Getter som är lös i magen...

Norrlänning

Trådstartare
Har trott att getter kan äta spik (nästan).

Men mina två har nu blivit "lösa" i magen, inga kulor utan mer som en korv:D
Vet inte riktigt vad det kan vara, förutom att dom äter lite blötare silage nu...

Men visst kan dom väl äta frukt och sånt som vi människor äter?
Jag menar, dom äter ju nästan allt annat som människor INTE äter tex plast, trä, gummi...

Sv: Getter som är lös i magen...

Det är silaget som gör det. Om du inte märkt det tidigare så ta och titta till sommaren när dom äter gräs då kommer avföringen att vara lösare än vad den är om dom äter bara hö. Allt för att det är mer vätska i fodret.
Det kan också inverka om det nya fodret kan av getterna anses vara godare så att dom äter mer. Vilket också gör att det blir mer som kommer ut i andra ändan.

Ja jo det är kanske så.
Har haft dom på sommaren oxå men inte märkt av det så här.
Men då har dom ifs varit ute mer och då har jag inte sett bajet lika väl...

Du som kan:)
Om getter behöver proteintillskott, kan dom ges sojamjöl och isf hur liten mängd?
Fick höra att dom ev kunde ha lite brist då pälsen var lite ful (förutom bytet av vinterpäls) och dom var muskelfattig då dom varit inne mest under vintern.
Har bara haft dom ute någon stund då och då lösa när inte dom håller sej innanför hagen:mad:

Varför inte ge dem solid 120 + fri tillgång på mineraler och grovfoder?
För diareén rekomenderar jag Effydral...

Det var mest för att jag har sojamjöl hemma som jag undra om man kunde ge det till getterna oxå.

Fri tillgång har jag inte viljat ge dom då det blir så mycket spill.
Dom får morgon och kväll och kan äta sedan från rundbalen som står utanför stallet när dom får va lösa.

Men solid ska jag undersöka om.

:bow:

Kolla upp om det går att få tag på en krystalyxbalja för får där du bor. Det är väldigt smakligt för både får och getter ;)

"krystalyxbalja"
:confused:

Vad är det?
Har aldrig hört talas om.
Har sett att våran "granngård" (nåt liknande) har saltsten i en balja.
Eller jag har trott att det varit saltsten eller typ mineralsten.
Är det en sån?
En rund kanske 35 - 40 m i diameter.

Krystalyx är mineraler i melass :d för de små liven. Mineralbaljorna är mindre smakliga, men blir inte lika söliga ute på betet, så vi har krystalyx över vintern och mineralbaljor på sommaren. Finns inte krystalyx, så köp en mineralbalja och ställ in till dem.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 098
Senast: Flixon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka