Godis som belöning?

Sv: Godis som belöning?

Med dressyr är det väl så att man ska försöka att inte ha förutfattade meningar utan lära så mycket man kan. Jag träffade för en tid sedan en MKT erfaren halvblodsuppfödare. De har hållt på i runt 30 år med uppfödning och ridning av halvblod av absoluta toppkvalitet. Matte, som sköter tillridningen, ger alltid hästarna en godbit när hon suttit upp för att lära dem att stå still. Dvs de får inte godbiten förrän hon sitter lugnt och de står still. Först därefter får de gå.
Givetvis tyckte jag det lät lite overkill. Tills jag får en häst, som har lite svårt att stå still och hålla balansen. Well, jag provade godistricket. Funkade klockrent:-) Säger inte att det alltid funkar eller att jag alltid kommer att göra så. Men godis, kan precis som med hundar (jag har fött upp jakthundar i 20 år) funka utmärkt vid vissa situationer och med vissa individer. Tränade tex apportering med vår yngsta hund via godismetoden. Det trodde jag aldrig att jag skulle göra och det är ett supernono i hundvärlden:-) Funkade lysande på just henne. Så prova på vet jag! Jag har använt det här forumet flera gånger för att få goda råd och nya vinklar på min inställning. Toppen!

Olika m olika individer...
Och jag gör olika med olika hästar beroende på vad de är vana vid... det här skulle kunna bli ett riktigt långt svar där jag beskriver mina olika hästars personlighet och mitt sätt gentemot detta men det blir nog så trist att ingen orkar läsa :p
Har en "godishäst" som är mutat av tidigare ägare. Han får nu godis för att ta bettet och som belöning efter arbete, vi har tränat bort allt annat godistiggande men man får välja sina strider...
En som vill ha godis för att komma i hagen, inget godis = han busar och retas med den som ska hämta... men kommer alltid förr eller senare.
En som inte är "inmatad" på godis men som ändå får morot efter väl uträttat arbete.
En (den vi haft längst) som är helt oberoende av godisar men får ändå ibland. :D

Det är jättelätt att skapa ett oönskat beteende hos hästen med hjälp av godis... och hästen blir i regel gladare, stoltare och mer tillfreds av beröm genom beröring och röst.

*knapplån*

Jag använder godis med de individer och i de situationer där det kan vara till nytta. Undviker dock att ge godis från handen i onödan.

Hade en ljuvlig häst som var svårfångad i hagen. Hon gillade att bli riden och var mycket lätt att hantera, så vi blev inte kloka på varför hon inte ville bli fångad. Spänningen växte mellan människa och häst tills vi började ge en bit godis efter att vi fått sätta på grimman. Sen var problemet historia, fast vi aldrig kom till botten med orsaken. Kanskae hon hade fått en olycklig inlärning nånstans i samband med att bli infångad och belöningen blev en ny, lyckligare inlärning?

Min nuvarande häst lärde sig stå stilla under uppsittning genom godis som belöning. Det funkar utmärkt även de gånger han inte får belöningen. Ibland får han en godbit under en paus i träningen när det har gått extra bra. Då kan jag naturligtivs inte belöna i exakt rätt sekund (förutom med röst, eftergift och smek), men en bit morot i pausen förstärker känslan av ett positivt arbetspass och stärker minnet av den fina kontakt vi har just då.

Som motsats till tanken att godis skulle ge människan en lägre position så är det intressant med Klaus Ferdinand Hempflings åsikt: en ledare ska leda sin flock till mat och det är inte fel att ledaren visar "här finns det mat". KFH är dock försiktig med att ge godis till de individer som riskerar att bli nafsiga och han frågar alltid ägaren innan han ger något till den häst han jobbar med. Om jag minns rätt så har jag nog inte sett honom ge godis till hingstar.

Jag tror inte på något absolut rätt eller fel, förutom att anpassa sig efter individ och situation. Man är ju själv en individ och att ge godis ska passa en själv också.

Ett tillägg: jag uppfattar det som att min häst har blivit mer känslig för röstberöm och smek sedan jag började använda godis som belöning. Det är som att han behövde lära sig vad som är beröm och nu tar han till sig mycket mer av allt.

Måste också tillägga angående godis under ett pass: jag skulle inte tvärnita mitt i en lyckad öppna eller lösgjordhet för att peta i honom godis, det skulle nog kunna ge bekymmer. Morotsbiten får han efter en kort stund på lång tygel eller i halt.

Jag ger min häst godis (morotsbit ej socker) som just belöning det är en fråga om att ge i rätt ögonblick för att förstärka berömmet för att få det att funka rätt och undvika nafsighet.

Precis som i hunddressyr är det mer en fråga om att ge belöningen i exakt rätt tillfälle för att det ska fungera.

Hade en diskission ang om just belöning med en stallkamrat som tycke att jag var korkad som belönade, enligt henne, ett dumt betende. Men enligt mig var det ögonblicket som belönar RÄTT betende. T.ex så var min häst livrädd för att gå genom en viss gård och bråkade alltid innan vi kom in på gården. När hästen väl gick (efter bråkand ) så stannade jag alltid hästen inne på gårdsplan och gav hästen en belöning. För det var ju där det skulle kännas rätt och trevligt att vara, på så vis belönades hästen för att vara på gårdsplan. Men stallkompisen tyckte att jag belönade hästen bråk innan vi kom dit, det som hände 2min tidigare.

Så ja, jag ger godis som belöning. Dock inte under ett pågånde dressyr pass, då det inte är praktiskt.

jag brukar ge godis efter ridpasset, men kanske ska göra det undertiden...
jag har sett att Helena Lundbäck ger godis till madick precis innan start, o dom hästarna verkar ju väldigt positiva!:D

Mina hästar får mycket godis om de var riktigt duktiga.
Extra god mat oxå - lite Entrecôte:D

De nafsar aldrig.
De vet vad duktig häst innebär, även ordet godis.

Min nafsar aldrig heller och hon vet mycket väl innebörden av ordet "duktig häst!" :D ordet godis känner hon däremot inte till, så där tryter ordförrådet :smirk: . Däremot vet hon att "jobbar jag bra och lyssnar riktigt noga på flickan nu så kommer hon lossa sadelgjorden, smeka mig i pannan, berömma mig och ta in mig i stallet där jag får mat"

Extra god mat oxå - lite Entrecôte:D

He He. I like!

Godis vid inlärning funkar utmärkt för mig. Har ingen aaaning om hästarna ser mig som mat-tant. Kanske det. Men det funkar. Jag har inte diskuterat saken närmare med dem. Nafsar inte, tigger inte. Så klart jag ger eftergift vid behov OCH försöker hitta optimala "klistället". Det är viktigare för mig ATT de GÖR och VILL som jag vill, inte varför.

Jag tänker inte "rätt" eller "fel". OM hästen tigger, buffar eller sparkar på boxdörren går jag därifrån. Alltid. Men det gör den inte.

ALLTID godis inne i transporten. Hästarna springer in:)
Alltid godis efter avslutad hoppträning eller tävling förutom om de har vägrat på tävling:mad: Hästarna vägrar sällan!!;)
Jag ger endast godis vid de här tillfällen och när de står uppstallade på tävlingsmeeting. Då är det mycket mycket fjäsk!:p

Jag tycker det är helt rätt, det gör jag själv, jag vill att han ska känna att han jobbar bra under träningen vilket gör att han presterar bättre när han får en liten godsak, istället för "bara" godis i slutet :) Fast självklart inte varje gång, mest när vi har svårt för något som han klarar:)

Jag jobbar med klicker både vid markträning och ridning. Det är inga som helst problem med att min hästa avbryter beteendet när jag klickar. Jag klickar ju precis vid det beteende jag vill ha. Nästa gång jag vill ha samma beteende så kommer det oftast lättare och så småningom så håller jag inne med klickern så att hästen fortsätter en stund till eller försöker vidare beroende på vad det är jag tränar. Godis för mig är en enormt bra motivationshöjare. Om godiset gör hästarna nafsigare så har jag gett godis vid fel tillfälle. Det gäller att tänka till när man ger hästen godiset så att man inte belönar ett beteende man inte vill ha.

Annika

Jag gillar godis som belöning, MEN det beror också på hästens karaktär/personlighet! Min förra häst gav jag godis under vissa steg i inlärningprocessen, men hon blev väldigt lätt tiggig och bufflig så därför blev godiset starkt reducerat som belöningsmetod.

Vissa hästar blir dock inte alls påflugna trots att de får godis och då kan det funka bra tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar