Väcker denna tråd pga behöver gnälla. Var hos vet i veckan och medans jag och pudeltant stod vid receptionen kom en kvinna ut från ett rum med en typ westie i flexikoppel, som hon helt har missat har en låsknapp? Vi stod fem meter bort men hennes hund lyckades ställa sig nästan nos mot nos med min innan jag pep till med ett "Ursäkta, min hund är inte så trevlig", varpå hon lite halvt engagerat halar in sin hund utan att låsa kopplet, så den strosar självklart runt ändå och vi fick i princip backa in i kattväntrummet. Alltså det finns ju stolpskott som tycker att deras hundar ska hälsa på allt och alla, men hos veterinären? Tänk om min hund har en jättesmittsam sjukdom liksom.
Sen finns det en man i vår brf som har en valp/unghund av någon staff/bullyras som helt skiter i koppel eller sin hunds säkerhet. Har sett honom på vändplanen där det kör ganska många bilar, han slänger sopor och hunden är typ 15 meter bort och gör sin egen lilla grej? Deras kvällsrundor består av att han går med nyllet i telefonen och hunden strosar 20 meter bakom, ibland drar han till med en vissling men annars verkar han helt oengagerad. Hunden i fråga har jättefin inkallning och så, men jag litar inte en sekund på varken min pudel eller den andra hunden ifall vi möts på nära håll. Vad händer när den blir könsmogen och bestämmer sig för att husse är tråkig liksom? Ska man behöva ha extra koppel i fickan för att daska till lösa unghundar?