giggsele???

snigelfarmor

Trådstartare
Visst är väl alla väl fungerande bröstselar giggselar egentligen?

Giggselar beskrivs som en däckel med järn i och lös brösta.

Varför skriver man inte giggselar på alla de, exempelvis Börjes Ideal harness??
Min travsele är ju oxå en giggsele egentligen...
Är det för fint att säga att man har en giggsele? Jag säger att jag har en bröstsele, men det säger ju grannen om sin "skitsele" oxå.

/jenny

Sv: giggsele???

Hej!

Det heter giggsele för selen passar bra till en gigg: däckeln är stadig, bred och stoppad, för att tåla mer vikt.
Men vissa kanske blir avskräckta när det hör namnet, de vet kanske inte att selen går bra att använda till vagn också!?
En bröstsele låter mer vardags och det kanske även låter som den har större användningsområde?

Ang vissa företag som säljer selar, kanske de selar inte har tillräckligt stoppade däcklar eller är av sådan klass att dessa inte kan kallas giggselar?
Eller så vill dom inte avskräcka köpare utan skriver bröstsele.
Eller så är giggsele lite äldre utryck och dom väljer att mordernisera och kalla det bröstsele/finsele?

Du har en travdäckel, iof med järn i och en lös brösta. Tyvärr hör inte detta till klassen giggselar även om det fungerar precis likadant. Därför är det missvisande att kalla det giggsele, men man kan understryka att den fungerar som en giggsele! ;)

Jag har ju plockat isär och ihop en loksele för smidigare användning; likt en giggsele. Det är ju en loksele men ändå inte på det originella viset, fungerar mycket bättre då dragländren/draglinorna är för sig och skaklarna fästs högt på däckeln.

Jag tycker att komplett bröstsele och giggsele är lite av samma och är då bra med bred däckel och lös brösta. (Enkel) bröstsele är sån där "billig skräpsele" som iof kan fungera bra under vissa omständigheter.

M. v. h. Lisa

Ska man kanske försöka mynta uttrycket "Enkel bröstsele" om skitselarna? Jag letar bröstsele/maratonsele, och får alltid problem när säljaren tror sig ha en bra bröstsele och jag vill ha en ännu bättre bröstsele, i vissa mejl har jag fått skriva åt dem att deras bröstsele inte är bra, och det känns ju kanske inte som den trevligaste lösningen. :)

Hemskt många bra små tankar o funderingar du kläckte ur dig idag :)

Giggarna är ju högst sällsynta i sverige idag, rockarden dominerar, kanske vi ska döpa dem till rockardsele hihi.. fult.

Jag äger en engelsk giggsele, men ingen gigg tyvärr.

men du, under vilka omständigheter passar en skräpsele/enkel sele? För min del skulle jag högst använda den till att vänja hästen vid sele o slanor mm..

/j

Hejsan!

Engelsk giggsele låter som något utöver det vanliga, har du någon bild?

Du får skriva mer utförligt vad du vill ha för sele!
T.ex. komplett bröstsele/finsele/maratonsele, med lös brösta och draglinor, bred stoppad däckel, baksele då kanske dom fattar?
Men dom kommer ändå förhoppningsfullt föreslå den "mycket prisvärda och enkla bröstselen" (skitselen)!

Jo den kassiga bröstselen kan jag tänka mig fungera hyffsat på den lilla minishettisen som lunkar runt med en minirockard och kusken är en liten minimänniska! :rofl: :D !
Sen finns det ju dom som lägger en dyna under däckeln, köper till draglinor och baksele. Fixar dit en svängel på rockarden och då tror jag denna kassa sele halvt om halvt förtjänar att bli kallad sele!
Men det är ju draglinorna och bakselens förtjänst egentligen!
Nä selen är urkass det kommer man inte ifrån, hur man än funderar, vrider och vänder på det, som jag gjort för att få till något enstaka bra!
Det är ändå synd om hästen/ponnyn som får gå med dålig sele. Hästen stannar ju inte o kliver ur selen med stora steg och säger:
-Näe du, nu har jag fått nog! Dra en kärra själv med detta otyg, få se om du gillar det!
Dom uppför sig hyffsat även om dom har obehag, en dag går det över gränsen och då vill man inte vara kusk! :crazy:

Rockardsele så har jag aldrig tänkt! Men folk kommer aldrig att fatta att "skitsele" är dålig och giggsele är det man ska ha!!
Men vi får hävda vår rätt!
Folk måste ju inse att det lönar sig i längden att kosta på en bra sele.

Oj vad jag svammlar på men nått läsvärt brukar jag komma på även om jag har lite för mycket ider och tok för mig ibland! :crazy: :D :rofl:

Du får skriva mer utförligt vad du vill ha för sele!
T.ex. komplett bröstsele/finsele/maratonsele, med lös brösta och draglinor, bred stoppad däckel, baksele då kanske dom fattar?
Men dom kommer ändå förhoppningsfullt föreslå den "mycket prisvärda och enkla bröstselen" (skitselen)!

Snarare att jag vill att säljarna ska skriva ut det så man vet. Nu går jag enbart på priset. Ligger det under 2000 spänn så är det inte värt att skicka ett mejl eller ringa. Blir bara pinsamt när man berättar för dem att deras sele suger :) Grrrr

Håller med dig ang minishettisen med lätt sulky typ. Har kört en minishettis med kass sele en gång och de små bogrörelserna gör jag med lillfingret :) så det ska nog inte skada nån gång i veckan.

/jenny

Jag tycker att det är stor skillnad på Giggsele maratonsele och "billig bröstsele" En giggsele brukar ha lös rem som löper igenom däckeln för att följa skacklarna i gupp o dyl. Där finns dessutom skackelöglor som sitter högt. En maratonsele brukar ha fastsatt rem på däckeln för att på maratonvagnen så är skacklarna individuellt fastsatta i vagnen. Öglorna är dessutom öppningsbara. Dessutom så brukar bröstan vara förstärkt. På en vanlig bröstsele så sitter bröstan oftast ihop med däckeln och man fäster skacklarna med rem i dragringen.
Oftast så passar inte en rockard ihop med en giggsele då skacklarna inte är gjorda för att sättas fast så högt.
Just det, på många giggselar så är det inte järn i däckeln utan hårdpressad läder.
Skulle inte kalla alla bröstselar för giggsele. Men så hade jag en riktig gigg förrut med ;)

Vad bra med fler olikheter.
Fast i de flesta böcker står det att giggsele= järn i däckeln och höga skakelfäste. Det har ju alla selar värda att köpa.
Men av princip och tradition är det ändå stor skillnad.

äger oxå en äkta giggsele :) (till salu)
/jenny

Seleöversigt :Om halsen eller bröstet/bringen ligger : Collar, halvcollar
lock-trä eller bröstsele. En af disse kombineras med däckel och gjord
och der är 3 typer däckel : Sallet-däckel med rörlig läderrem, der
går gennem däckelet och ned til skagelfästet.Salletdäckel med fast
läderrem och smalt däckel med fast läderrem. En gigsele är en sallet
sele med lös rem och det uanset vilken typ av inriktning där är om-
kring hästens hals eller bröst.En marathonsele är en bröstsele med
en bred bröstdel, och ordet marathon indikere bare, at den type bröstsele är lämplig i terrain. :idea: Hans

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 177
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 828
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 535
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 553
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar