Globusrockard

F

Fjunet

Är det en Globusrockard som Equi Lex säljer, eller är den av något annat märke? :confused: Jag mailade dem och frågade, men de svarade aldrig på just den frågan (frågade en par andra frågor också). Det finns vissa likheter, men sittdynan skiljer sig...

Rockarden på Equi Lex:
shoppen_fil.php

Och Globus rockard finns på www.globussport.se -> Produkter -> Häst -> Körning. Kunde ej länka till bilden.

Sv: Globusrockard

jag tror nej. Jag har sett på både Flädie och på Lenas, och den ena har träsvängel med tappar, Globus har järnsvängel med tappar. Svart sits med vita kantlinjer.

Här är equilex, med träsvängel (jättesnyggt!!) men hjulen... why?!!

Som jag såg det så är det bara svängeln som skiljer. Eller?

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag tror den är samma. På Globus monteringsanvisningen finns träsvängel. Jag mailade Globus och fick till svar att vagnen tidigare gjordes med träsvängel men den är nu av metall av någon anlöednng som jag inte kommer ihåg. Eftersom jag köpte vagnen på Lenas med metallsvängel trodde jag att det blivit fel men det var korrekt enl Globus.

aha, antagligen för att träsvängeln inte passar till några draglinor. den har liksom små tunna läderstroppar som ska hålla draglinorna på plats. Känns ju verkligen säkert.. ?? Det kan ju vara därför man bytt ut svängeln. Men tappar? vilka draglinor har det, förutom min engelska giggsele. ( till salu :) )

/jenny

Likaså är storlekarna ojämna.
De som köpt till normal shettis har fått för små rockards , de rek att köpa rockarden till b-ponny om man ska ha den till normal A.
Minishettis bör då ha rockarden som står till normal A.Krångligt :confused: men jag hoppas ni förstår :p

Är storlekarna olika mellan equilex o globus eller menar du överlag att man ska beställa en storlek för stor på båda rockardsen?

Vem kan köpa minishettisrockarden då? Och varför gör de inte bara teleskopskaklar?

/jenny, försöker reda ut detta :)

Min väninnas väninna köpte från Globus,där hon tog till B-ponny men ska använda den till A=Passar som den ska.Jag mailade Equilex om storlek och de svarade detsamma.Ta den till B för normal A.
Så det gäller då båda alltså.
Risken är väl att den blir för "glappig" med teleskop? :confused:
Men den som står för A-både ju då kunna passa minishettisar bra. :crazy:

Shettisvagnen har 1.25 skaklar medans ponny vagnen har 1.45 skaklar. Jag tog ponnyvagnen till min shettis (1.07 mkh) och det blev lagom, A-ponny vagnen hade definitivt blivit för liten. Däremot letar jag redan nu efter en kraftigare rockard för även om jag bara kör på skånska raka grusvägar känns den lite klen. Jag är hela tiden lite orolig för att den inte ska hålla och det är inget kul. (någon som har en till salu ;-) )

Är vagnen samma till både shettis & ponny? Alltså att det bara är olika skaklar? Nån som vet om man bara kan köpa skacklarna? Jag vann ju en vagn i slutet av sommaren, men om man ska köra en normalstor shettis blir det ju inte så bra tror jag.

jag har för mig att man kan köpa skaklarna separat hos Globus.
Annars är vagnen likadan oavsett storlek.

Det är alltså samma rockard? BRA, då vet jag det. Köper den knappast hos Equi-Lex för 3800:- när Globus rekommenderade pris är 3200:- :devil:

Tror inte Globus säljer till privatpersoner men prata med ngn återförsäljare (tror de finns på Globus hemsida) så kan de säkert ta hem bara skaklar. :idea:

Hejsan
JAg undrar var jag kan köpa en sån här rockard? Hur får man tag i Lenas? Finns denna vagn för stor häst. Jag har sökt överallt för att hitta en "högre" rockard....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar