Ger jag upp för lätt??

B

Boy of Joy

Köpte mig en travare vid namn Jean Force...................och det var det dummaste jag gjort!! Hon är inkvalad och klar för start. Brorsan Cliff Clamber är V75 vinnare. Hon visades av en proffstränare med orden att hon är inte fulltränad, men har gått i skrittmaskin varannan dag. - Nej. Det är inget fel på henne. Hon räcker inte bara till. Jag klargjorde att hon skulle tävlas i monté och trav. Mina sista ord till tränaren var - Vi ses i gulddivisionen;) . Priset var 10 000 + moms. Tack och lov betalade inte jag så mycket!! Vetrinär besiktad? Nej.....jag köpte ju hästen av ett proffs!

Jag har motionerat Jean MAX 10 ggr. Första gången jag körde fort blev hon halt direkt. Vrickning tänkte jag, men när hon pendlade mellan "bättre och jättehalt" efter 1 vecka boxvila och säkert 2 veckor i sjukhage, så ringde jag ATG Romme.

Hon var superhalt efter böjprov. Vetrinären var MER ÄN BEKYMMRAD. Redan då började han förbereda mig (på det han redan visste via datorn kanske??) Röntgen visade inget. Det var en fräsch kotled!! Hon hade kotledsinflammation. Vetrinären informerade mig om att det troligen var en inflammation som ÅTERKOMMIT FLERA GÅNGER. -Vi behandlar henne EN GÅNG och blir hon inte bättre, så bör du ta en riktig funderare hur du vill göra. Han sa att det finns en billigare variant av medicin OM jag ville behandla. För mig fanns ingen tvekan.....Ta det bästa. Skit samma vad det kostar hon har ont, sa jag.

Hon blev aldrig bättre. Jag tog beslutet på ATG att hon inte skulle behandlas mer. Jag hade förstått att veterinären visste mer än jag om hennes historia. Jag svarade honom att det var ju därför dom sålt henne. Vetrinären NICKADE OCH SA ATT JAG GÖR RÄTT. HON KOMMER BARA KOSTA DIG EN MASSA ONÖDIGA PENGAR. Gissa om jag grät!!!!!:cry:

Grep efter det sista halmstrået och frågade om hon dög till avel. Jag fick ett rakt NEJ. Hon blir för tung för benet. Hon blev alltså helt utdömd. Allt på grund av en kotledsinflammation :confused:

Hon avlivas på måndag. Gav jag upp för lätt??
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Nej... jag anser att du inte gav upp för lätt. Troligen har du besparat hästen många år av lidande... Om hon var så dålig i sitt ben att hon inte ens skulle kunnat gå som avelshäst... då anser jag att du gjorde det enda rätta...

I detta fallet hade du ju även veterinären med dig i ditt beslut. Min erfarenhet är att de inte ger upp i första taget om de tror att hästen kan bli bra i slutänden....
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Ibland dyker tanken upp att hon kanske skulle bli bra av flera behandlingar.......men utan att säga det rakt ut har ju vetrinären låtit mig förstå att hon inte går att bota. Han är så säker!! Men samtidigt vet jag att man kan behöva behandla en kotledsinflammation flera gånger innan den ger sig. Därför är jag så övertygad om att han har mer info på dataskärmen än vad han får säga till mig. Förstår ni mitt dilemma?:confused: :idea: :crazy: :cry:
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Jag förstår precis... Och tro mig... även efter att en veterinär sagt rakt ut att det är det enda rätta och enda alternativet så tvivlar man i bland även efter att man avlivat hästen.

Sen om hon går att bota.... så kommer hon med största sannolikhet inte att hålla för det du tänkt ha henne till. Då måste du fatta ett beslut om vad du skall göra med henne.

Säljer du henne så har du inte några garantier för att hon inte används på fel sätt och så att hon inte utsätt för lidande hos sin nya ägare. För avel var ju inte att tänka på.....
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Jag tycker inte att du gett upp för lätt!
Avlivade själv en häst för ett par veckor sedan efter en envis hälta. Jag är glad att din häst hamnade hos någon som inte var rädd för att "ta beslutet", kollade själv på annonsen på just den hästen för ett tag sedan men Giant Force är inget som har imponerat på mig. (Fast dom avkommorna jag har träffat har varit jättetrevliga! :love: ) Nej, sluta ha ångest, det FINNS bättre hästar där ute (som är fräscha menar jag), och du har ju sett till att hon inte hamnat hos någon som kanske inte velat inse att hon varit ofräsch.
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Hon är bara 6 år och den absolut snällaste hästen jag har. Har pratat med slaktaren och bokat måndagen. Vi har ett litet slakteri 5 km härifrån. Dom slaktar åt bönder och till köttbutiken som ligger i byggnaden.

Dom har ett stall där jag ska ta in henne i en box. Det får ta den tid det tar. Slaktaren kommer och bultar henne när vi är redo. Känner en kille som jobbar där. Han garranterade att det skulle bli ett "värdigt slut". Jag får vara med tills hon ska ..........SLÄPAS MED TRAVERS till slakteriet. :cry: FY :devil: vad jag kommer må skit!! Men jag måste göra det.
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Tack alla ni som svarat. Nu vet jag att jag inte är "ute och cycklar". Vetrinären var så säker på sin sak. Han om någon vet......PUNKT SLUT och inget mera tvivel. Jag kan inget mer göra för Jean Force.
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Det är ingen rolig uppgift du har framför dig... så du har min fulla sympati... Strongt av dig i alla fall att ta beslutet...
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Nej, du har inte givit upp för lätt, tycker det är bra att det finns människor som tänker på djurens bästa och inte behåller dom för sin "egen" skull.Har sätt skräck exemplar när det gäller hundar som har vart både blinda och döva, ägarna har envisats med att hålla djuren vid liv, till vilket pris........
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Det var väl snarare så att du var naiv. För 10 000 kr får man ingen gulddivisonshäst, bara en trasig häst med problem.
Att inte veterinär besiktiga en häst bara för att man köper den av ett proffs var det dummaste jag hört.

//Linda, som själv älskar att köpa 10 000 krs travhästar och sen laga dem.(Det innebär dock alltid minst 2-3 månaders skritt och hage och laser och massage och jag vet inte allt).
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Jag tycker inte att du har gjort fel. Du har tänkt på hästen bästa. För om du skulle sälja henne vidare för att tjäna en hacka till en ny häst så är det fel. Många gör så tyvär med varmbloden när det skulle ha varit bättre för hästen att få komma till traparanda.

Du har ju också lärt dig något av det här. Till nästa häst köp.
Hoppas det går så bra som det kan gå på måndag.
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Nej, jag tycker inte att du gett upp för lätt.
:smirk:
Kan inte låta bli att fundera på vad du tycker att du lärt dig av denna erfarenheten?
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Jag tillhör också den kategorin som vill "laga" trasiga hästar. Äger 5 och har 2 på leasing och det är bara dotterns ponny och Jean som är "ok". De andra har kallats för galen, superhet, farlig bla bla bla men det är stressen när dom står på banan 24 timmar om dygnet som gör att bägaren rinner över.

När jag köpte Jean hade jag en äldre farbror som varit med i travsvängen läääääänge. Trodde inte att tränaren tog den risken att göra en tveksam affär när dom "tillhör samma gäng". ......eller så var hon frisk vid det tillfället (hrm...harkel) Ja, hon var ju inte halt iallafall. Jag provred ju henne, så frågan är ju om besiktningen visat nåt.

Pengarna jag köpte Jean för är skit samma för mig, det är grejjen att behöva gå igenom det här med slakt. Att misslyckas så totalt med en häst så att den inte ens duger till avel. Det var liksom reservplanen ifall hon inte skulle gå på banan.
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Djurjouren skrev:
För 10 000 kr får man ingen gulddivisonshäst, bara en trasig häst med problem.

För 10.000kr får man en bra häst idag. Har aldrig gett mer för än så för en häst
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

När jag köpte Jean hade jag en äldre farbror som varit med i travsvängen läääääänge. Trodde inte att tränaren tog den risken att göra en tveksam affär när dom "tillhör samma gäng".
Handlar det om att lära sig lita på sina egen förmåga, istället för att lyssna på en gubbe som ändå inte talar riktigt samma språk (ser hästen med samma ögon som en själv)?
......eller så var hon frisk vid det tillfället (hrm...harkel)
Jag har själv lyssnat på en "gubbe" och köpte en häst med kronisk fång. Jisses så mycket jag lärde mig av denna häst, som jag avlivade. Utan dessa erfarenheter så hade jag kanske fortsatt att lyssna på gubbsnack, som i dag inte har med min verklighet att göra.

Att misslyckas så totalt med en häst så att den inte ens duger till avel. Det var liksom reservplanen ifall hon inte skulle gå på banan.
Jag tror att man ska se på avel som en merit i sig och skaffa ston som bär på personliga egenskaper som är till gagn för fölet, inte se avel som en nödlösning när inget annat funkar.
Tror att det handlar om att se personligheten och egenskaperna som förs vidare, inte stirra sig blind på stamtavlan.
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Märker att tråden börjar spåra ur mer och mer...........men men. Att hon kunde användas till avel var inte hipp happ taget ur luften. Jag jobbar hos denne farbror som var med när vi tittade på Jean och han har mångårig erfarenhet av trav och avel. Han har dessutom en egen avkomma efter Giant Force (dvs Jeans halvbror) som har ett underbart temprament och ett enormt kliv. Att Jean är en bra häst att avla på är det ingen somhelst tvekan om. Därför köpte jag henne, trots att hon inte var fulltränad, för att om hon inte gick bra på banan skulle hon iaf kunna bli ridhäst och avelssto hemma hos mig. Nu blir det så att jag skickar ett annat sto för betäckning. Så ligger det till.
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Om det varit så att du behandlat en gång och sen tyckt 'den blir ju inte bra, jag tar bort den' hade jag tyckt du gav upp för lätt. MEN, det som för mig känns som den springande punkten är veterinärens åsikt i fallet. Jag antar att du köpt hästen 'från trakten', och just att veterinären hade träffat på hästen förr, och visste dess historia och därför visste att det här går inte. Det är nämligen inte normalt att ge upp efter en gång när du har en ren röntgenplåt. Så du har nog helt rätt i att veterinären visste mer än han/hon kunde berätta. Och då var det helt rätt att låta hästen få somna. Hon har isf säkert haft sin beskärda del av behandlingar och konvalescens till ingen nytta.
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Håller med helt, är det rena röntgenplåtar så är ju normalt sett inflammationen inget som helst problem att få bort. Det måste ligga några andra problem här som veterinären kände till. Undrar vad?
 
Sv: Ger jag upp för lätt??

Tja jag skall väl inte säga att du vare sig ger upp för lätt eller inte.

Men kotledsinflamationer är inte sååå allvarliga. Jag har två tävlingshästar (hoppning) som blivit behandlade för kotledsinflamationer. 3 behandlingar hade jag (hos en riktig proffsveterinär) nu är hästarna friska och igång igen. Jag har stående tid inbokad varje kvartal för att kolla och eventuellt behandla om dom. Skulle aldrig någonsin kunna tänka mej att ta bort dom eller så. Jag litar iaf fullt ut på att min veterinär vet vad han gör. Så alla kotledsinflamations hästar är inte slut. Gå med föl låter inte så fruktansvärt betungande. Det är ju inte som att köra hårt med hästen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 708
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 105
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort. Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig...
2
Svar
21
· Visningar
2 918
Senast: jenny82
·
T
Hästvård Hej. Jag har sedan 2 år en D-ponny, som jag köpte som åttaåring. Tidigare har hon gått i avel, och kunde nätt och jämnt grunderna. Vi...
Svar
18
· Visningar
1 751
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp