Genusdilemma i skolan

Sv: Genusdilemma i skolan

Jag förstår vad du menar, men jag förstår inte hur en kill-/tjejuppdelning på gympan skulle kunna komma det minsta närmare en lösning heller.

Jag förstår att det troligen är många killar som också lider av den "grabbiga" varianten av gymnastiken. Min man och mitt ex var killar som inte var det minsta alfahanniga. De gick sin egen väg, lekte med dockor, pysslade med sykort och modellera och deltog inte i brottningsmatcher och andra testosteronstinna självhävdelseaktiviteter. Domen mot dem var inte nådig alla gånger och det här hänger såklart ihop med grundproblemet - mannen som överordnad, mannens aktiviteters och handlingars högre värde. Alla förlorar, som jag ser det, på den mallen, men det finns ju gott om människor som antingen inte ser det eller som vill bevara ställningarna.

För att knyta an till gympan så kanske det vore bättre att frångå könsindelningen och istället satsa på en nivåindelning? Då skulle iaf de som vill, och som har mod att stå för det, inte hindras att delta i något som passar dem. Jag tror det blir svårare att komma åt killarna som vill vara i det som idag är tjejgrupp, för deras dom blir hårdare. Det verkar ju som att det värsta som kan hända en man är att bli tagen för tjej eller ses göra det som ofta kallas för tjejsaker.

Det är givetvis en mycket komplex fråga, men vi har ju ändå kommit ganska så långt i arbetet mot ett mer jämlikt samhälle. Det viktiga tycker jag är att inte nöja sig med det, utan fortsätta se och protestera mot orättvisor. Snuffsans dotter är föremål för en stor orättvisa, tycker jag.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag menar, vem tycker det är bra med att vara fnissig, mjuk och ta det försiktigt?

Fnissig vet jag inte, men företaget jag jobbar på anställer hellre tjejer som truckförare. Då håller både truckar och gods längre. Det får man väl säga vara ett erkännande för den mjuka och försiktiga sidan, även om det är lite tråkigt att det förutsätts att det är just tjejer som sitter på dessa egenskaper.

Petruskas inlägg om kompensatorisk undervisning tror jag är ett bra sätt att bearbeta de signaler som könsnormerna ger oss idag.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Petruskas inlägg om kompensatorisk undervisning tror jag är ett bra sätt att bearbeta de signaler som könsnormerna ger oss idag.

Mitt inlägg präglades dock av den bristen att det bara handlade om hur skolan borde göra - och så gör den alldeles uppenbart inte.

Men det vore intressant att få höra vilka pedagogiska överväganden som ligger bakom skolans upplägg av idrottsämnet.

Hur individen Mini ska göra, och hur individen Snuffsan ska göra, har jag ingen aning om.

Liksom JD är jag förbannat trött på hur tjejer i vissa situationer får cred av att vara som och göra som grabbarna.

Liksom du är jag väl bekant med många män som i sin tur inte gör som grabbar ska göra, och som säkert passat bättre på tjejgympa som den i Minis skola. MEN ingen förde detta på tal, för ingen kille får cred av att vara som och göra som tjejerna på den punkten (om någon).

Detta är underordning av tjejer, inte killar, som jag ser det. Trots att det kostar även för killar - makt och överordning har sitt pris, förstås, och inte alla individer i det vinnande laget får del av vinsten.

Kanske borde Minis skola helt enkelt stängas - ungefär som en alltför religiös friskola - då den inte klarar av att leva upp till värdegrundens normer om jämställdhet?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Ja, visst är det ett problem. Svårlöst dessutom. Det gäller ju att forma det fria tänkandet från början, men när jag läser på diverse föräldraforum så undrar jag om det ens är möjligt? Min känsla är att det de senaste åren inträffat en backlash för jämställdhet och jämlikhet. Många vill idag aktivt bevara rådande normer och det kan ske både medvetet och omedvetet.

Jag upplever att vi kommit till steget "vi vill ändra på könsnormerna" men att vi inte riktigt vet hur. Mina barns förskola har en uttalad genusplan, men de förfäras fortfarande över att mina barn (pojkar) väljer rosa byxor, lila strumpor, sandaler med glitter och när jag råkade köpa pepparkaksklänningar av misstag till lucia finner min man dem med klänningarna nedpulade i strumpbyxorna. :crazy: Anden är villig med köttet är svagt, så att säga.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Fast om vi nu pratar om lagbollsporterna, vilket ju är det som egentligen ställer till problemen i gympan, så handlar det ju om att vinna, att lyckas och då måste man på något sätt vara bättre än motståndaren på plan. Eller annorlunda uttryckt, att vinna är väl integrerat i idrotten.

Fast vinnandet behöver inte per automatik vara integrerat i idrotten, eller ens i lagbollsporterna. För vuxna tycks det finnas mängder av motion som inte handlar om att prestera, utan att delta, och att göra det i en juste anda. Där tycker jag att fokus borde ligga vad det gäller skolidrotten.

4. Vad bör idrottsämnet innehålla? Vilken sorts fysisk aktivitet? Jag delar dina dubier beträffande lagbollsporterna. Dessutom verkar det vara vanligt att man egentligen inte tränar först och bedöms sen - som är fallet i tex matte - utan man får hoppa höjhopp och det betygssätts, sen får man springa 400 meter och det betygssätts osv.

Kanske borde någon kreativ människa hitta på ett helt nytt idrottsämnesinnehåll?

Hur skulle du vilja att det såg ut?

Jag är helt med i dessa funderingar. Som jag antyder ovan så tycker jag att skolidrottens fokus borde vara motion och "sportmanship", inte prestation. Den som är duktig i en idrott skulle - i ett idealfall - kunna hjälpa andra att testa sina gränser och belönas för detta snarare än för att springa fortast/hoppa längst/göra flest mål. För prestationsinriktad idrott finns det former utanför skolan - för allvarligt talat, skolidrotten kommer inte göra någon till idrottsproffs.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Fast det är det, ingen hoppar liksom höjdhopp utan ribba. Mitt specialämne som sagt så jag kan verkligen gå loss på det. Men visst, motionsformer har kommit på senare år och jag håller med dig att det borde fokuseras mer på det utan.

Här skulle man kunna spinna vidare på den ädla tävlan som varit drivande så länge. Vi verkar ju vilja tävla i allt, djurutställnignar, blomarrangemang, vilka som kan diska bäst (sic!).
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Vi verkar ju vilja tävla i allt, djurutställnignar, blomarrangemang, vilka som kan diska bäst (sic!).

Men - jag HATAR att tävla. (Och gillar att prestera.)

Jag har inte alls i mig att man bör eller ska tävla - även om det börjar gå in efter några decenniers tjat från omgivningen.

Jag minns en gång i lågstadiet när vi lekte något slags bollek på gympan - de andra i mitt lag stressade på ett obegripligt vis för att vi skulle "vinna". Och jag hade inte ens fattat att det var en tävling.

Tävlandet förstör mycket för mig - även om jag får goda resultat - och jag antar att jag inte är psykologiskt unik.

I alla fall i skolans tidigare år borde tävlan kunna ersättas med lek, och senare med motion. Man kan simma i 45 minuter utan att räkna längder eller ta tid.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

"Vi" var en illustration av att mänskligheten verkar skapar olika former av tävlan. Vilekt är en intressant paradox eftersom det finns dom som fullkomligt avskyr tävlingsmomentet.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Dotterna klass är delad på gympan. Flickorna har snäll lite mjukare gympa bestående av myckat jogg och fniss och sånt man knappt blir svettig av. Killarna har en annan lärare som vill att de tar i. Styrketräning, löpning och fotboll. Ett pass i veckan är de delade, ett pass har de gemansamt, då den softare varianten med flickornas lärare.

Dottern vill hellre ha gympa med killarna. Hon tränar på fritiden och tycker därför inte att flickgympan ger något. Hon har framfört det till kilarnas gympaläraren som tycker det är helt ok. Hon pratade med sin klassföreståndare som också tyckte det lät ok och som tog upp det i skolledningen. Där blev det blankt nej. Motiveringen var det sämsta tänkbara: "Vi har alltid haft det så här och de flesta är nöjda."

Vad tycker ni?

Tjejernas omklädningsrum är ledigt då det är killgympa så det finns inga praktiska problem.


Va, förekommer det sådan här på 2000talet? Jag kunde accepterat delad grupp om man fick välja.

Självklart hon skulle få vara med på "killarnas" gympa.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Vi har ju tidigare haft problem med skolans träslöjdslärare då flickorna fick måla motiv på träbitar och pojkarna fick använda bandsågen. Jag påtalade detta och det blev lite bättre. Just nu har Mini inte träslöjd så jag vet inte om läraren fortsatte på sin nya insikt om att även flickor kan.

Ska skolan ha nån form av genusplan? Hur, vad? Vad kan man begära?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Ja, visst är det ett problem. Svårlöst dessutom. Det gäller ju att forma det fria tänkandet från början, men när jag läser på diverse föräldraforum så undrar jag om det ens är möjligt? Min känsla är att det de senaste åren inträffat en backlash för jämställdhet och jämlikhet. Många vill idag aktivt bevara rådande normer och det kan ske både medvetet och omedvetet.

Jag upplever att vi kommit till steget "vi vill ändra på könsnormerna" men att vi inte riktigt vet hur. Mina barns förskola har en uttalad genusplan, men de förfäras fortfarande över att mina barn (pojkar) väljer rosa byxor, lila strumpor, sandaler med glitter och när jag råkade köpa pepparkaksklänningar av misstag till lucia finner min man dem med klänningarna nedpulade i strumpbyxorna. :crazy: Anden är villig med köttet är svagt, så att säga.

Vad är det för en märklig genusplan? Vet de själva vad det innebär?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Detta gäller:

Lagstiftning
1. Skollagen

Skollagen omfattar sedan 1998, både förskolan och skolan. Jämställdhet har hög prioritet i skollagen och i återfinns redan i första kapitlets andra paragraf.

§2 ”Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar. Var och en som verkar inom skolan skall främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Särskilt skall den som verkar inom skolan

1. främja jämställdhet mellan könen samt
2. aktivt motverka alla former av kränkande behandling såsom mobbning och rasistiska beteenden. (Lag 1999:886)”

Lag om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever

Läroplan för grundskolan:

”Skolan skall aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan och de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att formar deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den skall ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla förmåga och intressen oberoende av könstillhörighet.

Den festilade meningen i sista citatet tycker jag att din dotters skola helt uppenbart strider mot.

Saxat från: http://www.jamstalldskola.se/vad-ar-jamstalldhet/styrdokument.shtml
 
Senast ändrad:
Sv: Genusdilemma i skolan

Men de klarar inte av att lyfta blicken från färgen på byxorna?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Vi hade blandad gympa, men högsta betyg kunde man aldrig få för att man var "duktig" bara den som passade och hjälpte de som var lite sämre kunde få 5:a i gympa. Fungerade utmärkt.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Det är väl aldrig roligt att tävla om man vet att man inte har nån chans?

Men jag funderar lite på när jag läser den här tråden hur det skulle se ut om man jobbade likadant inom andra ämnen. Varför måste just gympan bli så himla centrerad kring just den delen av kroppskonstitutionen som består i styrka? Det blir ju typ som om musikundervisningen skulle vara centrerad runt övningar som gick ut på att det bästa/finaste är att vara sopran...

Det rimliga är att idrotten faktiskt fokuserar på det som den är till för; att skapa kunskap om god hälsa och lära barn och ungdomar hur de ska ta hand om sina kroppar. Varför ska man behöva tävla och prestera resultat i skolan egentligen, det är väl självklart att det blir väldigt ojämnt resultat om vissa tränar friidrott tex på fritiden. Man mäter ju dessutom bara vad individen presterar nu, inte vad de har lärt sig långsiktigt, som man trots allt gör inom andra ämnen. Jfr hemkunskap, där bedöms man inte för hur väl man lyckas få ihop sina fiskgratänger utan hur väl man lyckas kunna förstå vad som behövs för att ett hushåll ska funka. Nej, jag tycker att det är nåt snett med idrottsundervisningen och det har inte med kön att göra utan den envetna fokuseringen på prestationer och jämförelser som inte har något med framtida utveckling eller faktiska kunskaper att göra.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Fast det är det, ingen hoppar liksom höjdhopp utan ribba.

Nej, det gör man förvisso inte. Men som Petruska var inne på är min upplevelse av skolidrotten att det är förtvivlat lite att lära sig och förbaskat mycket att visa vad man redan kan.

Jag skulle nog önska att skolidrotten 1) var en arena för rörelse, 2) gav en god "idrottsallmänbildning" - där man fick möjlighet att testa och prova på olika idrotter och rörelseformer utan att nödvändigtvis hela tiden försöka maxa sin prestation.

Ta till exempel höjdhopp, för att det nu var uppe. Säg att vi har en klass med två elever som tränar friidrott på fritiden och naturligtvis utklassar övriga i hur högt de de facto kan hoppa. Vad lär dessa två sig mest av - att få möjlighat att hjälpa till i undervisningen och ge de andra tekniktips på höjder där de andra känner sig komfortabla eller på att visa vad de själva lärt sig på fritiden? Vad ger resten av klassen mest - att på alla sätt föröska ta sig upp mot de höjder som de friidrottstränande klarar eller att först få lära sig lite om hur tekniken fungerar och därefter - om de vill - få se hur högt de kan ta sig med sin nyvunna kunskap (och kankse rentav komma på att de också vill börja träna friidrott ;))?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Det är väl aldrig roligt att tävla om man vet att man inte har nån chans?

Varför ska man behöva tävla och prestera resultat i skolan egentligen, det är väl självklart att det blir väldigt ojämnt resultat om vissa tränar friidrott tex på fritiden. Man mäter ju dessutom bara vad individen presterar nu, inte vad de har lärt sig långsiktigt, som man trots allt gör inom andra ämnen.

Såhär koncist kan det också sägas! :)
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Fnissig vet jag inte, men företaget jag jobbar på anställer hellre tjejer som truckförare. Då håller både truckar och gods längre. Det får man väl säga vara ett erkännande för den mjuka och försiktiga sidan, även om det är lite tråkigt att det förutsätts att det är just tjejer som sitter på dessa egenskaper.

Men det är väl bevisat sedan länge att kvinnor kör bättre än män? :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp