H
Henchen
Sv: Goda råd önskas: ponny som drar järnet
Hoppas det går bra!
Hoppas det går bra!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om inte dottern är rädd och blir osäker så är det ju bara att fortsätta att kämpa!
Men har ni kollat den hos veterinär? Gjorde den så när ni provred och när de visade med?
Om den nu är så att den bara blir ännu mer irriterad om någon tvingar den till att inte springa, låter det lite som att det kan vara något fel. Speciellt om det är bara vid hoppning och inte om man tex. galopperar i skogen.
Var noga med att kolla både ben och rygg då, det behöver ju inte vara något allvarligt, men ändå något som behöver behandlas för att bli bra. Det är ju inte jättekonstigt om det skulle vara så på en 16-årig ponny som har hoppat mycket i sitt liv
Annars får hon väl rida ponnygalopp
Jag kan ge dig att första anridningen på en studs kan ge en uppbromsande effekt men vad händer när man ridit igenom en studs ett par gånger? Jo tempot ökar och hästarna bjuder till mer och mer.Kan du inte förklara varför?
Det spelar väl ingen roll hur ponnyn är byggd, den kan få skador ändå, det kan alla hästar. De kan visa smärta på så olika sätt, vissa blir ovilliga och sega, andra springer.
Det kan ju mycket väl vara så som du säger att det sitter i huvudet, men det skadar ju inte att kolla upp. Tänk om det faktiskt är något som är fel och ponnyn blir bättre att rida när man har hittat det. Och är det inget så vet ni det och kan fortsätta träna på. Men se som sagt till att få kollat både ben och rygg ordentligt, samt röntga.
Angående bett, så se om du kan låna lite olika av någon och prova ut det som funkar bäst.
Men stort tålamod och en riktigt bra och lugn tränare kan det alltid bli bättre så länge hästen är frisk och inte har ont, oavsett vad andra säger :smirk:
Så hade jag varit ni hade jag kollat upp ponnyn noga hos veterinär och är det inget fel där så kämpa på, om ni nu verkligen vill behålla hästen ändå
Ska bara säga att jag vet vilken ponny ni köpt och jag har sett den ridas av de två senaste ägarna (före din dotter).
Jag tror inte att ni kommer att få den att bli så värst mycket lugnare eller bättre vad ni än hittar på. Ponnyn var komplett bananas med de här ungarna också varav nr2 klarade den lite bättre än den innan men det såg fortfarande vare sig lugnt eller harmoniskt ut när de hoppade. De hade ändå tillgång till mycket bra tränare och med sina nuvarande ponnyer ser det bra ut så det är inte ryttarna det är "fel" på.
Det är väl knappast någon tröst, men en sådan ponny hade jag inte köpt vare sig till en tuff liten ryttare och ännu mindre till en nybörjare. Se dig om efter en trevlig barnponny som både har kapacitet och broms/gas som fungerar. Det finns så många bra ponnyer så det är dumt att slösa bort tiden och pengarna på en som inte är lämplig för en orutinerad liten ryttare.
Jag har faktiskt undrat vad de uppgav att det här var för sorts ponny när de sålde den... De sa väl inte att det var en lämplig förstaponny, hoppas jag?
Jag kan ge dig att första anridningen på en studs kan ge en uppbromsande effekt men vad händer när man ridit igenom en studs ett par gånger? Jo tempot ökar och hästarna bjuder till mer och mer.
Vilken trevlig ton du harDu skriver som om det är fakta ?? Som om du har slagit upp det i en ordbok och har det klockrena svaret! Alla hästar reagerar inte lika dant och om det nu är så att den skulle av okänd anledning öka den femte gången man rider igenom studsen så får man vell rida igenom fyra gånger!