Goda råd önskas: ponny som drar järnet

N

Nashua

Just hemkommen efter en träningshopptävling känner jag att jag bara måste få höra några olika synpunkter på vårt problem. Det gäller min ena dotters ponny. Dottern är 9 år, det är hennes första ponny och hon har haft den i 5 månader. Ponnyn är 16 år, har förmodligen en hel del fullblod i sig, har gått SM tidigare (hoppning). Den är väldigt trevlig och bra på många sätt, och min dotter har gjort stora framsteg under de här månaderna. Problemet är att ponnyn blir övertaggad när den ser en hinderbana. Även när vi tränar med enstaka hinder eller bommar kan det hända att den rusar, men idag var första tävlingen och det blev mer eller mindre skengalopp redan i framhoppningen. Sedan drog den iväg med dottern i ett rasande tempo ett par varv runt fyrkanten, flög över några hinder etc innan hon lyckades ta tag i den tillräckligt för att få ner den på en volt och få stopp.

Vi försöker träna mycket med bommar, med travhoppning, med volter framför hinder. Vi tänkte också, på tränarens inrådan, pröva ett Pelhambett (nu har hon bara vanligt tredelat). Det jag egentligen funderar över, och som jag gärna vill höra synpunkter på, är om ni tror att det här beteendet överhuvudtaget går att åtgärda på en 16-årig häst som säkert gjort så här i hela sitt liv? Hon har bytt ägare massor av gånger, kanske på grund av detta?

Många tycker säkert att vi har skaffat en för avancerad häst till en 9-åring och det har vi ju också. Samtidigt tycker vi allesammans om ponnyn, för hon är aldrig dum utan hon vill ju bara göra sitt bästa. Men hon måste ju lära sig att lyssna på sin ryttare, annars går det inte att fortsätta (i alla fall inte i hoppning). Jag vill framhålla att det inte är fråga om någon "normal" snabb galopp, utan det är fullständigt toksken vi pratar om. Tacksam för alla råd!

Sv: Goda råd önskas: ponny som drar järnet

Visst går det att lära gamla hundar att sitta ;) Har din dotter en stilla hand och inte drar mer än nödvändigt, och sen också förstår innebörden av att ha ett skarpare bett, så kan ni nog byta under ett tag, men som sagt, det är bara att träna träna träna precis som ni gör, ibland kanske sätta upp en lite större ryttare som kan sitta till om detta händer.
Mycket halt bom halt bom i de olika gångarterna och var konsekventa så ska hon nog få bättre kontroll!

Hmm låter lite klurigt men naturligtvis kan ni lära hästen att inte göra så..

Mycket markarbete, och kanske också mycket hoppning (nåt språng varje dag) så den lär sig att det inte är jordens grej att hoppa utan att det är en helt naturlig sak helt enkelt.. Bara akta så den inte tröttnar..;)

Rid med hästen ist för att bara dra och jag tycker att ni ska prova ett skarpare bett men möjligen bara vid hoppning om det bara är där den beter sig sådär.. Bara din dotter kan använda det bettet så att hästens mun inte blir förstörd (att hon inte bara drar)..

Det kan ju ta lite längre tid än vanligt eftersom hästen då troligen har gjort så hela livet (som du säger) och att den har fullblod i sig men träna hinder och/eller bommar varje dag (rid ut också sen några dagar så det inte bara blir ridbana) och träna, träna och träna..

Lycka till!!!:bump: :)

Jag har själv en väldigt het ponny men han är väldigt lydig! Han var sådär i början när jag fick honom och då tränade jag på följande vis: Jag tränade mycket sudsar och kombinationer som var rätt trånga så att det bromsade upp honom en aning... Sedan försökte jag hålla mig ifrån att träna på för små hinder då detta verkade ha en stressande effekt på honom.

Frågan är om er ponny biter tag i bettet och drar eller om den bara stänger henne ute.... Om den biter tag så kan det bli svårt även med ett skarpare bett! ett annat problem man kan få är att ponnyn viker in huvudet och drar vilket också ger så kallade "helikopter språng".

Mitt råd är att testa er fram! Och jag tycker även att ni ska sätta upp en större ryttare på den som får säga till den vart skåpet ska stå!
LYCKA TILL!

Jag tränade mycket sudsar och kombinationer som var rätt trånga så att det bromsade upp honom en aning...
Studs är en typisk övning för styrka och framåtbjudning!!!!!!!

Vi försöker träna mycket med bommar, med travhoppning, med volter framför hinder.
Det går visst att lära gamla hundar och sitta.
Att lägga volter innan hindret är på sätt och vis en lydnadsövning men hur gör ni EFTER hindren. Hästar som rusar iväg på hinder rusar om möjligt oftast ännu mer efter hinder och här är ett lämpligt ställe att lägga in stöten.
Se till att ekipaget ska lägga en volt innan en viss punkt, komma till stillastående på rakt spår efter hindren osv.

Jag har själv tränat en rusande krake på 12 år som alltid fått bete sig hur han ville efter hindren. Ryttaren i detta fallet var ju betydligt äldre än din dotter och vi kunde göra lite mer komplicerade övningar men i grund och botten var just alla dessa krav som vi ställde på volter, halter etc på specifika platser efter hinder det som snabbt gjorde underverk med denna häst och dess lydnad och uppmärksamhet på ryttarens förhållande hjälper.

Det finns en god grundtes att ta med sig i all ridning och det är den att om inte halvhalten fungerar gör en riktig halt. Gas och broms är A och O i all ridning. Kanske dags att pröva en annan tränare.

min ena ponny är helt galen så fort de kommer fram hinder..
jag fick rådet att rida "dressyr" i en paddock med hinder utan att hoppa dom så att min ponny lärde sig att hinder faktiskt kan stå framme utan att man behöver hoppa dom..

han lugnade ner sig och förstod att de är jag som bestämmer om vi ska hoppa eller inte..

kan oxå påpeka att min ponny inte kan ha 3-delat bett eftersom han bara drar iväg som en galning me de..:crazy: så byt bett

lycka till föresten:)

Styrka, men framåtbjudning vet jag inte. I en trång kombination eller stuts får ju hästarna verkligen stanna upp och tänka till lite, dvs. det har bromsande effekt.

TS. Det låter som att ni har gjort misstaget att köpa en tävlingsponny direkt istället för en förstaponny, men det har ni ju insett. Förmodligen har den inte varit så olydig med sina andra ryttare, med tanke på att den har gått SM. B-ponnysar får byta ägare rätt ofta pga. att barnen helt enkelt växer fort ;)
Jag säger inte att din dotter är dålig, men nio år är inte så gammalt och en så het och svår ponny kan bli lite mycket som första ponny.
Antingen så säljer ni ponnyn och köper en lugnare, som hon kan känna sig trygg på och lära sig av. Eller så får ni kämpa vidare, det går ju med lite träning :)

Träna mycket för tränare och låt en mer erfaren ryttare rida ibland. Är det inte en jätteliten, tunn, ponny kan faktiskt en liten vuxen rida lite då och då också, om den rids i rätt form. Annars är tömkörning och longering över bommar bra.
Hoppa små lydnadshinder ofta och rid mycket volter mellan. Försök få henne att inte hålla så mycket i handen hela tiden, vissa hästar springer bara mer då, ta in den på en volt och våga mjukna i handen istället. Ett pelham kan ju vara bra och testa också, men kanske bara vid hoppning och uteritt.

Men jag tycker nog att ni ska fundera på om det verkligen är rätt ponny för er. Dottern måste ju kunna ha roligt med sin häst utan att vara rädd för att den ska skena hela tiden

Styrka, men framåtbjudning vet jag inte. I en trång kombination eller stuts får ju hästarna verkligen stanna upp och tänka till lite, dvs. det har bromsande effekt.
Jag och många med mig skulle inte hålla med om detta.

Jag har ett bra tips
Jag har en exakt likadan ponny som bara drar iväg, man vi har komit på ett bra set att få han lugn:)
vi rider fram en hel timme innan i skritt trav och galopp.
Men när vi börjar galopera får han flipp. Då har jag läst i en bok att man ska göra en sak hela tiden tillexempel att galopera på en åtta tills han/hon lugnar sig , ocg det kan man även gjöra i traven.

Det är vad vi gör och det fungerar bra:) som jag sa:
DET ÄR ALLTIDBRA ATT TÄSTA:)
Good luck

Kan du inte förklara varför?

har du kollat tänderna annars rekommenderar jag mark arbete. Har själv ett sto som gått sm med förra ägarna i hoppning och hon skena runt med mig i typ 5 månader innan jag äntligen fick ordning på henne då var det en tand som gjorde ont så att hon sket fullständigt i bettet min häst var själv 16 år hon med . Men sen fick jag träna bort resten med hårda dresyrpass och markarbete nu efter ett tag så är hon helt okej när jag tävlar tränings tävlingar :)

Om ni är säkra på att hästen är frisk med rätt anpassad sadel, samt problemet bara uppstår i samband med hoppning skulle jag föreslå att ni slänger upp en mer rutinerad ryttare som(ev på pelham) kan göra tvärhalt innan hindren så fort hästen drar tills dess att hästen gör det villigt. Då lägger ryttaren om benen och låter hästen hoppa(först då har halvhalten gått igenom). Därefter kan er dotter sitta upp och göra samma sak. Det viktiga är att hästen aldrig tillåts hoppa i sken, det ska vara tvärhalt så fort halvhalten inte går igenom!

Att hoppa på pelham ett tag tycker jag låter som en bra ide. Ni kan ju alltid byta tillbaka senare.

Jag och många med mig skulle inte hålla med om detta.

Ehh, varför inte? I en kort byggd studs kan ju inte hästen rusa på...

Till TS. Jag tror att ni har köpt fel ponny, men jag förstår om ni inte vill sälja den.
När jag har ridigt små galna ponnyer åt små ryttare har jag ridigt dressyr med massa hinder på banan som jag inte hopar över, och även ridigt mkt lydnad över hinder, vilket har hjälpt ponnyns vanliga ryttare sen. Så kanske kan ni hitta någon som kan rida er ponny 2 dagar i veckan eller nåt, för att den ska komma ned på jorden;)

Lycka till /Emilia

håller med Lilla_millan! kanske t.o.m. mer än 2 dagar i veckan? det är ju inte så kul för dottern att rida när ponnyn beter sig så...
Lycka till!:D

jag hjälpte en liten tjej förut med en liten c-ponny som hade samma problem. Jag löste det genom att rida mkt dressyr bland hindrena, och sen kanske hoppa ett i taget och sedan in i dressyren igen.

T.ex, trava på serpentiner runt hindren, stora volter och halter/igångsättningar. När hästen känns tillräckligt avspänd kan man ut från volten styra på ett hinder utan att hästen märker det alltför mycket, och när hästen landat och antagligen börjar rusa på så tar man in den på en volt igen, kör dressyrarbete, flyttningar och liknande.

Om din dotter känner att hon inte klarar av hästen, försök ta hjälp av någon äldre men mindre ryttare som kan hjälpa till i utbildningen!

Jaqg tkr ni ska kämpa vidare.. Köpte själv "fel" häst. Oinriden D-ponny importerad från spanien 3 veckor innan jag fick hem han, jag hade ridit på ridskola 4år och mina föräldrar var hästrädda och jag hade ingen tränare.. Ingen fattade hur vi kunde vara så korkade, men där var det kärlek vid första ögonkastet, och jag har gråtit oräkneligt mpnga gånger för han har slänmt av mig skenat mot hinder tagit bettet på hoppbbanorna, men han har aldrig gjort något för att vara elak han tkr bara allt är så kul!
MEn ge aldrig upp.. Min ponny går idag klockrent nu och sticker aldrig iväg (elelr ja nästan aldrig iaf) med mig!

Som de flesta andra sagt arbeta på marken och se till att hästen inte drar.. testa byt bett med jag rider på tre olika och jag tkr detta gjort att häösten lyssnar mer på de olika betten. kanske någon äldre liten ryttare kan rida på hästen åt din dotter, så hästyen lugnar ner sig innan din dotter sitter upp, då hästen inte är lika pigg. Det är viktigtatt inte blir rädd för att rida på hästen utan att förtroendet hela tiden finns emellan er.

Hoppas de fixar sig

Tvärhalt innan hindret är ingen bra metod tycker jag, dumt att lära den stanna... Hellre en volt och sen stanna kvar på den tills hästen är lugn och loss från handen igen. Sen styr man helt lugnt på hindret igen, utan att dra! Det är jätteviktigt att man kan kan vara helt mjuk i handen innan hindret och att hästen ändå väntar.

Sticker den iväg kan man i så fall göra halt efter hindret, men det bästa är att några steg efter hindret gå in på en volt igen tills den är lugn. Ju mindre dragande i munnen, desto lugnare brukar hästen bli :idea:

Tack för alla goda råd!
Det där med äldre ryttare har vi redan prövat och hon gör precis samma sak med dem, enda skillnaden är att hon blir mer irriterad och sparkar bakut och har sig. Det är ju ändå så att det är min dotter som måste lära sig att kunna rida henne. Och visst, vi borde inte ha köpt en så avancerad ponny åt henne. Av olika anledningar blev det på det här sättet. Men faktum är att min dotter rider henne otroligt bra med tanke på omständigheterna. Hon är mjuk i handen och drar definitivt inte i munnen i onödan. Så länge man håller sig till dressyr och skogsridning går det hur bra som helst. Det är bara när hindren kommer fram som hon blir så här het. Jag tror därför att vi kanske prövar ett skarpare bett just vid hoppning, och speciellt vid tävling, medan vi behåller det vanliga tränsbettet i övrig ridning.
Att göra sig av med ponnyn är inget alternativ. Min dotter älskar sin ponny över allt på jorden och försvarar den trots att den drar iväg med henne. "Jag får väl bli jockey och köra ponnygalopp istället" var hennes kommentar när det gick sådär tokigt på tävlingen igår...
Än en gång tack. Jag återkommer och berättar hur det går!

Det hade motverkande effekt på min ponny! Annars hade jag inte skrivit det som tips! visst man tränar upp kvickheten i benen på ponnyn men den utlöser inte någon framåtbjudning eftersom ponnyn måste ha balans för att kunna ta sig igenom! Alla ponnys fungerar olika och på min så funkade!!

Liknande trådar

Hästvård Vi har nyligen köpt en B-ponny till dottern. Den är importerad från Holland som yngre, har stått hos samma familj i Sverige i 9 år, och...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 972
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 894
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Träning Hejsvejs! Nu är det så att jag har ett D-ponny sto dom precis blivit 18. Zelda är utbildad FEI dressyr och LB i hoppning. Jag har ridit...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 704
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård