Godis som belöning?

Sv: Godis som belöning?

Jag har aldrig gett min häst något "godis" från handen (även om jag vet att en annan tjej i stallet ibland går ut i hagen och ger min häst godis, och en dag när hon kom ut i hagen utan godis fick hon sig ett tjuvnyp i benet :p hehe..). Jag tycker inte det finns någon anledning till att ge godis överhuvudtaget, när min häst gör rätt ger jag rejält med eftergift och gärna något berömmande ord också. När jag har suttit av eller om jag jobbar henne från marken brukar jag då och då berömma henne och smeka henne i pannan, det verkar hon tycka om och hon har lärt sig att hon har varit jätteduktig när jag gör det :)

Mina hästar får mycket godis om de var riktigt duktiga.
Extra god mat oxå - lite Entrecôte:D

De nafsar aldrig.
De vet vad duktig häst innebär, även ordet godis.

Vad tycker ni om att ge goids som belöning till hästen?

Jag har sett jätte duktiga ryttare(en från buke faktiskt) som ger sina hästar godis som belöning under träningen(alltså inte efter träningen utan när hästen gör något som är riktigt bra).
Jag vet egentligen inte vad jag tycker. Jag skulle vilja använda mej av det för att visa min häst när han verkligen gör super rätt, jag tycker inte att klapp och kli är en tillräckligt bra belöning då hästen inte är speciellt "kelsjuk" precis.
Men sen har jag även fått höra att om man ger hästen godis så visar man att man står längre ner än hästen på rangskalan och därför måste ge godis för att visa hästen att jag vill bli accepterad och ingå i hans flock och följa hans regler. Alltså ungefär som att man fjäskar för hästen och då skulle man tydligen sjunka väldigt mycket i hästens ögon ledarskapsmässigt. Äh rörigt det blev. Det var en nh-tränare som sa detta till mej.
Hästarna kan ju även bli naffsiga.
Och hur blir det den dagen man är på tävling och inte kan använda sej av godis eller den dagen man inte har något med sej?

Så vad tycker ni? Är godis som belöning bra?

ALDRIG GODIS SOM BELÖNING...!!!

Jag använder godis som beröm/motivation när jag lär min häst trix. T ex att plocka upp spöet eller vifta med hoven. (det enda vi kan just nu^^)

Sen kan jag även ge min häst godis ibland när vi "leker"/arbetar från marken, men då inte som beröm utan mer som motivation. Som en vilopaus, och då får hon också en godbit. :) Men det ska vara roligt att vara med mig och vårt förhållande ska bygga på förtroende, respekt och koncentration för varandra. Inte på godis.

Så jag använder det alltså bara när vi tränar in trix eller när jag själv tycker att hon kan få en godbit. Använder det även då och då i ridningen, i vilopauserna. :D Men hon får det bara när jag ger henne och sen är det bra. Tigger hon efter mer visar jag bestämt att nu är det bra! Och så respekterar hon det.

Så jag tycker att det gör Ella mycket mer positiv, och hon vågar försöka och testa om det är något hon inte förstår. T ex om hon ska ta upp spöet så testar hon om jag vill att hon puttar på det, plockar upp det eller så, och när hon gör rätt får hon en godis. Skulle även kunna berömma med att bara sluta, som jag gör när vi arbetar i övrigt från marken, men det ger mycket mer motivation med godisbiten. och så länge hon gör det för att jag ber henne och vill vara med mig för att hon känner sig trygg hos mig, och inte för godiset,tänker jag fortsätta använda det.

Sen får hon alltid lite godis efteråt när vi vart ute och arbetat. Och hon tigger/nafsar eller biter ALDRIG! Snarare blir godiset som en övning på att hon ska ha respekt för mig och acceptera mig om jag ber henne.

Senast ändrad av en moderator:

Varför?

(tiiio)

Det för inget gott med sig överhuvudtaget...din häst ser dig som en foderautomat...
Och en foderautomat ges inte förtroende och respekt...
Klappar, smek och vila är beröm hästen tar till sig på rätt sätt...
Godis kan ges från marken eller krubban....

som belöning efter ridning ger jag typ äpple m,orot knäckebröd mm.men inte sånthär hästgodis!:eek:och när jag tränar trix!

Det för inget gott med sig överhuvudtaget...din häst ser dig som en foderautomat...
Och en foderautomat ges inte förtroende och respekt...
Klappar, smek och vila är beröm hästen tar till sig på rätt sätt...
Godis kan ges från marken eller krubban....

Hur vet du hur hästar betraktar människor? Och vad har du för underlag till ditt påstående? (Blir så trött på alla självutnämnda experter som tror sig veta exakt hur hästar tänker och agerar...)

Så vad tycker ni? Är godis som belöning bra?

Jag tycker det är idiotiskt, TILL min häst i alla fall. Den har blivit tränad så tidigare och det är inget kul med en fåntratt som stannar upp och bara väntar på belöningen innan den kan fortsätta.

Detta har vi dock tagit ur godisapparaten.:cool:

Förresten, ska inte eftergiften vara det där lilla exta "du gör rätt vännen".

Måste skriva en forts. Såg att tråden också handlade om godisbelöning från marken. Jag svarade själv i föregående svar ang från ryggen/vid ridning.

Jag ger en morotsbit när vi gått in i transporten. Det gör jag alltid. Det känns bra att hon står nöjd och mumsar när jag fixar ordning vägg, bindning osv.

Jag ger pållen godis både från ryggen och från marken när hon sköter sig. För oss fungerar det utmärkt och både hon och jag vet vad som gäller för godiset. Jag har använt godis på alla hästar jag ridit och det har fungerat bra. Om jag kan unna mig något gott när jag varit duktig varför ska inte hästen ha samma förmån?

När det gäller ren psykologi så ÄR mat en förstärkare för ett inlärningsmönster på i princip alla djur (även män :rofl:). Detta enlig ett antal psykologer jag pratat med.

Den har blivit tränad så tidigare och det är inget kul med en fåntratt som stannar upp och bara väntar på belöningen innan den kan fortsätta.

Då har fel beteende belönats. Det är inte metoden i sig som är fel, för den är ganska vida använd med stor framgång på alla möjliga djur, utan i vilket moment man har gett godiset.

Jag ger pållen godis både från ryggen och från marken när hon sköter sig. För oss fungerar det utmärkt och både hon och jag vet vad som gäller för godiset. Jag har använt godis på alla hästar jag ridit och det har fungerat bra. Om jag kan unna mig något gott när jag varit duktig varför ska inte hästen ha samma förmån?

När det gäller ren psykologi så ÄR mat en förstärkare för ett inlärningsmönster på i princip alla djur (även män :rofl:). Detta enlig ett antal psykologer jag pratat med.

Det stämmer det:angel:;)

Det stämmer det:angel:;)

Problemet med människor är att vi kan belöna oss själva med mat när vi känner för det. Därav världens fetma-epidemi... Läste precis om en studie som visar att föräldrar ofta gör så med sina barn. De bjuder dem på mat trots att de inte är hungriga, bara för att få en lugn stund. Och väldigt många får godis när de har städat på rummet.

Det är lugnt jag ska ge min man godis med måtta så han inte får fetma. Han ska bara få en godis när han varit riktigt duktig.

;)

Det måste ju vara olika beroende på individen, vissa hästar får ju inte att mata ur handen eftersom de blir nafsiga, medan andra går hur bra som helst.
Min gammelman får en morotsbit varje gång jag hämtar honom i hagen. Han var jättesvår att fånga förut, men nu vet han att man får godis, så då går det jättebra! Skönt att slippa jaga! Sen riskerar man ju att få effekten att hästen ser matte som godisautomat, men i mitt fall tyckte jag att det var värt det!

Det är lugnt jag ska ge min man godis med måtta så han inte får fetma. Han ska bara få en godis när han varit riktigt duktig.;)

Ja och skulle han bli nafsig så kan du alltid ställa in en krubba i sängkammaren och lägga godiset där:rofl:

Ja de finns så många olika sätt att se på saker, nackdelar och fördelar. jag tror man måste se på indeviden vilket sätt man ska arbeta efter. Godis är ett bra alternativ att berömma hästen, men jag tycker inte att de ska bli en vana då hästen förväntar sig att få godis när den har gjort rätt.

Om man ska se på hur hästar uppfostrar och rangordnar varandra så är det många gånger ganska brutala sätt.

Jag tror på ett mellanting som känns bra som gör det roligt att vara hästägare, inte massa måsten.

MVH Sara

Jag ger min häst godis som belöning. Har inga problem med nafsighet eller liknande. Däremot tycker jag att det i vissa situationer (tex ponny i kombination med små mattar/hussar och på ridskolor) är oklokt att ge godis ur handen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar