Gigg eller flakvagn vid inkörning?

L

loch

Hjälp!
Jag har ett mycket trevligt 2-årigt fjördsto som varit förspännd o körd för vagn (2-hjulig) hos uppfödaren. Här hemma har vi bekantat oss och fått tömkörningen att fungera bra, hon är fantastiskt cool och samarbetsvillig men ändå med mycket "motor" och vilja! Nu när jag vill börja köra henne undrar jag vad ni skulle välja.... en mycket fin gigg eller en gammal 4-hjulig flakvagn?
Alla tips och råd är välkomna! :)

Sv: Gigg eller flakvagn vid inkörning?

Har du loksele så ska du ha flakvagnen (obs med svängel eller rekade skaklar samt baksele eller och broms. )

har du en finsele (giggsele) ska du ha giggen.

Det är enklast att börja köra med ett tvåhjuligt fordon. Om hästen backar kan inte rockarden/giggen vika sig.

Men.. tvåårigt fjordsto säger du...När kördes den sist och hur mycket körning kan du själv?
var är den körd och hur mycket kan den.
Jag skulle ta hjälp av uppfödaren de första gångerna du ska spänna för. Det vore synd om något hände en sån ung häst.
Kanske börja om lite efter viloperioden, dra däck, släpa mm för att fräsca upp minnet och få er samspelta?

helst skulle jag införskaffa en rockard, rejäl och med höga skaklar som tål en spark. Den fina giggen kan ni spara tills hon är 4 och välkörd.

Sv: Gigg eller flakvagn vid inkörning?

OK. Har loksele med höga skackelfästen så den kommer fungera bra både till gigg, flakvagn o annat arbete.
Släpa håller vi på att fixa, ska så klart börja med det! :)
Jo, jag har ju frågat förut oxå vad som blir bäst och fått svaret att man ska börja med 2-hjuligt... får se hur jag gör, det lutar nog iallafall åt att det blir den lilla lätta flakvagnen till en början...
Du behöver inte oroa dig så! ;) Jag har kört endel tidigare och tänker inte skynda fram med min sockersmula! och jo, jag använder hintertyg när jag kör. :D

Tack för svaret! :)

Liknande trådar

Körning Jag skulle vilja ha lite tips och råd inför körning i snö, om det ens är att rekommendera på de vägar som jag har tillgång till. Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 592
Senast: lillsyrran
·
Körning Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Nora
·
Träning Hej! Jag har för 2 veckor sedan fått hem en 3 årig fjording som är tänkt att i framtiden fungera som en bra hobbyhäst, främst till...
Svar
6
· Visningar
1 170
Senast: Nomina
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka