Godkända stångbett?

lakrits

Trådstartare
Hur vet man om ett bett är tävlingsgodkändt?
Jag har förra årets regelbok än så länge och det finns ju några bilder där, men är det skänklarnas längd och storleken på port som räknas när det gäller stångbett?

Nu får jag inte in nån bild tyvärr bettet men det kommer från Börjes , de har 2 stångbett att välja på...detta heter Bett Grazing.
Det är mediumport men det står inte hur lång skänklarna är.

Senast ändrad:
Sv: Godkända stångbett?

Det är fyra stångbett i Börjes katalogen, och det enda som är tveksamt är det med den lite "fyrkantiga" porten. De andra tre är absolut inga problem att tävla med.
:)

Hmm.......jag kikade på westernsidan...tittade du på bettsidan?

Jag har nämligen ett sådant bett.."Grazing" och tänkte prova det på damen och introducera henne för stången lite grann men ville inte ha ett som inte är tävlingsgodkänt.

Hur vet man att porten är rätt för hästen, storleken? Är det bara att prova sig fram?

Jag kikade på Westernsidan, s.56 i 2007 års katalog. Där har dom ett dom kallar Greg Darnell, ett dom kallar Grazing, och två dom kallar för stångbett/träning.
Ska du börja med ett stångbett är det lättare att börja med ett som är ledat istället för det stela, nr4474 eller4414, det är lättare för hästen att förstå, inte så stor skillnad från att styra med ett tränsbett. En stel stång går man över till lite längre fram i utbildningen, eftersom man inte kan använda tyglarna oberoende av varandra med en stel stång. (blev jag för krånglig, säg till så ska jag försöka förklara bättre!;) )

Senast ändrad av en moderator:

Jag är med dig ;)
Ok..men då ska jag prova med ett delat först.

Tack!
Jag känner att hon är redo för att introduceras i alla fall.
Grunderna sitter och hon är väldigt lyhörd på säte och vikt. Neckreinigen funkar också.

Jag tar upp en gammal tråd iställer för att börje på en ny med samma ämne..

Är det bättre att ha ett tvådelat stångbett som första? Efter hur lång tid ska man gå över till ett rakt?

Jag har nu ridit på stångbett ett par gånger sen jag jag startade tråden och kan säga att jag förstår varför (tror jag) man ska börja på ett delat.

Man behöver hjälpa hästen då och då med att kanske lyfta den inre bogen på volt, vänding osv osv...har du då ett rakt stångbett så påverkar det ju hela munnen och inte bara den inre sidan (om man nu ska använda den).
Ett delat bett kan du påverka hästen olika sidor enskilt än om man har ett rakt som antagligen påverkar hästens båda sidor samtidigt.

En mer utbildad häst behöver kanske inte ha den hjälpen fullt lika mycket som en mindre utbildad och kan därför ridas på ett rakt.

Ni som kan........stämmer det?

Jag tar upp en gammal tråd igen..

Jag var inne i en westernaffär och kollade på stångbett och frågade dem vilket bett de tyckte att man skulle ha som första-bett. De frågade vad jag hade haft för tränsbett innan och då svarade jag att jag haft ett billy-allen tränsbett och ett vanligt 2-delat snafflebett. Då sa dom att, eftersom jag ridit med ett billy-allen tränsbett så kan jag lika gärna börja med ett billy-allen stångbett. Dom sa också att tvådelade stångbett viker sig upp i gommen om man tar i det med båda händerna samtidigt..

Kan man alltså börja med ett billy-allen stångbett?

Det borde funka bra, prova det du!:)

Jag har testat att rida en gång på det nu, tänkte att jag bara skulle rida i skritt, men det gick så HIMLA BRA så jag red precis som vanligt. Saken var den att jag knappt tog i tyglarna alls, neckreiningen, vikthjälperna och sitsen samt röst och skänkelhjälper var det som användes. Det var som att jag svävade på moln efteråt.
Fast ska jag göra mer avancera övningar borde min tränare vara med, så jag vet hur jag ska göra när jag tex tar i tygeln för att korrigera osv.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 628
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 121
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård