spanien. får dotter: De pratar bara spanska i ett år. Flyttar sedan till Sverige och får då finskt språk, arabiska och svenska. Sedan pluggar hon spanska och det är som en ahaupplevelse och hon "kan" bara hon hör ett nytt ord. Blir aupair i england och tar till sig det språket hur lätt som helst, likaså tyskan. Så hon kan finska, arabiska, svenska, spanska, engelska och tyska. Hon kan tom norska men inte helt. Alla språk är som synonymer och hon byter hur lätt som helst.
Tänk va!!!! :eek: :)
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Tycker flera har uttryckt det jättebra: gör det inte! OM inte du är otroligt duktig på engelska, nu talar jag inte MVG-duktig utan modersmålsduktig.

Tänk efter:
Vilka barnkammarramsor, rim och sånger kan du på engelska?
När din bebis håller på att ramla ned för trappan, ad skriker du snabbt då?
När du ska gulla med de små tårna och säga "mammas lilla gullesnuttepluttelutt" och annat fånigt, vad heter det på engelska?

Vad har du för nyanser etc på engelska?

Jag är JÄTTEAVUNDSJUK på barn som växer upp flerspråkiga, bla vår sons kusin: amerikansk mamma, svensk pappa (de pratar KONSEKVENT sina egna språk med barnet men engelska sinsemellan då mamman inte kan mycket svenska), bor i Bryssel och sonen går på franskt dagis. Sonen talar tre språk men är sen i sitt tal fortfarande som 5 åring. De blir ofta senare, se som har mer än ett modersmål.

Har själv läst 40p svenska för andraspråksundervisning och all forskning vi fick ta del av förespråkade att man ska tala sitt modersmål med sitt barn även om man bor i ett främmande land. Har träffat barn med väldigt torftiga språk och de barnen hade ofta inte fått nog mycket av sitt modersmål, dvs föräldrar försökte fräsmt kommunicera med sin bristfälliga svenska.

Börja istället tidigt att leka in engelskan, tex genom att lära in ord.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag förstår om det låter långsökt, men det är långt ifrån taget ur luften. Första tanken om att det vore en fördel fick jag så tidigt som i elvaårsåldern när jag och mamma var i London på semester och jag inte ens kunde/vågade beställa en Pepsi på restaurangen. Hade jag kunnat engelska så hade jag varit mycket mer självständig.

Men för detta behöver man ju inte prata engelska hemma varje dag. Jag beställde en glass i Holland som sjuåring. Mina helt svenska föräldrar orkade inte lämna restaurangen för glassbaren intill men jag fick gärna gå själv. De gjorde det så enkelt som möjligt för mig utan krusiduller på språket så där stod jag sedan och sa "An ice please" till mannen i glassbaren, sträckte fram en sedel och pekade på de smaker jag tyckte såg goda ut eller som jag förstod vilka de var. Min dotter kan inte tyska än men hon gör likadant i Tyskland. Jag ger henne en enkel fras och hon tar pengarna och går till kiosken. :D

Att du inte vågar är ju en annan sak. Det finns det ju vuxna med kunskaper som inte heller gör.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Tvärtom visar forskningen att man aldrig kommer upp i samma kunskaper som någon som har ett språk som modersmål! Det är just de små nyanserna som skiljer åt. Om jag orkade så skulle jag kunna leta upp en litteraturlista där man belyser detta med flera spårk (jag har läst mycket om tvåspråkighet)

Att prata ett annat språk med sitt barn är att beröva de ett språk! De blir de bara halvbra på flera språk. Är de riktigt bra på ett språk så lär de sig nya språk bättre eftersom att man har en "mall".

Däremot så kan man ju göra det till en rolig sak. TV, spel ord etc. Eller änu bättre, faktiskt skaffa sig en person som är betydelsefull för barnet som pratar det språket!! Den viktigaste drivkraften för att barn är att kunna kommunicera med någon som de känner är viktig!
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Var det knapplån eller?:confused: För det var ju precis det jag skrev till trådskaparen. Innehållsmässigt iaf. Eller uttryckte jag mig så klumpigt att det blev tvärtom?:o
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Jag har låtit bli att göra mina barn tvåspråkiga.
Jag är uppvuxen med finska som modersmål.
Gick i finsk skola 1-6.
Men jag har bara en finsk kompis, och pratar med min mamma rätt sällan, så jag har blivit jättedålig på finska.
Flyttade hemifrån som 16-åring och har sen dess nästan enbart pratat svenska.
Skulle inte kännas naturligt att prata finska med barnen.
Fast det känns lite trist.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

knapplån
Det är helt fantastiskt att se sina barn blir naturligt två språkiga. Vi båda är svenskar och våra barn föddes i italien. Vår son var 2 år då han började på dagis. Det tog över ett halvår innan han började prata italienska. Då kom det hela meningar. Personalen sa att redan efter 2 veckor förstod han vad man ville säga till honom och han lekte helt obehindrat med de andra barnen. Vår flicka som ochså började på dagis vid 2, började redan efter någon vecka att prova några italienska ord. Hon blandade länge båda språken och båda vara sååå söta. Vi hade inga problem med att förstå, och rättade henne på svenska då hon blandade så det hon ville säga blev rätt. På dagis stod fröknarna ibland som ?. Ibland fick storebror som gick på annnan avdelning kallas in för översättning.
Forskare kring tvåspråkighet avråder bestämmt att försöka sig på och prata ett språk som inte är modersmål. Det hindrar barnen i deras språkutveckling.
gulan
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Forskare säger att barn innan 6 år kan ta in hur många språk som helst. Hjärnan har ingen begränsning då. Efter 6 så begränsas hjärnan och vi får svårare och svårare att lära fler språk samtidigt. Hjärnan är en fantastisk klump.
gulan
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Forskare säger att barn innan 6 år kan ta in hur många språk som helst. Hjärnan har ingen begränsning då. Efter 6 så begränsas hjärnan och vi får svårare och svårare att lära fler språk samtidigt. Hjärnan är en fantastisk klump.
gulan

Jag vet;) Jag har läst mycket om flerspråkighet eftersom vi hanterar 3 olika språk i familjen:banana: Och vår dotter har inte varit sen med talet, tvärtom pratar hon betydligt bättre än flera i hennes egen ålder så det är verkligen individuellt.
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Hur går det för henne med tyskan?? Vilken fördel för henne att lära sig så mycket!
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Enligt personalen på Kindergarten pratar hon bra tyska. Vi har frågat då och då hur det går men de säjer att hon pratar som en infödd:)
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Ja, i ert fall antar jag att det är tre "naturliga" språk. Det är skillnad.

Dessutom så tror jag att barn med många språk blir något senare i sin språkutveckling så att "ge" dem ett extra språk utan anledning inte gagnar någon
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

Hur gammal är din dotter? Brukar hon blanda ihop språken? Jag tycket det var hur gulligt som helt, men var noga med att rätta när det blev så. Och det skedde utan att barnen märkte det. Tex om min dotter ville berätta att hon gått över gatan så kunde det låta-så gick vi över stradan (la strada=gatan) och då sa jag bara -så du gick över gatan.
Jag är grymt avundsjuk på mina barn som pratar så två språk så bra.
gulan
 
Sv: Göra barn tvåspråkiga trots att man inte "måste"?

De behöver inte bli senare i sin språkutveckling. Däremot har man observerat att det kan dröja längre innan de börjar prata hela meningar, men det är mycket indeviduellt. Det viktigaste är att den som pratar med barnet gör det på sitt modersmål, efterom man pratar mer nyanserat då.
gulan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 604
Senast: Fraegd
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 384
Senast: mackan
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 104
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp