Goda råd önskas: ponny som drar järnet

Sv: Goda råd önskas: ponny som drar järnet

Nej, det beror ju på vad man tänkt sig med ponnyn. Men har man tänkt sig just hoppning så är det inte så lämpligt med en förstaponny som drar som en avlöning både före och efter hinder och som troligen inte kommer att kunna rättas till i det avseendet.

Sedan håller jag med om att man kan ha stor glädje av sin ponny i andra sammanhang. Ett av mina barn sadlade också om från hopplös ;) hopponny till att istället rida dressyr på den och hade riktigt kul på så vis. Men hade de fortsatt att envisas med hoppning med just den ponnyn så hade det nog blivit mer gråt och tandagnisslan än glädje.

Hej på er, tänkte ge en uppdatering på vad som hänt sedan sist. Träningstävlingen där ponnyn drog iväg som ett urspårat lokomotiv ägde rum i mitten av april. Efter det sade ett antal personer, inklusive en tränare (och en del här på Buke) att det bästa nog vore att sälja ponnyn. Men vår dotter ville inte höra talas om det, så vi bestämde oss för att jobba med problemet. Vi skaffade ett annat bett (skriver inte vilket, eftersom det verkar vara ett kontroversiellt område) och satsade mycket på att hon skulle kunna få kontroll i galopp, både i ökad och minskad sådan. Det blev en omedelbar förbättring! Vi åkte iväg till en hoppkurs och där kunde dottern genomföra en 60-70-cm bana i galopp, vilket var ett enormt framsteg jämfört med tidigare. Igår var det så dags för det stora provet: en 50 cm clear round klubbtävling. Vi såg till att ponnyn blev ordentligt uppvärmd och avspänd, med mycket galopp, innan det var dags för framhoppningen. Jag väntade på den stora katastrofen, men den inträffade inte. Alltjämt lugnt och fint, mjuka kontrollerade hopp. Och så, "varsågod och rid"...

Gissa om jag var nervös!! Men under över alla under, min flicka tog sig runt felfritt i galopp och kunde hämta hem sin första rosett på denna häst! Hon var överlycklig, liksom jag. Det känns som om vi tagit ett jättekliv framåt och att det nu bara är att köra vidare. Jag är så glad att vi inte gav upp utan kämpade vidare, för jag kände hela tiden att detta är en bra och ärlig ponny och det gäller bara att hitta fram till en bra förståelse mellan ponny och ryttare, och ett läge där det går att ha kontroll även i hög fart.

Så alla "out there" som har problem med heta hästar: ge inte upp! Det går att fixa bara man har tålamod. Tack för de goda råden jag fick av flera här på Buke.

Grattis! Tänk vad dottern har lärt sig på detta...

Jag hade också en "knäpp" ponny i många år, vi trivdes fantastisk bra tillsammans när vi lärt oss kommunicera.

Styrka, men framåtbjudning vet jag inte. I en trång kombination eller stuts får ju hästarna verkligen stanna upp och tänka till lite, dvs. det har bromsande effekt.

Håller med, i en studs måste hästen (om den kommer för fort in, men även annars) bromsa upp.. studs är jättebra för hästar som rusar på!!

oj läste lite mer nu, bra att det går framåt! :)

Härligt:) Lycka till i framtiden också:)

va va det där:) för jäkla smiley? ful!

Liknande trådar

Hästvård Vi har nyligen köpt en B-ponny till dottern. Den är importerad från Holland som yngre, har stått hos samma familj i Sverige i 9 år, och...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 972
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 894
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Träning Hejsvejs! Nu är det så att jag har ett D-ponny sto dom precis blivit 18. Zelda är utbildad FEI dressyr och LB i hoppning. Jag har ridit...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 704
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård