Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skillnaden är nog mer att hästarna dricker upp det varma= lite vatten kvar som då lättare fryser.
mina ratar iskallt vatten helt o hållet. De vill ha riktigt varmt nästan hett- som thé, om vi ska gå till oss själva.
Är det kallt vill jag inte ha iskallt vatten om det inte är så att jag är hiskeligt varm.
Mina dricker en hel hink på morgonen med varmt linfrövatten o står sig till kvällen- gammal "vattning"
Fast där har du helt fel! Det kallas mpemba-effekten. Man vet inte riktigt varför det är så, men faktum kvarstår. Varmt fryser snabbare än kallt.
Kan det vara så att dina hästar dricker mer eftersom du smaksätter varmvattnet?
Mina dricker ur sjön så länge det går, sen dricker de ur thermobar
Mina vattnas i tre stora murarbaljor som dagligen fylls på med varmt vatten. En av baljorna är ofta frusen så där slår jag sönder isten, plockar bort och häller på varmt vatten, en är halvtom och även där fyller jag på med varmt vatten och den tredje är sgs alltid tömd och den fylls helt med varmt vatten.Jag tror att hästen dricker om den är törstig oavsett kallt eller varmt. Sen finns det tydligen hästar som föredrar varmt före kallt.
Nja, diagrammen som man kommer till om man googlar säger inte så... Men jag kanske tolkar dem fel Såvitt jag ser är det en kritisk gräns på ca 23 grader
Mpembaeffekten gäller bara under vissa omständigheter. Det är alltså kokande vatten jmf med rumstempererat vatten. Övriga temperaturer fryser normalt kallt vatten snabbare än varmt vatten.