Sv: giggsele???
Hejsan!
Engelsk giggsele låter som något utöver det vanliga, har du någon bild?
Du får skriva mer utförligt vad du vill ha för sele!
T.ex. komplett bröstsele/finsele/maratonsele, med lös brösta och draglinor, bred stoppad däckel, baksele då kanske dom fattar?
Men dom kommer ändå förhoppningsfullt föreslå den "mycket prisvärda och enkla bröstselen" (skitselen)!
Jo den kassiga bröstselen kan jag tänka mig fungera hyffsat på den lilla minishettisen som lunkar runt med en minirockard och kusken är en liten minimänniska!
!
Sen finns det ju dom som lägger en dyna under däckeln, köper till draglinor och baksele. Fixar dit en svängel på rockarden och då tror jag denna kassa sele halvt om halvt förtjänar att bli kallad sele!
Men det är ju draglinorna och bakselens förtjänst egentligen!
Nä selen är urkass det kommer man inte ifrån, hur man än funderar, vrider och vänder på det, som jag gjort för att få till något enstaka bra!
Det är ändå synd om hästen/ponnyn som får gå med dålig sele. Hästen stannar ju inte o kliver ur selen med stora steg och säger:
-Näe du, nu har jag fått nog! Dra en kärra själv med detta otyg, få se om du gillar det!
Dom uppför sig hyffsat även om dom har obehag, en dag går det över gränsen och då vill man inte vara kusk!
Rockardsele så har jag aldrig tänkt! Men folk kommer aldrig att fatta att "skitsele" är dålig och giggsele är det man ska ha!!
Men vi får hävda vår rätt!
Folk måste ju inse att det lönar sig i längden att kosta på en bra sele.
Oj vad jag svammlar på men nått läsvärt brukar jag komma på även om jag har lite för mycket ider och tok för mig ibland!