Genusdilemma i skolan

Sv: Genusdilemma i skolan

Själv fick jag förresten bara en 4:a i kemi/fysik som avgångsbetyg i 9:an, eftersom jag var tjej. Läraren gav enbart killar 5:or. Jag fyllde alla kriterierna för en femma, men fick nöja mig med en fyra eftersom jag inte hade snopp. Jag ifrågasatte läraren, men han svarade bara att tjejer brukar inte vara så duktiga att de fick femmor i kemi/fysisk, så därför kunde inte jag heller få det.

Sen kan man ju fråga sig varför man ska ha ett så enormt fokus på just friidrott i skolidrotten. Det går ju inte ens att hålla på med friidrott som "motionär". Hur stor mening är det tex att kunna hoppa höjd? Hur många har hoppat höjd sen de gick i skolan? Hur många saknar att hoppa höjd?

Men det är väl bevisat sedan länge att kvinnor kör bättre än män? :angel:

Beror på vilken typ av körning man tittar på. Generellt är kvinnor bättre säkerhetsmässigt, eftersom de ofta underskattar sin förmåga och därmed kör försiktigare, och män är bättre körtekniskt men sabbar allt genom att ständigt överskatta sin förmåga.

Själv fick jag förresten bara en 4:a i kemi/fysik som avgångsbetyg i 9:an, eftersom jag var tjej. Läraren gav enbart killar 5:or. Jag fyllde alla kriterierna för en femma, men fick nöja mig med en fyra eftersom jag inte hade snopp. Jag ifrågasatte läraren, men han svarade bara att tjejer brukar inte vara så duktiga att de fick femmor i kemi/fysisk, så därför kunde inte jag heller få det.

Fy faan säger jag bara.

Herregud, finns det fler såna? Jag fick bara fyra i teknik (och jag var den första tjej som fick det höga betyget), trots att jag var bättre än många av killarna som fick femma. Är det inte galet?

Beror på vilken typ av körning man tittar på. Generellt är kvinnor bättre säkerhetsmässigt, eftersom de ofta underskattar sin förmåga och därmed kör försiktigare, och män är bättre körtekniskt men sabbar allt genom att ständigt överskatta sin förmåga.

När har dessa undersökningar genomförts?

Herregud, finns det fler såna? Jag fick bara fyra i teknik (och jag var den första tjej som fick det höga betyget), trots att jag var bättre än många av killarna som fick femma. Är det inte galet?

Trots denna "kvotering" har tjejer högst betyg i genomsnitt :angel:

Alltså, jag skriver inte om hur tycker att det ska vara, snarast att de flesta barnen redan har en idé om hur skolgympan ska vara. Och där lär lärarna ha en diger uppgift om de ska få de redan idrottsfrälsta eleverna att inte fokusera på höjden i hoppet eller om laget vinner i fotbollen.

Men jag håller alltså med om att gympan ska inbjuda till rörelseglädje.

Sen kan man ju fråga sig varför man ska ha ett så enormt fokus på just friidrott i skolidrotten. Det går ju inte ens att hålla på med friidrott som "motionär". Hur stor mening är det tex att kunna hoppa höjd? Hur många har hoppat höjd sen de gick i skolan? Hur många saknar att hoppa höjd?

Är det så? Det har nog i alla fall jag undsluppit, det var mer olika plågor varje gång :D

Jag kan dock, som sagt, se en poäng i att man får prova på olika saker. Det av framför allt två skäl: För det första anser jag att på den nivån som skolidrotten (borde) verka är all kompetens bra kompetens - att prova nya rörelser, lära sig ny teknik etc. Även om man inte själv fortsätter att hoppa höjdhopp så kanske man får ut mer av att se på en friidrottstävling om man vet lite mer om "hur man ska göra"? För det andra är det väl positivt om skolidrotten genom smakprov kan göra att man kommer på att man faktiskt vill börja träna t ex friidrott? (Men det gäller ju förstås att man får smakprov på annat än friidrott då också!)

Så var det för mig med. Det fanns ett par killar i klassen som fick femmor, fastän jag var bra mycket bättre än de någonsin hade chansen att bli. Men de hade som sagt snopp. :crazy:

Fy faan säger jag bara.

Jag gick ur 9:an 1985, så jag trodde faktiskt att något hade hänt sedan dess.

Samma höst började jag 1:an på Kulturvetarlinjen (treårig gymnasielinje, som det hette på den tiden). Vi hade bara matte första året (matte A måste det ha kallats) och det var nästintill bara tjejer på den här linjen. Så gissa vilken kompetensnivå matteläraren låg på? :crazy:

Orkar inte leta på det nu, tror att jag fick den informationen på körskolan.

Edit: Hittade detta: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/071101-man-kvinna-trafik/index.xml

Min spontana tanke var att det där stämmer väl in på min föräldrargeneration, 40 och 50 talisterna, där mannen kör bilen i större utsträckning. Men applicerat på mig och min bekantsskapskrets känns det som om kvinnor varken är säkrare eller mindre tekniskt körkunniga. Vi är rätt stressiga och skickliga, precis som männen. Men bara mina reflektioner. Har inget fakta att backa upp det med.

Alltså, jag skriver inte om hur tycker att det ska vara, snarast att de flesta barnen redan har en idé om hur skolgympan ska vara. Och där lär lärarna ha en diger uppgift om de ska få de redan idrottsfrälsta eleverna att inte fokusera på höjden i hoppet eller om laget vinner i fotbollen.

Jag läser dig inte så heller :) - även om jag nog tycker mig ana ett litet försvar för tingens ordning ;)

Det du påpekar - om barnens idé om skolgympan - tycks ju vara den förhärskande (barn!)idrottsideologin, så visst är det en pedagogisk uppgift att göra det annorlunda. Det är ju därför diskussionen om vad skolgympans mål ska vara måste finnas och utvecklas, så att idrottsläraren har målet klart för sig och kan förmedla det.

Jag gick ur 9:an 1985, så jag trodde faktiskt att något hade hänt sedan dess.

Samma höst började jag 1:an på Kulturvetarlinjen (treårig gymnasielinje, som det hette på den tiden). Vi hade bara matte första året (matte A måste det ha kallats) och det var nästintill bara tjejer på den här linjen. Så gissa vilken kompetensnivå matteläraren låg på? :crazy:

Samma nivå som teknikläraren gissar jag. IQ 70 ungefär :crazy:

Min spontana tanke var att det där stämmer väl in på min föräldrargeneration, 40 och 50 talisterna, där mannen kör bilen i större utsträckning. Men applicerat på mig och min bekantsskapskrets känns det som om kvinnor varken är säkrare eller mindre tekniskt körkunniga. Vi är rätt stressiga och skickliga, precis som männen. Men bara mina reflektioner. Har inget fakta att backa upp det med.

Jag tror du har en poäng där.

Försvaret är till den ädla täflan inom idrotten, sannerligen inte till idrottens utformning i skolan idag, den glädjer varken aktiva eller inaktiva elever och är inte heller önskvärd ur ett genusperspektiv. Puh...

Jag såg en intressant programsnutt om ämnet könsroller häromdagen. En grupp unga chimpanser gavs en drös leksaker - bilar och dockor - och man studerade hur de lekte. Det visade sig att pojkchimpanserna helst lekte med bilarna och flickchimpanserna med dockorna! Detta kanske säger något om hur djupt rotade våra könsroller egentligen är.

Samma nivå som teknikläraren gissar jag. IQ 70 ungefär :crazy:

:rofl: Typ. Fast på olika sätt. Kemiläraren var nog bara en okunnig och bakåtsträvande mansgris. Den kvinnliga matteläraren var inte ens kunnig i sitt eget ämne och totalt förvirrad när det gällde pedagogik. :crazy: Vi var alla glada över att slippa matten efter ett år, läraren gjorde lektionerna till ett straff att sitta av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka