Nej, dessa hästar har ej haft fettnacke.Det är nog inte tung man utan stor fettnacke som gått ner och blivit "tom" och mjuk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, dessa hästar har ej haft fettnacke.Det är nog inte tung man utan stor fettnacke som gått ner och blivit "tom" och mjuk.
Min kille är lite åt samma håll, dock har jag öht aldrig reflekterat över fenomenet
Han är officiellt okänd, men mycket troligen korsning Engelskt Fullblod/Hannoveranare och 162 cm i mkh. Misstänkt stam E: Goldlöwe U: Fullblod. Född i Sverige.
TS har lagt en bild på ponnyn som profilbild. Blir osäker på om du sett det utifrån dina inlägg.Det här ser jag som vanlig exteriör och knappast något som varken veterinär, hovslagare eller andra behöver engagera sig i och misstänka bruten manke.
Är det verkligen bara så här din häst ser ut TS?
@Efwa TS har en bild på hästen som påpekat, på sin avatar. TS beskriver hästens exteriör, så vart du får späck/fångnacke från är helt obegripligt för min del.
@Efwa men samtliga dina inlägg har ju gått ut på att du tror att hästen har fettnacke? Du har ju tillochmed länkat till en källa och angett graden det rör sig om?
Förlåt men jag förstår verkligen inte hur du tolkar en veterinärs uttalande på det sättet att en EXTERIÖR skulle göra att en häst är fångbenägen.
Du måste ju ha misstolkat det, veterinären menar säkert att en späcknacke, vilket är ett symptom på att hästen utvecklar/utvecklat IR vilket i sin tur kan kopplas till fång, kan synas/detekteras som att halsansättningspunkten framför manken ser insjunken ut?
Jag förstår utifrån det inte, inkl bilden, hur du väljer att fokusera på att den skulle vara fångriskhäst?
Ett lansmärke. Vad jag har lärt mig så är lansmärke inget annat än gropen mellan manke och hals. Vissa hästar kan ha en normal manke men väldigt lågt ansatt hals vilket gör att lansmärket blir synligare. Vissa hästar har en kombination hav lågt ansatt hals och stor manke vilket kan göra att det ser lite konstigt ut.Vi har nyligen köpt en B-ponny till dottern.
Den är importerad från Holland som yngre, har stått hos samma familj i Sverige i 9 år, och har tävlat i hoppning där. Han är 15 år, frisk och sund och trevlig.
Men ponnyn har en enorm manke - en puckel! Framför manken har han en inbuktning i mankammen, där martingalremmen sitter, som verkligen får puckelmanken att framträda.
Martingalen ska inte ha kunnat orsaka detta, enligt alla - hovslagare, veterinär, tandläkare, sadelprovare, tränare, etc. Han var sådan här då tidigare ägare köpte honom.
Jag har aldrig tidigare sett något liknande. Sadelprovaren vi hade ute gissade på en bruten manke någon gång i ungdomen, jag läste något om "landsmärken" någonstans. Nu vill jag gärna höra teorier eller erfarenheter, finns det andra puckel-ponnyer/hästar där ute i världen, och vad beror det på?
Tog mig friheten att lägga in en lite större bild.
Min ponny hade stor manke, ingen från utan bara stor manke och lågt ansatt omusklad hals. Inte lika stor som ponnyns på bilden.
Shettisen hade fettnacke med grop efter manken, dock så var manken normal stor och gropen gick inte så mycket neråt, var typ bara att mankammen höjde sig ordentligt.
Tog mig friheten att lägga in en lite större bild.
Min ponny hade stor manke, ingen från utan bara stor manke och lågt ansatt omusklad hals. Inte lika stor som ponnyns på bilden.
Shettisen hade fettnacke med grop efter manken, dock så var manken normal stor och gropen gick inte så mycket neråt, var typ bara att mankammen höjde sig ordentligt.
Min kille är lite åt samma håll, dock har jag öht aldrig reflekterat över fenomenet
Han är officiellt okänd, men mycket troligen korsning Engelskt Fullblod/Hannoveranare och 162 cm i mkh. Misstänkt stam E: Goldlöwe U: Fullblod. Född i Sverige.
Man tackar, får hälsa honom det!Fin! Det liknar ju vår lille ponnys manke!
Typiskt, om arab är inblandad skulle jag säga ...
Man tackar, får hälsa honom det!
Ja, ganska mycket likt om jag får säga det själv. Haha, den här tråden skrämde förövrigt först nästan livet ur mig Hade aldrig reflekterat över Herr Hästs manke innan detta, än mindre att det skulle vara något konstigt (negativ bemärkelse) med den....
Arab vet jag ingenting om. Uteslutningsmetoden säger att hans moder antingen är SWB eller XX, så ingen arab i honom.