Puckel på ponny

TS : nej nacken har den knappast brutit ;) antar att T9 var framme och du menade manken som tidigare nämnts ?;)
Lustigt som sagt hur trådar utvecklas. Dessutom blev det en sanning ett långt tag att Veterinär påstått att din häst brutit manken . När du skrivit att en sadelutprovare påstått den möjligheten ;)

Vit och brun ridponny typ rastyspisk fjording? Som norrman måste jag bara skratta:D

Visst är det fantastiskt!!
Han köptes tydligen på auktion 6 månader gammal, som shetlandsponny - till turridning! Vi vet inte riktigt hur de tänker i Holland... Sedan slutade han inte växa och såldes som ridhäst. Det står i och för sig welshtyp i passet med. Fjording av welshtyp med andra ord

Oj vilket engagemang över vår lille ponny!
Mycket intressanta tankar!
Vi får väl bara finna oss i att han ser "annorlunda" ut! Han har fungerat i alla år, och tävlat i upp till LA i hoppning. Han har haft sin hals på detta sätt så länge vi kan spåra bilder tillbaka, ca 10 år. Under hösten har han mest stått, innan vi köpte honom, så det kanske har gjort det mer markant då han inte har så mycket muskler.
Jag tror verkligen inte att han har brutit nacken, men eftersom en riktig hästvetare nämnde det, så kunde jag inte ignorera det.
Hade varit roligt att se när lille ponnyn står lite bättre uppställt för så som den står på bilden, det är inte den mest fördelaktiga ställningen en häst kan stå i riktigt.

Om hästen alltid sett ut så skulle jag gissa på annorlunda exteriör bara. :)
Annars är en dipp framför manken ett av tecknen på att en häst kan ha PPID.

Har tidigare träffat på en kuse med grotesk manke. Den stack upp som en hajfena ur ryggen och var verkligen just grotesk. I det fallet var det helt enkelt en missbildning.

Cut back på sadeln var ett måste, har för mig att denna kamel gick med en Kieffer. Står det någon anmärkning vid besiktningen?

Jag kan inte låta bli att tänka på den här hästen när jag läser tråden
Global-Bilder_november_2014-bonzai.jpg

Ful som stryk, men hoppa kan han ju.
Han är ju mest ful bakom manken och inget jättestort lansmärke, men icke desto mindre puckel

Om man kollar på en bild på en hästs skelett så fattar jag inte hur någon kan tro att manken skulle varit bruten? Menar de att det isf skulle vara så stora pålagringar ovanpå brottet som skulle byggt upp puckeln?
skelett.jpg

Bortsett från att man kan vara född lite ful, så sitter ju framdelen av hästen "lös" i musklerna i bogen. Om framdelen har fått "falla ner" lite mellan skulderbladen så kan det förstärka dippen, och det ser ju lite ut som att han har underhals vilket brukar hänga ihop. Om jag får vara lite fördomsfull är detta inte så ovanligt på hopponnisar?
Om man byggde upp hans överlinje blir det säkert snyggare, men som sagt, om han funkat fint att tävla en massa år kan jag aldrig i livet tro att han någonsin haft en bruten manke som orsakat den knölen.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 516
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?