Globus Gloi VS Clic

G

gneignei

Jag har en Gloi som är 36 i bom men 17,5" i sitsen vilket är för stort för mig. Jag funderar därför på att byta men då ev till en clic. Vad jag förstått så är inte en 36 i Clic detsamma som en 36 i Gloi.

Sadeln ligger bra på hästen och därför undrar jag vilken storlek i Clic som man kan jämföra med Glois 36:a?

Sv: Globus Gloi VS Clic

Jag har en Gloi som är 36 i bom men 17,5" i sitsen vilket är för stort för mig. Jag funderar därför på att byta men då ev till en clic. Vad jag förstått så är inte en 36 i Clic detsamma som en 36 i Gloi.

Sadeln ligger bra på hästen och därför undrar jag vilken storlek i Clic som man kan jämföra med Glois 36:a?

Jag tror att du ska kunna ha samma strl i clic'en som i gloi'en.
För övrigt gjorde det stooor skillnad för mig att byta gloi från 17½ till 17.
Kanske se om kan prova en sådan i rätt strl, om du är nöjd i övrigt.

Annars är nog clic också bra, men jag skulle nog inte vilja ha så mkt stöd o sitta lika fast som man gör i den, tror jag iaf.
Tycker gloi'en ger lagomt stöd.

Jag har ridit i bpda och båda är sköna på sitt sätt..
Ska amn rida ren dressyr inge tölt utan bara skritt tarv och galopp är clic super=)

Men när amn ska tölta och förflytta vikten lite så blir jag störd av det höga bakvalvet och känne rmig låst!

Gloin som jag ahr nu är helt galet skön att rida i och ger mig perfekt stöd..
Såå plan i sitsen är den inte finns ju värre varianter så att säga=)

Jag tror att du ska kunna ha samma strl i clic'en som i gloi'en.
För övrigt gjorde det stooor skillnad för mig att byta gloi från 17½ till 17.
Kanske se om kan prova en sådan i rätt strl, om du är nöjd i övrigt.

Annars är nog clic också bra, men jag skulle nog inte vilja ha så mkt stöd o sitta lika fast som man gör i den, tror jag iaf.
Tycker gloi'en ger lagomt stöd.

Samma sak hände för mig. Jag hade en Gloí i strl 34 och 17,5 när jag köpte min häst, men bytte sen till en 17 istället men samma bomvid. Bara det gjorde mkt för hästen samt att jag sitter mer still i sadeln med

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar