Goda råd önskas: ponny som drar järnet

Sv: Goda råd önskas: ponny som drar järnet

Om inte dottern är rädd och blir osäker så är det ju bara att fortsätta att kämpa!
Men har ni kollat den hos veterinär? Gjorde den så när ni provred och när de visade med?
Om den nu är så att den bara blir ännu mer irriterad om någon tvingar den till att inte springa, låter det lite som att det kan vara något fel. Speciellt om det är bara vid hoppning och inte om man tex. galopperar i skogen.
Var noga med att kolla både ben och rygg då, det behöver ju inte vara något allvarligt, men ändå något som behöver behandlas för att bli bra. Det är ju inte jättekonstigt om det skulle vara så på en 16-årig ponny som har hoppat mycket i sitt liv

Annars får hon väl rida ponnygalopp :D

Om inte dottern är rädd och blir osäker så är det ju bara att fortsätta att kämpa!
Men har ni kollat den hos veterinär? Gjorde den så när ni provred och när de visade med?
Om den nu är så att den bara blir ännu mer irriterad om någon tvingar den till att inte springa, låter det lite som att det kan vara något fel. Speciellt om det är bara vid hoppning och inte om man tex. galopperar i skogen.
Var noga med att kolla både ben och rygg då, det behöver ju inte vara något allvarligt, men ändå något som behöver behandlas för att bli bra. Det är ju inte jättekonstigt om det skulle vara så på en 16-årig ponny som har hoppat mycket i sitt liv

Annars får hon väl rida ponnygalopp :D

Intressant synpunkt. Jag tror dock inte att det är något fel med henne fysiskt. Hon är otroligt välbyggd, ser ut som ett litet fullblod med "hopprumpa" och hon har ett fantastiskt fint steg. Jag tror snarare att det sitter i huvudet och har med tävlingsinstinkt att göra. När hon ser hindren och förstår att det är tävling blir hon så otroligt ivrig så att det slår över. I skogen är hon inte alls så här och vi har prövat att skutta över en del små naturhinder: inga problem alls. Har funderat på att löshoppa henne också, för att se hur hon beter sig då. När vi provred gick det fint för min dotter att trava över ett litet hinder, men när ägarens dotter (12 år) skulle hoppa henne över en serie hinder på ca 70 cm höjd rusade hon som en galning. Dom har haft en jaktstång när dom hoppat henne tidigare. Man vill ju inte gärna stoppa in skarpa bett, men jag funderar ändå på att pröva Pelham eller Pessoa just vid tävling (och då måste man förstås ha tränat litet med det vid hoppning innan). Nu såg jag i en annan tråd att en del människor fördömer just Pessoa helt och hållet. Ja, det är inte lätt att veta hur man ska göra. Alla säger olika saker...

Min dotters ponny är oxå väldigt het. Pessoabett funkar bra vid hoppning men det gjorde INTE pelhambett. Så jag tycker ni ska prova pessoa. Sedan tror jag att ni får ha inställningen att det kommer att ta tid innan er 9-åring klarar av sin ponny fullt ut. Men om ni har tålamod att vänta minst något år så kommer säkert framgångarna i takt med att dottern blir äldre och duktigare. Hon blir starkare i sin sits och sina hjälper och lär sig mkt hela tiden om hon rider regelbundet för tränare. Utvecklingen kommer att gå framåt men räkna med att det kan ta tid eftersom dotterna bara är 9 år och ponnyn är svårriden vid hoppning.

Jag tror att din dotter kommer att lära sig, likaväl som ponnyn kommer att lära.
Din dotter är inte rädd (ännu). bra! Sätt på hästen skarpare bett. Öva hästens lydighet och tålamod.
Prova både pelham och pessoa. Det är för ett kortare tag så prova och bilda dig en egen uppfattning. Pessoat har jag själv avvecklat och det ligger o skräpar. Däremot pelhamstången fungerar jättebra på en urstark het nordsvensk och där rider min dotter finfint på henne med pelham. Pessoat gav sår i mungipan trots en läderrem som delvis bromsade hävstångseffekten.

Så mitt råd är att prova er fram och var konsekventa i ridningen. Dessutom ska ni nog inte tävla på ett tag så att ponnyn får tagga ner. Ta även bort kraftfodret (om ni inte gjort det redan). Bomull i öronen kan få ponnyn att lyssna mer till sin ryttare. Kanske värt att prova...

mitt råd, skräpa pessoat, det kan bli så att det inte tar stopp och hästen bara viker in näsan och fortsätter springa, i värsta fall kan hästens teknik raseras. Pelhamen är mkt mildare i det slaget då det tar stopp och du får garanterat stopp men med lite tygel.

Tycker absolut att ni ska pröva skarpare bett, typ Pelhambett. För att sitta och slita i hästen mun med "vanligt bett" gör mer skada än man tror! Då är det bättre med skarpare bett och finare signaler.
Och även jag är motståndare till Pessoa, har sett allt för många hästar som bara knäpper av i nacken och slutar att hoppa med ryggen.

Sedan en sak som inte kan tas upp för sällan, just när det handlar om heta hästar. Då många just gör det misstaget! Dvs ryttaren bara försöker bromsa hästen och släpper benen. Effekten blir att hästen försöker springa i från trycket/obehaget i munnen.
Ryttaren ska i det fallet lära sig att hela tiden hålla om med benen (ej driva) för att rama in hästen och göra den trygg. Sedan för att minska tempot så ska man hela tiden ta och släppa i tyglen, varje tag och släpp ger en signal till hästen, och det är signaleran hästen reagerar på. Tar man bara ett tag och INTE släpper så får hästen en signal som den stoppar till på, men när trycket inte släpper så försöker hästen undkomma obehaget genom att rusa fram.
Signlaerna kan jämföras med att flytta en häst för skänklen, ett tryck med skänklen gör att hästen flyttar ett steg åt sidan, ett tryck till, ännu ett steg åt sidan osv..
Ger man hästen ett tryck med skänklen och håller den kvar så sanolikt kommer hästen bara till att flytta sig ett steg för att sedan invänta nästa signal.

Jobba mkt med tempoväxlingar och övergångar så att hästen blir lyhörd, lägg även senare in bommar och små hinder och fortsätt med övergångarna, ex trav mot bommen, över bommen i skritt och sedan halt efter bommen, eller någon annan kombination. Man kan variera mkt i gångarterna.

Senast ändrad:

Kan du inte förklara varför?
Jag kan ge dig att första anridningen på en studs kan ge en uppbromsande effekt men vad händer när man ridit igenom en studs ett par gånger? Jo tempot ökar och hästarna bjuder till mer och mer.

Ska bara säga att jag vet vilken ponny ni köpt och jag har sett den ridas av de två senaste ägarna (före din dotter).
Jag tror inte att ni kommer att få den att bli så värst mycket lugnare eller bättre vad ni än hittar på. Ponnyn var komplett bananas med de här ungarna också varav nr2 klarade den lite bättre än den innan men det såg fortfarande vare sig lugnt eller harmoniskt ut när de hoppade. De hade ändå tillgång till mycket bra tränare och med sina nuvarande ponnyer ser det bra ut så det är inte ryttarna det är "fel" på.

Det är väl knappast någon tröst, men en sådan ponny hade jag inte köpt vare sig till en tuff liten ryttare och ännu mindre till en nybörjare. Se dig om efter en trevlig barnponny som både har kapacitet och broms/gas som fungerar. Det finns så många bra ponnyer så det är dumt att slösa bort tiden och pengarna på en som inte är lämplig för en orutinerad liten ryttare.

Jag har faktiskt undrat vad de uppgav att det här var för sorts ponny när de sålde den... De sa väl inte att det var en lämplig förstaponny, hoppas jag?

Det spelar väl ingen roll hur ponnyn är byggd, den kan få skador ändå, det kan alla hästar. De kan visa smärta på så olika sätt, vissa blir ovilliga och sega, andra springer.
Det kan ju mycket väl vara så som du säger att det sitter i huvudet, men det skadar ju inte att kolla upp. Tänk om det faktiskt är något som är fel och ponnyn blir bättre att rida när man har hittat det. Och är det inget så vet ni det och kan fortsätta träna på. Men se som sagt till att få kollat både ben och rygg ordentligt, samt röntga.

Angående bett, så se om du kan låna lite olika av någon och prova ut det som funkar bäst.
Men stort tålamod och en riktigt bra och lugn tränare kan det alltid bli bättre så länge hästen är frisk och inte har ont, oavsett vad andra säger :smirk:
Så hade jag varit ni hade jag kollat upp ponnyn noga hos veterinär och är det inget fel där så kämpa på, om ni nu verkligen vill behålla hästen ändå :)

Vad får ponnyn för foder? Jag har upplevt att det är ganska enkelt att fodra bort en del, både uppåt och neråt. Vi hade en ponny som var lite loj, hon fick Åsebro winner med lite mer energi. Vår andra blir alldeles tokig på sånt foder och får istället cool, som fungerar bra. Hon har massor av energi trots att hon går på mest hö och knappt ett kilo Cool.

Eftersom vi oxå har en lika het ponny svarar jag. Fodret spelar ingen som helst roll. våran får inget kraftfoder alls, bara hö. Hon går ute från morgon till kväll på fri tillgång hö och är ganska tjock ändå är det full rulle jämt, i alla gångarter och vare sig man rider dressyr, hopp eller ut. Rider man hårt och tror att hon ska vara trött nästa dag misstar man sig, hon är om möjligt ännu hetare. Hon har inte fått lära sig att lyssna på förhållningar tror jag utan barnen har bara lättat lite på handen så börjar hon springa utan att skänkla det minsta. Hon går inte fram för skänkeln. Så vi har fått ta det här från grunden. Hon får gå på en liten volt och så fort hon ökar på går man ner i skritt och efter en timme, bl a efter att ha stannat, så fattar hon att hon är tvungen att trava sakta i balans och vänta på ryttarens signaler. Men det svåra för ett barn är att alltid vara konsekvent, även när man rider ut. Hon får aldrig dra iväg det minsta, av sig själv. Det har blivit mkt bättre på ganska kort tid. Men ibland rider jag som vuxen henne för att hjälpa min dotter på traven lite med ponnyns utbildning och min dotter rider regelbundet för tränare.

Det spelar väl ingen roll hur ponnyn är byggd, den kan få skador ändå, det kan alla hästar. De kan visa smärta på så olika sätt, vissa blir ovilliga och sega, andra springer.
Det kan ju mycket väl vara så som du säger att det sitter i huvudet, men det skadar ju inte att kolla upp. Tänk om det faktiskt är något som är fel och ponnyn blir bättre att rida när man har hittat det. Och är det inget så vet ni det och kan fortsätta träna på. Men se som sagt till att få kollat både ben och rygg ordentligt, samt röntga.

Angående bett, så se om du kan låna lite olika av någon och prova ut det som funkar bäst.
Men stort tålamod och en riktigt bra och lugn tränare kan det alltid bli bättre så länge hästen är frisk och inte har ont, oavsett vad andra säger :smirk:
Så hade jag varit ni hade jag kollat upp ponnyn noga hos veterinär och är det inget fel där så kämpa på, om ni nu verkligen vill behålla hästen ändå :)

Okay, jag kanske uttryckte mig slarvigt. Men jag har väldigt svårt att tro att det är något fysiskt fel på henne. Det är ju enbart i hopp- och tävlingssituationen hon beter sig så här, inte i annan ridning. Att genomföra en såpass stor undersökning som du är inne på kostar en hel del, och innan jag gör det vill jag nog testa litet andra saker. Hon var givetvis veterinärbesiktigad när vi köpte henne. Men kanske landar vi där så småningom, om det inte hjälper med träning och eventuellt bettbyte.

Ska bara säga att jag vet vilken ponny ni köpt och jag har sett den ridas av de två senaste ägarna (före din dotter).
Jag tror inte att ni kommer att få den att bli så värst mycket lugnare eller bättre vad ni än hittar på. Ponnyn var komplett bananas med de här ungarna också varav nr2 klarade den lite bättre än den innan men det såg fortfarande vare sig lugnt eller harmoniskt ut när de hoppade. De hade ändå tillgång till mycket bra tränare och med sina nuvarande ponnyer ser det bra ut så det är inte ryttarna det är "fel" på.

Det är väl knappast någon tröst, men en sådan ponny hade jag inte köpt vare sig till en tuff liten ryttare och ännu mindre till en nybörjare. Se dig om efter en trevlig barnponny som både har kapacitet och broms/gas som fungerar. Det finns så många bra ponnyer så det är dumt att slösa bort tiden och pengarna på en som inte är lämplig för en orutinerad liten ryttare.

Jag har faktiskt undrat vad de uppgav att det här var för sorts ponny när de sålde den... De sa väl inte att det var en lämplig förstaponny, hoppas jag?

Jag blir litet ledsen av ditt inlägg. Det är ju inte så enkelt att man bara kan skicka iväg en älskad familjemedlem utan vidare. Min dotter är otroligt fäst vid sin ponny och försvarar henne mot all kritik. Några måste ju ha klarat av att hoppa med den, trots allt, eftersom den har många vinster i Msv och LA. Och jag vill betona att ponnyn är helt okay så länge man rider dressyr och i skogen. Hon är snäll och personlig och verkar fäst vid min dotter. Under de här fem månaderna vi har haft henne har min dotter inte åkt av en enda gång. Detta kan jämföras med en s k trygg barnponny som vi hyrde innan vi köpte våra nuvarande ponnies, ett 20-årigt russ som bockade av båda mina döttrar samt deras kompis sju gånger på fem veckor innan vi skickade tillbaka den. Så jag vill nog ge henne en chans, trots allt, för det är en ärlig ponny som vill göra sitt bästa.

Jag kan ge dig att första anridningen på en studs kan ge en uppbromsande effekt men vad händer när man ridit igenom en studs ett par gånger? Jo tempot ökar och hästarna bjuder till mer och mer.

Du skriver som om det är fakta :eek: ?? Som om du har slagit upp det i en ordbok och har det klockrena svaret! Alla hästar reagerar inte lika dant och om det nu är så att den skulle av okänd anledning öka den femte gången man rider igenom studsen så får man vell rida igenom fyra gånger! :crazy:

Jag tycker ni ska kämpa lite till. Ta gärna hjälp av ngn liten rutinerad o äldre ryttare, låt h*n rida först och sedan din dotter. Det tycker brukar funka bra när ponnyn fått en liten tillsägelse och blivit visad hur den ska bete sig.

Sen är det bara att träna, träna o träna. Hoppa mycket små hinder och då med volt eller halt efter, det är kanske bättre att börja med volt om ponnyn drar väldigt mycket. Rid mycket över bommar och gör väldigt mycket övergånger.

Jag tror ni kommer lösa det hela, ni är ju medvetna om problemet och villiga att göra något åt det:)

Lycka till, uppdatera gärna om hur det går

Du skriver som om det är fakta ?? Som om du har slagit upp det i en ordbok och har det klockrena svaret! Alla hästar reagerar inte lika dant och om det nu är så att den skulle av okänd anledning öka den femte gången man rider igenom studsen så får man vell rida igenom fyra gånger!
Vilken trevlig ton du har:eek:

Det är väl inte mitt fel att det anses vara en övning för att få framåtbjudning, styrka och smidighet hos hästar och inte en övning för att bromsa upp hästar!

Detta är inget jag slagit upp i en bok utan något jag fått lära mig på de ridlärarutbildningar jag gått och examinerats ifrån. Övningar som de A och B-tränare i hoppning jag ridit för använder sig av i egenskap av att få framåtbjudning och smidiga, starka hästar och balanserade ryttare på ryggen!

Jag skrev det inte för att göra dig ledsen, det är bara en ärlig reflektion med tanke på att jag sett ponnyn i träning och tävling under några års tid.
Jag tänker mig barnens ponnytid som en period då de på ett tryggt sätt ska lära sig rida och ha roligt med sin ponny. Då är inte en het, svårriden ponny det allra bästa alternativet.
Om det gäller en ryttare som har rutin (det kan ju även små ryttare ha) och tävlar i högre klasser så kan de ju klara en het ponny även om jag inte anser att någon ponny ska rusa som denna, någonsin.
Och jag har själv mina tankar om en del ponnyekipage som man ser på tävlingar. Visst kommer de över hindren och de placerar sig, men hur ser det ut? Och vad lär sig ungarna på det?
Är det kul att hoppa när det är så?
Jag tycker nog att säkerheten är viktigast när man köper en ponny åt sitt barn och då ska inte ponnyn bära sig åt som denna.

Med trevlig barnponny menar jag inte heller att det måste handla om ett 20-årigt russ som kastar av ryttarna. Det är väl inte trevligt?
Jag menar snarare en schysst hanterad och välriden ponny som gillar och tar sig an sin uppgift med glädje, som har broms, gas och styrsel.

Det gläder mig att er ponny fungerar ute och i dressyren - där kan ni ju få glädje av den, men jag har som sagt var svårt att tänka mig att ni kommer att komma tillrätta med rusandet i hoppningen.

Puppan: kan du kanske PM:a mig? Hur vet du vilken ponny det rör sig om? Vi kanske kan ta det off line, så att säga. Som du säkert förstår är jag mycket mån om säkerheten, och jag håller fullständigt med dig i det du säger. Men sedan finns det som sagt mycket känslor med i spelet, och att försöka få en liten (nyss fyllda) 9-åring att byta ut sin ponny som hon älskar överallt på jorden...ja, du begriper nog dilemmat. Men som sagt, hör gärna av dig privat till mig för jag vill veta historiken bakom den här ponnyn.

Tycker absolut INTE att ni ska sälja ponnyn mot dotterns vilja. Om inte ponnyn tvärnitar och inte 9-åringen har ramlat av och dessutom inte är rädd och ni är nöjda för övrigt med denna häst ska ni naturligtvis behålla den. Se tiden an och om det aldrig går bättre så kommer säkert dottern själv underfund med att hon vill ha en annan ponny och om hon inte vill det så är hon ju ändå nöjd! Att tävla o hoppa kanske inte är det viktigaste.

Min dotters förra ponny ville inte hoppa alls på tävling och då satsade hon på dressyr istället, vilket gick jättebra med vinst och placering. Men till sist (efter 3 år) kom min dotter på att hon ville sälja och köpa en hopponny istället då vi inte kunde ha två. Nu har hon fått en het svårriden c-ponny som hon avgudar mer än den förra. Hon har problem i ridningen med den här ponnyn men tycker att det är den bästa häst hon träffat samt ridit. Dom passar ihop liksom och det går i alla fall framåt om än långsamt. Även vuxna tränare har stora problem att rida denna ponny men jag får absolut inte sälja den för min dotter så vi kämpar vidare med träning, hjälptyglar till och från samt pessoabett ibland. Ni kan prova att spänna martingalen i nosgrimman vid hoppträning få se om det bromsar upp lite precis som för vår ponny. På tävling får man dock inte ha så.

Liknande trådar

Hästvård Vi har nyligen köpt en B-ponny till dottern. Den är importerad från Holland som yngre, har stått hos samma familj i Sverige i 9 år, och...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 972
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 894
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Träning Hejsvejs! Nu är det så att jag har ett D-ponny sto dom precis blivit 18. Zelda är utbildad FEI dressyr och LB i hoppning. Jag har ridit...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 704
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård