gnäller,piper!?

timme

Trådstartare
hej
är så att min pojkvänns hund spenderar jag väldigt mycket tid med och hon är med i stallet mycket osv...
min pojkvänn och hans familj har ingen erfarenhet har jag märkt men lyssnar inte på mig.dom har inte gått nån valpkurs och hunden är nu 1 1/2 år.
hon är så otroligt ouppfostrad så det inte är klokt.
men nu till det allra jobbigaste.

t ex i stallet binder vi henne och gör det vi ska och så fort man går bort från henne gnäller hon(skriker)riktigt högt!
hon lyssnar inte när man säger till henne eller nåt!
och hemma när man platsar henne när man t ex ska äta(har hundsängen i köket)så ligger hon och piper/tigger.hon tror att hon ska få uppmärksamhet hela tiden och tål bara inte att bli lämmnad ensam fast man är runtom kring!
hon kan ju va hemma och så själv men inte när vi är med henne osv.
men dom har inte uppfostrat henne ett dugg!!
har henne i knät när dom äter eller andra äter och låter henne få som hon vill.t ex gå upp från sängen när hon piper för att hon slutar då eller sova i sängen för hon piper tex!
blir riktigt irriterad!
vad ska vi göra åt att hon är så gnällig??!:confused::confused:

kan tillägga att hon är en dalmatin!

Sv: gnäller,piper!?

Sluta vika er för henne, hon vet ju att hon får som hon vill genom att pipa?

jo men jag vete sjutton hur jag ska få dom att fatta?!:confused:
men vad ska man säga till henne geentligen?på vilket sätt?hon gör ju hela tiden som hon vill?:confused:

Lär henne "tyst" och knuffa helt enkelt iväg henne om hon försöker komma upp i knät medan ni äter t ex. Det bästa ni kan göra är att ignorera hennes pipande och fortsätta med ert, och inte ge henne någon form av uppmärksamhet när hon piper för det är det hon är ute efter.

Total nonchalens av det oönskade beteendet, helst även en vänlig bekräftelse när det råkar bli rätt (i detta fall att hon är tyst i de här situationerna).

Tänk på att ju mer irritation och frustration du känner, desto mer orolig blir hunden. Så försök lägga band på dina egna känslor, det vinner ni alla på.

PS. Du vet väl att dalmatiner ofta har ett starkt känslomässigt band till just hästar. Det kanske är supersvårt för henne att ligga fastbunden i stallet. Det är också en ganska energisk ras, kanske hon behöver jobba lite mer för att kunna koppla av bättre när det behövs.

Senast ändrad av en moderator:

om ingen har lärt hunden vad den får och inte får göra så tycker åtminstone jag att det är lite mycket begärt att hunden ska uppföra sig perfekt. istället för att bli arg på hunden för att den inte kan läsa dina tankar/förstå vad den gör fel, så LÄR den det beteende du vill att den ska uppvisa. kanske kan du gå en allmänlydnadskurs med hunden?

Men det här är ju inget hundproblem. Hunden har uppfostrat alla i sin närhet att när hon piper så får hon uppmärksamhet.

Skicka husse på kurs.

Vad det gäller hundens "problem" så är det som de andra redan skrivit, total ignorans. Lönar det sig att pipa en enda gång, så är ni tillbaka på ruta ett.

Det kan också vara en hel del förväntan inblandat. Hon är van att få som hon vill när, hon vill och när hon ser något roligt hon vill göra så kan hon inte behärska sig. Hon behöver få lära sig att vänta. Passivitetsövningar. Att bara sitta stilla på en parkbänk utan att göra någonting utan att pipa och gnälla om att något ska hända.

Det är något även en väluppfostrad hund kan ha problem med, jag har själv en skrikmaja hemma som piper, visslar, sjunger och gnyr när hon blir för ivrig. :p

Min hund är en riktig gnällfis. Hans pappa var tydligen också sån. Vi har ignorerat honom och det börjar ge resultat. Tränar också väldigt mkt passivitet med honom, som skogstrollet föreslog, så har jag satt mig utanför affärer med honom där det är mycket folk. Han blir lugnare för varje gång.

Har även tränat mycket att bara stanna när vi går i samhället (mycket folk, hundar och annat spännande), och ignorerat honom och när han varit tyst en liten stund så går vi.

Ibland när han piper av tjurighet för att han inte får som han vill kan det hjälpa att säga till. Ibland när han håller på att trissa upp sig själv och piper kan det också hjälpa/dämpa om man säger till. Annars har det funkat bäst att ignorera.

Total nonchalens av det oönskade beteendet, helst även en vänlig bekräftelse när det råkar bli rätt (i detta fall att hon är tyst i de här situationerna).

Tänk på att ju mer irritation och frustration du känner, desto mer orolig blir hunden. Så försök lägga band på dina egna känslor, det vinner ni alla på.

PS. Du vet väl att dalmatiner ofta har ett starkt känslomässigt band till just hästar. Det kanske är supersvårt för henne att ligga fastbunden i stallet. Det är också en ganska energisk ras, kanske hon behöver jobba lite mer för att kunna koppla av bättre när det behövs.

hon kan inte springa lös(hon är jätterädd för hästarna och hoppar upp och försöker hugga dom i mulen):( det är också ett av problemen,hon springer iväg och kommer inte när man ropar..:confused:tar jättelång tid!
men har en fråga om det.när hon kommer när hon smitit iväg och varit borta ett tag ska hon då få beröm eller skäll?:confused:

om ingen har lärt hunden vad den får och inte får göra så tycker åtminstone jag att det är lite mycket begärt att hunden ska uppföra sig perfekt. istället för att bli arg på hunden för att den inte kan läsa dina tankar/förstå vad den gör fel, så LÄR den det beteende du vill att den ska uppvisa. kanske kan du gå en allmänlydnadskurs med hunden?

jag har erbjudit mig själv att gå lydnadskurs med henne men min kille vill inte följa med då han är barnslig!
hon lyssnar dock på mig osv men ingen annan och dom tycker inte det är så viktigt med en lydig hund men hon är odräglig.

Men det här är ju inget hundproblem. Hunden har uppfostrat alla i sin närhet att när hon piper så får hon uppmärksamhet.

Skicka husse på kurs.

Vad det gäller hundens "problem" så är det som de andra redan skrivit, total ignorans. Lönar det sig att pipa en enda gång, så är ni tillbaka på ruta ett.

ja att det är människornas problem är jag fullt medveten om jag har som sagt försökt få iväg dom på kurs..

Ang att hon springer iväg är det bättre att ni planerar för hur hon aldrig mer ska lyckas springa iväg, istället för att försöka "reparera skadan" genom att skälla eller berömma när hon kommer tillbaka. Det är som att fråga om det är bäst att torka med handduk eller hårtork när hunden gått genom isen.

Hur tränar du/ni inkallning, kommer hon alltid då? I vilka situationer springer hon iväg, har ni testat lina osv?

hon kan inte springa lös(hon är jätterädd för hästarna och hoppar upp och försöker hugga dom i mulen):( det är också ett av problemen,hon springer iväg och kommer inte när man ropar..:confused:tar jättelång tid!
men har en fråga om det.när hon kommer när hon smitit iväg och varit borta ett tag ska hon då få beröm eller skäll?:confused:

Här råder många delade meningar, gör ett par sökningar och läs andra trådar så ser du vad jag menar...

Varken eller, om du frågar mig.
Kommer hon till dig (oavsett hur länge hon varit olydig innan) och du ger henne bannor så ökar det ju knappast sannolikheten för att hon ska komma nästa gång, eller?
Belönar du henne kan hon ju tro att det inte spelar någon roll hur länge hon krånglar innan ankomsten.

Jag skulle bara tyst och lugnt koppla upp henne och gå en rask promenad. Sen avsluta promenaden med lämpliga aktiviteter som ger henne möjlighet att erövra några belöningar för god prestation.
På så sätt påminns hon om att det roliga händer hos dig.

Ang att hon springer iväg är det bättre att ni planerar för hur hon aldrig mer ska lyckas springa iväg, istället för att försöka "reparera skadan" genom att skälla eller berömma när hon kommer tillbaka. Det är som att fråga om det är bäst att torka med handduk eller hårtork när hunden gått genom isen.

Hur tränar du/ni inkallning, kommer hon alltid då? I vilka situationer springer hon iväg, har ni testat lina osv?

nej hon lyssnar aldrig hon gör helt enkelt som hon själv vill!dom tränar aldrig nåt med henne...
vi brukar ha henne kopplad på deras trädgård i lina men i stallet så vill han inte att hon ska ha det för hon käkar hästbajs:eek:aa så där är hon fast med sitt vanliga koppel...

men alltså... hur nära relation har du till hunden? egentligen är det aldrig någon annan än ägarens sak att fostra sin hund, och tycker ägaren att det är okej att hunden är bortskämd så ska inte någon annan komma och tala om hur det egentligen ska vara. alla har vi olika referensramar för hur en hund ska bete sig! för en del är det skit samma om hunden drar i kopplet på promenaderna, agilityfolk över lag verkar inte ha något problem med att deras hundar skäller konstant när de tränar osv.

om ni inte drar åt samma håll så kommer det bli väldigt förvirrande för den stackars hunden om du bannar den för en sak som den får lov att göra med andra människor. är det dock så att du och pojkvännen bor ihop och har hunden tillsammans så kanske ni får komma överens om vilka regler ni ska ha och gå en kurs så ni får lära er hur ni ska lära er hund. att pojkvännen är barnslig och att det skulle hindra dig från att gå kurs med hunden förstår jag inte. du får gärna utveckla.

okej:)
men dom har inte haft hund tidigare och min pojkvänn vill ju att hon ska va lydig såklart men är lite för lat att göra nåt åt det.
men när hon har tex sprungit iväg och varit borta ett tag(20min)och kommer tillbax så får hon så mycket beröm så hon kan bada i det...och hon fortsätter ju och springer iväg och ett annat exempel är att om hon inte sätter sig när dom säger till henne att gäöra det så skiter dom hellre i det.
men dom vill ju absolut att hon ska va uppfostrad och lydig!(iallafall min pojkvänn)
men det är liksom nrä dom inte orkar så får hon som hon vill.med kursen så säger han bara att jag ska göra det(medan jag säger att det bästa är om han gör det själv men jag kan följa med)
men han tycker det är bögigt att gå hundkurs men jag förstår inte hur det kan va bögigt??!
och nej vi bor inte ihop än men snart och vi ska då dela på hunden..men jag är hos honom i stort sett hela tiden så..

Senast ändrad:

jag har erbjudit mig själv att gå lydnadskurs med henne men min kille vill inte följa med då han är barnslig!
hon lyssnar dock på mig osv men ingen annan och dom tycker inte det är så viktigt med en lydig hund men hon är odräglig.

Ärligt talat, jag fattar inte riktigt :confused:
Än säger du att hon lyssnar, men bara på dig. Än säger du att hon aldrig lyssnar på någon.
Du har problem med hennes beteende, men ägarna har det inte?
Ni måste ju försöka komma överens om vad som gäller, om inte annat så för hundens skull.
Om du är den som har hand om henne mesta tiden, och är så frustrerad över hur hon är, då är det väl bara att gå en kurs med henne själv. Inte behöver väl pojkvännen följa med??

nej hon lyssnar aldrig hon gör helt enkelt som hon själv vill!dom tränar aldrig nåt med henne...

Om hon ALDRIG lyssnar är det ju inte så konstigt att hon inte kommer när skogen lockar tex. Men du, tänk på att det är olagligt att hunden springer iväg och är borta 20 minuter i naturen nu på våren, och även mitt i vintern är det väldigt olämpligt.

Börja med att få hunden att komma i koppel eller lina, beröm/belöna när den kommer. När hunden ALLTID vänder upp mot föraren kopplad kan du testa på inhägnat område att få hunden att komma. Timing är det som gäller där. Inte att tjata och springa efter, utan att fånga hunden i rätt ögonblick när den troligtvis inte KAN misslyckas, och sen belöna så bra att hunden alltid vill komma till dig. När den klarar det, då är det utanför inhägnaden med hängande lina du kan kliva på osv.

Vad du ska göra efter att hon stuckit, är oväsentligt, för nu ska hon aldrig göra det mer. Det om något är ruskigt självbelönande.

okej.
blev lite rörigt där!
jo självklart kan jag gå en kurs själv,absolut!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 710
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 705
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 376
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
15 909
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar