Godkänd, hur länge??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
M

mizz_perfect

Kanske är en väldigt dum fråga det här... vi satt på ridskolan och pratade om hingsval till stona. en av tjejerna kom då in på att hingstarna bara är godkända ett antal år sen tas de ur avel om man nu inte får förnyat. stämmer det? eller tas de bara ur avel på egen begäran?

Sv: Godkänd, hur länge??

Hingstar blir godkända med olika värdebokstäver. I början får de AB eller B på några år för att visa att de kan leva upp till krav som förnyat bruksprov (om de godkänts som treåringar) eller tävlingsprestationer. Därefter brukar de få AB tills vidare. Detta kan höjas till ett A som senare kan höjas till Elit. Men varje år görs en genomgång av hingstarna och då kan vissa sänkas till C, vilket innebär att de inte levt upp till förväntningarna.

Hingstar kan alltså tas ur avel utav avelsföreningen och inte bara utav ägaren.

Det är nog lite skillnad beroende på ras, tror jag. Främst tillvägagångssättet i alla fall.
Det jag är insatt i är shetlandshingstarna och de får ett tidbegränsat godkännande, fram till nästa generalmönstring. Generalmönstring hålls vart 5e år och då gås samtliga avelshingstar (utom elit-hingstarna, som har livslångt godkännande) igenom med avseende på förävning och egna meriter. De får höjd eller sänkt avelsvärdeklass. Sen visas alla hingstarna upp för att se att de är friska, inte visar tecken på t.ex sommareksem eller andra sjukdomar. De allra flesta får förlängt förtroende, men en och annan petas ur aveln på ett eller annat sätt. Nuförtiden sänks de till C om de visat svag förärvning. Har de vetrinära fel kasseras de.

För welsh har det varit så att dom varit godkända med femårsperioder. Då går man igenom värdebokstäverna och ändrar. Jag vet faktiskt inte om någon någonsin blivit sänkt. Men jag vet hingstar som blivit fråntagna sin licens får att dom inte åkt till den obligatoriska visningen. (alltså i vuxen ålder - inte som unghästar då man skall komma tillbaka för att göra bruksprov).
Ganska idiotiskt för det innebär att gamla mycket avkommeprövade hästar som kanske inte mår bra av att transporteras, helt plötsligt inte får verka i aveln längre.

Men nu är det ändrat. Hingstarna är from detta år godkända för avel OM dom visats på Premiering, oavsett exteriörpoäng, och from nästa år behöver man bara ta hem en veterinär till gården, så är dom godkända. På livstid.
Hmm.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 646
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
763
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 471
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025