Ger ni varmt vatten nu i kylan?

Sv: Ger ni varmt vatten nu i kylan?

Mina 3 på lösdrift har kallt/svagt ljummet i sin hemmagjorda thermobar. Unghästarna förderar tempererat medan ridhästen vill helst ha kallt.

Intressant det där, var ju någon mer tidigare som också skrev det, att unghästarna ville ha tempererat men de äldre kallt.
Är likadant här, den som dricker för dåligt när det är kallt är en unghäst - medan den som gärna dricker kallt är äldre.

Fast det handlar ju inte bara om ifall det fyser eller inte, det handlar om att dom ska vilja dricka det också.
Min balja fryser mycket snabbare med kallvatten, oavsett vad vatenskapen säger om nedkylningen av kallt vatten v.s nedkylning av varmt vatten..

Min går ute i hage ca 4-5 h per dag. Ej vatten i hagen denna årstid.

Har märkt att om jag erbjuder varmt vatten dricker min mer än när jag erbjuder kallt. Vid kallt tar hon en slurk vid varmt tar hon minst halva spannen. Och det kan var vid intag eller när som helst på dygnet. Gott med varmvatten tydligen :)

Inne i hinkarna är vattnet kallt och i hagen i värmebaljan är det ljummet.

Min tycks föredra det kalla då det går nästan ingenting av vattnet ute men mer än halva hinkarna inne under natten

Varmt vatten avdunstar så att en mindre mängd behöver kylas ned till fryspunkten än av det kalla vattnet.Luftbubblor gör det lättare för kylan att spridas och då också lättare för isen att bildas. Det har jag fått förklarat av min sambo som är rörmokare.

Jag tycker inte man kan jämföra hästar och människor, men jag föredrar kallt vatten om jag är törstig.Naturligast är nog kallt vatten, men det finns tydligen hästar som föredrar varmt vatten, jag har aldrig provat till mina egna, men mina har inga problem att dricka kallt vatten.
Skillnaden är nog mer att hästarna dricker upp det varma= lite vatten kvar som då lättare fryser.

mina ratar iskallt vatten helt o hållet. De vill ha riktigt varmt nästan hett- som thé, om vi ska gå till oss själva.
Är det kallt vill jag inte ha iskallt vatten om det inte är så att jag är hiskeligt varm.
Mina dricker en hel hink på morgonen med varmt linfrövatten o står sig till kvällen- gammal "vattning"

Varmt två gånger om dagen i isolerad balja. Så fort vi har råd blir det thermobar.

Mina dricker ordentligt och de dricker alltid när man fyller på :D

Fast det handlar ju inte bara om ifall det fyser eller inte, det handlar om att dom ska vilja dricka det också.
Min balja fryser mycket snabbare med kallvatten, oavsett vad vatenskapen säger om nedkylningen av kallt vatten v.s nedkylning av varmt vatten..

Jag tror att hästen dricker om den är törstig oavsett kallt eller varmt. Sen finns det tydligen hästar som föredrar varmt före kallt.

Skillnaden är nog mer att hästarna dricker upp det varma= lite vatten kvar som då lättare fryser.

mina ratar iskallt vatten helt o hållet. De vill ha riktigt varmt nästan hett- som thé, om vi ska gå till oss själva.
Är det kallt vill jag inte ha iskallt vatten om det inte är så att jag är hiskeligt varm.
Mina dricker en hel hink på morgonen med varmt linfrövatten o står sig till kvällen- gammal "vattning"

Intressant! Jag har aldrig hört någon häst som ratar kallt vatten:)

Jag tror att hästen dricker om den är törstig oavsett kallt eller varmt. Sen finns det tydligen hästar som föredrar varmt före kallt.
Det beror väl på hur törstiga de är.

Har de fått smaka på varmvatten så vill de helst ha det så.
Senast min nya häst. Den dricker MYCKET bättre, vilket är viktigt för mig.

studien förvånar inte mig ett dugg.

Fast gäller inte alla hästar. De flesta av mina slår hellre sönder is och dricker isvatten än det tempererade som erbjuds.

Får de välja mellan brunnskallt och tempererat har de flesta valt brunnskallt. Mellan brunnskallt och isvatten har isvatten vunnit.

När jag isolerade hinkarna så det inte frös inne, så de större hade dubbla hinkar, varav en isolerad. Det dracks mer ur den oisolerade hinken och man såg isen var söndertryckt flera ggr.

Huvudsaken är ju dock ATT de dricker, så man får hitta vad just den hästen föredrar och vad som fungerar bäst för den. Min lilla t ex vill sippa lite vatten nu och då, och jag tyckte han drack för dåligt så han fick tempererat vatten. Då kan han alltid sippa utan att behöva trycka sönder is etc. Men jag fick ta bort det gamla karet, annars stod han och bankade på det fast det var bottenfryst, och rörde inte tempererade vattnet. Ibland är de inte smarta alls...

Studien visar ju dessutom inte att hästar tycker tempererat är godare, utan att de föredrar isvatten. Men om de BARA har tempererat att tillgå, dricker de mer än om de har bara isvatten eller kombinerat is- och tempererat. Dvs tar man bort valmöjligheten att välja det de tycker är godast dricker de mer. Vilket är just vad jag ville utnyttja med lillknatten

I tre hagar dricker ena hagen gärna isvatten, andra hagen väntar helst tills jag kommer med varmvatten och fyller på så isen försvinner men vattnet blir ju kallt direkt, tredje hagen dricker inte alls vatten med is vilket leder till för dåligt vattenintag då våra äter flera ggr i hagen under dagen.

Lösdriften har eluppvärmd balja dygnet runt, de som står på box har el-balja på dagen och får kallt vatten inne på kvällen.

De får tempererat vatten. Har en isolerad tunna med värme. Fyller i kallt så blir det någon grad varmare sen.

Körde med varmvatten och hacka is förut men OJ vad skönt det är att slippa!

Har under många år haft jobbigt med vattnet till hästarna, men i höstas köpte jag mig en termobar, dyr, men värd varenda krona! Aldrig mer att jag vill vara utan de!
Att hästarna dricker mindre stämmer inte! De beror iså fall på att de inte har att dricka. Mina 2 dricker ur 80liter på ett dygn. I höstas drack de inte 80 liter på 2 dygn...
De dricker lika mycket vatten en kall vinterdag som en varm sommardag! Trodde inte på det förrens nu denna vintern då de haft fri tillgång på isfritt vatten.

Har under många år haft jobbigt med vattnet till hästarna, men i höstas köpte jag mig en termobar, dyr, men värd varenda krona! Aldrig mer att jag vill vara utan de!
Att hästarna dricker mindre stämmer inte! De beror iså fall på att de inte har att dricka. Mina 2 dricker ur 80liter på ett dygn. I höstas drack de inte 80 liter på 2 dygn...
De dricker lika mycket vatten en kall vinterdag som en varm sommardag! Trodde inte på det förrens nu denna vintern då de haft fri tillgång på isfritt vatten.

Återigen individuellt. Min lilla har på en VECKA inte petat i sig 65 liter ens. Sommartid försvinner 65 liter betydligt snabbare än på en vecka.

Jag trodde också min skulle dricka mer av att få tillgång till ljummet vatten större delen av dygnet, det blir då i hagen för hans del..men det gör han inte. Det går ärligt talar skitlite vatten ute och inne går det åt en del under natten han står inne och det vattnet är kallt.

Så det gäller nog inte alla :p

Varmt vatten avdunstar så att en mindre mängd behöver kylas ned till fryspunkten än av det kalla vattnet.Luftbubblor gör det lättare för kylan att spridas och då också lättare för isen att bildas. Det har jag fått förklarat av min sambo som är rörmokare.

Jag tycker inte man kan jämföra hästar och människor, men jag föredrar kallt vatten om jag är törstig.Naturligast är nog kallt vatten, men det finns tydligen hästar som föredrar varmt vatten, jag har aldrig provat till mina egna, men mina har inga problem att dricka kallt vatten.

Exakt, men den lilla lilla skillnaden i tid som det tar mellan varmt och kallt vatten att frysa är mätbar men inte märkbar :D

Jag ger ljummet vatten då jag fyller på och det är mycket uppskattat :d

Jag har ett isolerat vattenkar i hagen och fyller på med varmt vatten. De dricker bra och det fryser inte. Inne fyller jag bara med ljummet vatten om det är ordentligt kallt. Jag fyller på 70-80 liter om dagen till en stor och två halvårsföl.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 290
Senast: Efwa
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
593
Senast: CaisaCax
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 744
Senast: manda
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 080
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka