L

Lantlolla

Heeeej, nu är jag sååå nyfiken på getter!
Någon som kan hjälpa mig lite ?
T ex vad finns det för raser?
Inte för att jag bryr mig så överdrivet om det, men iaf!

Jag hade tänkt övertala min far till att låta mig få städa lite i ladugården och skaffa ett par tre getter! Hade då tänkt mig en bock och två tackor (?). Frågan är lite vad de kräver för skötsel?
Skall de stå i skilda boxar eller kan de gå tillsammans?
Vad äter de förutom gräs på sommaren?
Skall de stå på spån ?

Vad krävs mer? Mer än en massa kärlek!

Kom på ett par saker till, behöver man avmaska dem? Och behöver man verka deras klövar ?

Ge mig lite tips på vad det är att tänka på!! Gärna bilder på lite olika raser! :D:D
Kom igen nu alla med getter!!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Getter!

kom igen!!! snälla hjälp mig lite! har spanat i nästan alla trådar nu, men så svårt att hitta svar på sina frågor direkt!! Pleeeease!!

I Sverige finns det bara ett fåtal raser..
Afrikansk dvärgget
Svensk lantrasget
och våra tre utrotningshotade allmogeraser: Göingeget, Lappget och Jämtget.

killarna heter bock och tjejerna heter get.
De står gärna i samma box vintertid och halm rekommenderas.
på sommaren vill de ha en hage med blandad vegetation. de tycker mycket om buskar och sly. OBS de barkar träd om de får en möjlighet.
Om man behöver avmaska dem eller ej beror lite på hagen har de stora betesutrymmen där de växelbetar och där det finns mycket sly så behöver man inte göra det. Har man mindre hagar där de mest betar från marken så behöver man göra det två gånger om året. Klövarna behöver verkas 2-4 ggr/ år
getter är allmännt kända för att vara svåra att stänga in men mina stannar inne på fårnät och två eltrådar. en högt och en lågt - jag har dvärggetter.
länktips: www.alternativ.nu - djur - getter där finns allt att läsa som du behöver veta...

hur ofta klövarna ska verkas beror ju okcså på hur mycket de får slita på dem.
då vi inte har mycket berg och sånt hemma så får vi verka klövarna kanske varannan månad.

tror ni att en vanlig hovslagare kan göra de ? eller skall man göra sånt själv ? vill inte göra något själv som kan skada djuren!

vi verkar själva :)
plättlätt.

bara man vänjer dom ifrån början att man håller på där och pillar är det ingen fara :D
jag brukar ge dom mat, och så står dom där och bryr sig inte ett dugg om vad jag gör ^^

jag vet inte om du vet det men;
det man verkar är det på klöven är det under som böjer sig eller har blivit för långt, så det är inget svårt direkt.

finns klövtänger att köpa, ser ut som en sekatör =)

Verkar ju inte så hemskt svårt att lista ut vilket det är då!!
jag har kollat på lite bilder nu och har verkligen fastnat för Lappgeten.. :P men har inte så mycket berg här nere i smålandsskogar ?

Sen undrar jag lite, vad äter säg... tre getter på en månad ? alltså vad äter de, och hur mycket pengar lägger ni ut på mat?
Jag försöker övertala pappa här för fullt alltså !! :D

ingen som har ett ungef'r pa hur mycket det kostar i manaden for mat och for hur mycket ni ger ? satans sketna datorer i skolan!!!!!

Hej! Jag lyckades övertala min pappa i sommras och fick hem två små unga getter- bröder ! jag brukar ge dem ca. 2 höpåsar om dagen.. och nu när de är lite äldre får de några deciliter havre, och mineraler var :D Skall jag vara ärlig så får de nog mera grovfoder än så... nästan så de har fri tillgång ibland... dem kan äta obegränsat. På sommaren kan man såga av hela träd om man har tillgång och släpa till dem, de älskar dem ! Till jul åt de upp vår julgran- rubbet ! inkl Barr ;) Lycka till !

ja, det är ju lite olika vad de äter. såklart äter de ju mer på vintern. sen beror det ju på om du vill ha killingar också, för då äter de ju mera kraftfoder, t,ex betfor och kornkross. och en okastrerad bock luktar en del. de kissar på sig själva. men annars tycker jag att getter är underbara och trevliga djur, om de är tama och snälla. de jag relaterar till är göingegetter 2 getter, 1 bock och 1 killing.
28482239.jpg
men de är ganska lättlärda. trixie drar här en vagn.

Mat inklusive halm/spån (som dom ska stå på) går på ca 200 kr i månaden. Ett tips är att inte köpa från tex granngården utan leta upp någon bonde som säljer direkt, det blir sååå mycket billigare på en gång;)
Jag håller också på och övertalar min pappa för fullt :D

Sen så en liten fråga. Räcker det om man bara sätter upp en liten hylla inuti boxen som dom kan hoppa upp och ner på eller vill dom ha mer? :crazy: Tänkte införskaffa såna där godisbollar med hål i som det ramlar ut något gott ur när man leker med dom.. Finns ju faktiskt i storlekar för både katt,hund och häst :p

För är det riktigt skitväder på vintern och alldeles för många minusgrader så vill man ju att dom ska kunna stå inne utan att dom får fnatt för att ha tråkigt.. I och för sig så tänkte jag spärra av en del av stallet och öppna upp deras boxar då så att dom får en bit att vara på. Hur blir era getter om dom inte får gå ut någon dag? ?(antar att dom under speciellt den här vintern fått vara inne en hel del massa dagar)

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25