Gödselhantering Container

annis_e

Trådstartare
Ni som har en container och tömmer eran hästgödsel i, var har ni fått tag på dom containrarna?

Alla tips är välkomna!!

Sv: Gödselhantering Container

Hej!
Vi hade container tills nyligen, nu ska vi göra en platta för det blev alldeldes för dyrt med container!
Vi hyrde containern av ett företag som sysslar med gödselhantering. De ombesörjde ocksa hämtning och tippning av gödseln.

Ring runt till LBC (lastbilscentralen) och de olika åkerierna i trakten och kolla med dem.

Vi hyr en container och dem vi hyr av ombesörjer tömning av den. Dyrt men väldigt praktiskt då vi har spån o de finns inga bönder i närheten som vill ha de... :(

Jag ringde kommunen och bad dem om tips på företag som hyr ut. Det är svindyrt, men ett måste. Ska gjuta platta, men hinner inte i år...

Jag ringde kommunen och bad dem om tips på företag som hyr ut. Det är svindyrt, men ett måste. Ska gjuta platta, men hinner inte i år...

När du skriver svindyrt.. på ett ungefär.. pratar vi 1000 kr i månaden eller mer?

vilka regler gäller kring att bygga en platta och var kan man hitta dem? ( kommun, länsstyrelse....? ) lite nyfiken.....!

Har också container som jag hyr, men upptäcker nu hur himla fort den fylls och det blir svindyrt med tömningar. Hyr av Allfr_kt. Tänker också gjuta en platta istället.
//Jezz

Hyran / mån är 400 + moms. Sedan tömning 350 kr/ton, + frakten till tippen. Vikten beror ju på hur mycket det regnat/snöat, hur väl packat det är. Har halm, så som många säger blir den full ganska snabbt.

I våras när jag hade 5 hästar på spån tror jag det blev 6000 ca på tre månader, inkl hyran. Nu har jag tre hästar på halm inne, och två på lösdrift, men den mockas 2 ggr/v och det blir inte mer än en liten kärra/gång. Har svårt att uppskatta månadskostnaden med halm, får väl se framöver...

Hade gödslet på backen ett tag, så som man inte får:angel:, och då blev kostnaden 2000 på 4 månader med halm. Planen var då att göra plattan, men som sagt eftersom det aldrig blev gjort tog jag tillbaka containern igen. Dock insåg jag ju snabbt att det kommer löna sig i längden att gjuta den där plattan. Trist bara att alla "arbetare" inte verkar bry sig om mindre jobb, utan bara lovar att de ska hjälpa en och sedan inte kommer. Det är likadant med elektrikern som ska fixa nya lampor i stallet och sadelkammaren... Har väl väntat ett halvår på honom, och påminnt emellanåt. Visst, det finns andra, men vi hade kommit överens om ett bra pris...

men när vi hade halm så tycker jag att det var mycket lättare att packa samman än spånet... Det tog mindre tid att fylla upp stacken med spån...

Bero också väldigt mycket på hur hästarna är att mocka till och vilka mockningsvanor man har. Vissa har inte gödselstack, de har halmstack...

Vi har en gammal byggcontainer som är nedgrävd, den töms med skopa, 4-5 ggr/år. Har fyra hästar på torv.

Men det var samma hästar och samma folk som mockade...
Mitt sto kissar o bajsar på samma ställe så där är det inte lönt att spara på spånet. Min vallack bajsar i 1 hörna och jag mockar kiss var 3e dag ungefär.
Den 3dje ganska renlig också...

helt sant att den växte snabbare än med halm som packade sig mycket bättre. Kanske för att jag har så pass renliga hästar till halmen... vet inte

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Tänkte kolla om någon har något tips på ett smart/smidigt sätt att ha gödselhantering i container istf på gjuten platta? Hyr man...
Svar
5
· Visningar
1 796
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama