Genusdilemma i skolan

Sv: Genusdilemma i skolan

Den Ädla Täflanen är för min del fullkomligt legitimt att försvara :D

(De där disktävlandena förresten... Du vet inte var man får tag på en sådan i behov av träningsläger? ;))
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Har aldrig hört talas om detmen det låter helt sjukt:crazy:

Varför ska inte tjejerna få träna på samma villkor som killarna?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag tycker inte att det är fel att tävla men måste tävlingarna vara strukturerade på ett sånt sätt att bara vissa kan vinna? Kan man tänka sig att man tävlar mot sig själv? Förbättra sitt resultat i procent, inte i faktisk tid? Visa på ökad kreativitet genom att lägga upp kloka träningsprogram? Jag fattar egentligen inte den ängsliga tanken att eleverna måste tycka att det är roligt, de är väl där för att lära sig saker precis som inom alla ämnen. Det säger sig självt att en ryttare skulle tycka att ett idrottspass med en massa nybörjare skulle vara ganska trist om det förutsattes att alla skulle rida på samma villkor, man måste centrera undervisningen mer på individen och inte på att innebandynissarna ska få ut sitt.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Förlåt mig, men jag hade blivit helt skogstokig :eek:
Hur kan ni gå med på detta? Ni borde helt klart kräva, som många sagt, att om det skall finnas två grupper så skall individen själv få välja.
Aldrig att någon skall bestämma åt en beroende på vilket kön man har!
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Det som är extra synd är ju att varken inebandynissarna eller de helt otränade får ut något av det hela, därav min tanke att bollsporterna inte har något i skolgympan att göra.

Det är en bra idé, att bedöma procentuell förbättring.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

:rofl: Typ. Fast på olika sätt. Kemiläraren var nog bara en okunnig och bakåtsträvande mansgris. Den kvinnliga matteläraren var inte ens kunnig i sitt eget ämne och totalt förvirrad när det gällde pedagogik. :crazy: Vi var alla glada över att slippa matten efter ett år, läraren gjorde lektionerna till ett straff att sitta av.

Men då förberedde hon ju er väl för arbetslivet :D
 
Sv: Genusdilemma i skolan

kl

Debatten har vecklat ut sig lite sen starten, men jag kunde inte låta bli att kolla in vad skolverket skriver om ämnet "Idrott och hälsa":
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall
– behärska olika motoriska grundformer och utföra rörelser med balans och kroppskontroll samt kunna utföra enkla danser och rörelseuppgifter till musik,

– ha god vattenvana, vara trygg i vatten, kunna simma 200 meter, varav 50 meter på rygg, och hantera nödsituationer vid vatten,

– ha grundläggande kunskaper om bad-, båt- och isvett,

– kunna orientera sig och hitta i närmiljön genom att använda enkla hjälpmedel,

– ha grundläggande kunskaper om friluftsliv samt känna till principerna för allemansrätten,

– känna till något om och kunna ge synpunkter på arbetsmiljön i skolan,

– ha erfarenheter av några vanliga idrottsaktiviteter samt veta något om skaderisker och om hur skador kan undvikas.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall
– förstå sambandet mellan mat, motion och hälsa och kunna tillämpa kunskaper i ergonomi i vardagliga sammanhang,

– kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter,

– kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion,

– kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider,

– kunna hantera nödsituationer i och vid vatten,

– ha kunskaper i livräddande första hjälp,

– ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt.


--------------------------------------------------------------------------------

Bedömning i ämnet idrott och hälsa
Bedömningens inriktning
Bedömningen i ämnet idrott och hälsa avser elevens kunskaper om hur den egna kroppen fungerar och hur eleven bland annat genom regelbunden fysisk aktivitet och friluftsliv kan bibehålla och förbättra sin fysiska och psykiska hälsa. Det innebär att elevens kunskaper om vilka faktorer som påverkar den egna hälsan är en viktig bedömningsgrund. Elevens förmåga att använda kroppen för sammansatta och komplexa rörelsemönster på ett ändamålsenligt sätt liksom bredden av fysiska aktiviteter ingår också i bedömningen.

Ytterligare en bedömningsgrund är elevens förmåga att utföra rörelser med kontroll och precision liksom att med hänsyn till rytm och estetik ge uttryck för känslor och stämningar. Även elevens förmåga att reflektera över och värdera fysiska aktiviteters betydelse för livsstil och hälsa utifrån både ett individ- och ett samhällsperspektiv är av vikt vid bedömningen.

Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven reflekterar med hjälp av kunskaper om kropp och rörelse över hur hälsa och välbefinnande kan bibehållas och förbättras.
Eleven föreslår och genomför fysiska aktiviteter som befrämjar egen motion och hälsa.
Eleven använder ett ändamålsenligt rörelsemönster vid deltagandet i olika fysiska aktiviteter.
Eleven deltar i och tillämpar sina kunskaper om friluftsliv under olika årstider.
Eleven använder sina kunskaper för att förutse och avvärja risker i samband med olika fysiska aktiviteter.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven använder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hälsa för att bedöma värdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter.
Eleven komponerar, motiverar och genomför ett allsidigt och funktionellt motionsprogram.
Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hänsyn till olika deltagares behov.
Eleven anpassar sina rörelser till de krav som olika aktiviteter och situationer ställer på exempelvis balans, precision och tempo.



--------------------------------------------------------------------------------

Skolverket 2008-04-15
Jag tror inte alls att man är fel ute genom att könsdela klasserna, men hurvida det ska vara en strikt uppdelning ska jag låta vara osagt.
Läser man denna kursplan så kan jag se att killarna säkert behöver öva sina mjuka sidor utan att behöva spela över inför tjejerna och tjejerna behöver öva på bollspel utan att ducka (obs! generalisering).
Kunde inte låta bli att göra en sökning hos skolverket på "genus" detta var svaret:
Resultat Fritextsökning
--------------------------------------------------------------------------------



Urval: GENUS



Inga träffar






--------------------------------------------------------------------------------



2008-04-15 kl 22:12
Skolverket 0708
:angel:
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Den senaste sådana undersökningen jag letade i källorna för (annan apras) var skrattretande dåligt genomförd rent vetenskapligt och de verkliga resultaten var inte de som skildrades. Flickaporna gillade biologiskt sett rosa (apbebisarna hade extremt rosa ansikten) och plockade därmed lite mer än pojkapor bland rosa prylar som bara "råkade" tada! vara flickleksaker. Alla apor föredrog definitivt den mjuka gosehunden...

Har tyvärr inte hittat ursprungsartikeln med fulla statistiken för den här artikeln, men de resultat man faktiskt kom fram till var att flickapor lekte med alla leksaker lika mycket medan pojkapor tenderade lite till pojkleksaker. Om man tittar närmre kan kanske annan orsak än pojkighet ligga bakom.

Gillade pojkapor under 1300-talet hästar mer än pojkapor gör idag?
Hur ofta kör apor bil?
Brukar flickapor koka soppa till sina apbarn? (ett av föremålen i första undersökningen var en rosa gryta)

Gör en undersökning med rosa fluffiga bilar och barbiedockor med kort hår o spindelmannen dräkt men utan bröst (oops, ursäkta actiondocka heter det visst). För barn o apor, så blir jag gladare.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Flickaporna gillade biologiskt sett rosa (apbebisarna hade extremt rosa ansikten) och plockade därmed lite mer än pojkapor bland rosa prylar som bara "råkade" tada! vara flickleksaker. Alla apor föredrog definitivt den mjuka gosehunden...

Gillade pojkapor under 1300-talet hästar mer än pojkapor gör idag?
Hur ofta kör apor bil?
Brukar flickapor koka soppa till sina apbarn? (ett av föremålen i första undersökningen var en rosa gryta)

Gör en undersökning med rosa fluffiga bilar och barbiedockor med kort hår o spindelmannen dräkt men utan bröst (oops, ursäkta actiondocka heter det visst). För barn o apor, så blir jag gladare.

Jag har en kompis som håller på med en sådan undersökning, och den visar konstigt nog inta att dvärgchimpanser/bonaboer har lastbilarna i generna om de är av hankön. Urvalet av saker tycks styrt av förg och material och form, inte "funktion" egentligen, utom just tydliga aplika bebisar. Alla gillar dessa, enligt hennes preliminära resultat (inte färdigt, inte offentligt).
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Då var det säkert ett väldigt vinklat program jag såg, blir så irriterad på sånt! :mad: Det lät väldigt logiskt, bl.a tog man upp ursprunget till könsroller: man menade att när människorasen var ny så var det en ren fråga om överlevnad, männen var starkare och således bättre lämpade att skaffa kött och försvara familjegruppen.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

kl

Debatten har vecklat ut sig lite sen starten, men jag kunde inte låta bli att kolla in vad skolverket skriver om ämnet "Idrott och hälsa":

Jag tror inte alls att man är fel ute genom att könsdela klasserna, men hurvida det ska vara en strikt uppdelning ska jag låta vara osagt.
Läser man denna kursplan så kan jag se att killarna säkert behöver öva sina mjuka sidor utan att behöva spela över inför tjejerna och tjejerna behöver öva på bollspel utan att ducka (obs! generalisering).
Kunde inte låta bli att göra en sökning hos skolverket på "genus" detta var svaret:
:angel:

Det är väl ungefär det Petruska sa, att själva företeelsen med könsuppdelade grupper inte nödvändigtvis behöver vara fel, särskilt om man ägnar sig åt kompensatoriska övningar.

För egen del, som lärare, så ser jag tillfällen då det bllir enklare och mer prestigelöst för alla att arbeta i könshomogena grupper.
Det jag inte gillar i Snuffsans exempel är att killgympan skulle vara "tuffare" och tjejgympan "lugnare". Så uppdelningen i sig reagerar jag inte negativt inför, men de valda aktiviteterna för respektive grupp är blaha blaha.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Det jag inte gillar i Snuffsans exempel är att killgympan skulle vara "tuffare" och tjejgympan "lugnare". Så uppdelningen i sig reagerar jag inte negativt inför, men de valda aktiviteterna för respektive grupp är blaha blaha.

Ja, detta är ju motsatsen till kompensation, faktiskt!

Kanske kan killarna ha lite teknik medan tjejerna har kosmetikakunskap, också? :idea:
 
Sv: Genusdilemma i skolan

lite off-topic:

Och jag fattar inte hur man med detta dokument kan bedöma idrott efter hur duktig man är som idrottsman? Det står inte med ett ord mer än: "Eleven använder ett ändamålsenligt rörelsemönster vid deltagandet i olika fysiska aktiviteter." Som betygskriterie att man ska vara "duktig" för att få bra betyg.

Dessutom så har bollsporter mm en våldsamt stor plats i idrotten kontra det som man måste uppnå. Någon som lyckas läsa att det är viktigt att kunna spela fotboll för att få mvg?

Tror det behövs en allmän genomgång för idrottslärare i gemene man vad man ska titta på inför betygssättning.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Ja hela ideen är korkad. Om man kan dela klasser tycker jag man ska dela efter hur motiverad man är i just gympa. De som vill jobba mer väljer den tuffare gruppen, de som inte är så vältränade har mer skoj. På så sätt kanske vi skulle slippa att barn mår illa av skolgympan och istället få flar motiverade till att röra sig. Jag (som inte gillade skolgympan) hade uppskattat att slippa ha gympa med tjejerna som tävlade i truppgymnastik och killarna som spelade fotboll i allsvenskans ungdomsvariant.

Precis! Jättebra idé med delad gympa för "motionärer" och "vi som vill satsa lite mer". Jag var också en sådan som inte gillade skolgympan och skulle absolut ha valt "motionärsgruppen". Så slapp de som var mer intresserade/duktiga/tävlingsinriktade irritera sig på mig och jag skulle sluppit känna mig värdelös och dum varenda gympalektion. :crazy: (Jag som ändå var en hejare på ridning och slalom, men DE idrotterna gilldes ju inte).

Att könet ska avgöra är ju helt idiotiskt! Och att din dotter inte får byta låter ju faktiskt i mina öron rentav olagligt. Om man läser jämställdhetslagen så är ju frågan om detta verkligen är i samklang med den?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag hade delad gympa på högstadiet i Göteborg (mitten av 80-talet).

Vi hade också delad gympa. Men inte i grundskolan. Dock på gymnasiet och detta var 86-88.

Jag tror det kan finnas en vits med delad gympa utifrån kön om anledningen är precis den som honung (tror jag det var) tog upp: att det handlar om att tjejerna (huvudsakligen) liksom "kommer i skymundan" tillsammans med killarna. I en viss ålder så är det ju så att killar/pojkar faktiskt generellt blir både starkare och mer kraftfulla än flickor generellt.
Dock tycker jag att uppdelningen utifrån motionsidrott - elit vore bättre så att man kan välja utifrån andra kriterier än könet. Och man får väl för 17 anpassa "elit"-lektonerna OCH "motions"-lektionerna så att BÅDE killar och tjejer i respektive grupp får utmaningar i lagom dos utifrån sin enskilda nivå.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Och jag landar i att lagbollsporter har väldigt lite i skolgymnastiken att göra, ett bättre alternativ är grenar där man tävlar mot sig själv, oberoende av lag. Jag menar, jag skulle inte heller vilja delta i en lagsport där jag känner att jag inte kan bidra med något för lagets bästa.

Väl skrivet!
Jag hade just det dilemmat själv under skolgympan. Som sagt; hade jag fått betyg i slalom och ridning hade jag troligen haft en 5:a eller åtminstone en 4:a. Men det var friidrott, skridskor (i regel med vidhängade klubba) eller bollsporter (lag) som gällde jämt på skolan. Och i vår klass tränade säkert hälften av tjejerna handboll på fritiden. Jo, tjosan vad kul det var för en annan att spela handboll på skolans lektioner. Jag lärde mig att försöka hålla mig så långt från bollen som möjligt... om man någon gång råkade komma i närheten var man så nervös för att göra fel så oftast tappade jag bollen. Med suckar, sura blickar eller mer ljudliga protester från lag"kamraterna". Jag har större delen av mitt liv varit övertygad om att jag inte har "bollsinne", men börjar ändå tro att det faktiskt mer handlat om något helt annat - att jag inte gillade det och framförallt att jag inte fick en chans att prova sådana idrotter. Jag var ju bara "i vägen" för de som redan kunde. :crazy:
 
Sv: Genusdilemma i skolan

4. Vad bör idrottsämnet innehålla? Vilken sorts fysisk aktivitet? Jag delar dina dubier beträffande lagbollsporterna. Dessutom verkar det vara vanligt att man egentligen inte tränar först och bedöms sen - som är fallet i tex matte - utan man får hoppa höjhopp och det betygssätts, sen får man springa 400 meter och det betygssätts osv.

Jag vet inte hur det ser ut idag. Men jag känner SÅ igen mig i din beskrivning! Och jag har efteråt alltid tänkt att min åsikt är att skolgympan borde inrikta sig på att få alla att hitta en idrott/ett sätt att röra sig som de gillar. Något som passar individen och som de kommer att tycka är så roligt att de fortsätter röra sig under resten av sitt liv.
Sen anser jag att det självklart ska finnas plats även för dem som tar idrotten mer "på allvar" - som VILL satsa. De bör få möjligheten att få gå på lektioner som kanske handlar mer om "elit" inom vilken sport det vara må.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag vet inte hur det ser ut idag. Men jag känner SÅ igen mig i din beskrivning! Och jag har efteråt alltid tänkt att min åsikt är att skolgympan borde inrikta sig på att få alla att hitta en idrott/ett sätt att röra sig som de gillar. Något som passar individen och som de kommer att tycka är så roligt att de fortsätter röra sig under resten av sitt liv.
Sen anser jag att det självklart ska finnas plats även för dem som tar idrotten mer "på allvar" - som VILL satsa. De bör få möjligheten att få gå på lektioner som kanske handlar mer om "elit" inom vilken sport det vara må.

Vi verkar vara rörande överens. Dessutom så kommer det ju fram ett perspektiv att ingen får ut något, varken den som inte riktigt är kompis med bollen eller den som håller på med bollsport på fritiden. (När Petruska nämner träning först och tävling sen så tror jag nog att viss träning i grundläggande saker om spel förekommer men träning med boll kräver ju åratal av förfining, ungefär som typ...ridining, så de minutrarna som ges till träning gör nog varken till eller från.)

Om den vane då ska stå tillbaka, är det med motivation att de får tillräckligt med träning, blir inte det udda? Det är väl inget som tillämpas i övriga ämnen?

Så frågan är hur vi ska utesluta bollsporterna och få en verkligt individuell utveckling inom skolgymnastiken. Med fysisk fostran för framtiden. (Där fick jag till det va?)
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Dessutom så har bollsporter mm en våldsamt stor plats i idrotten kontra det som man måste uppnå. Någon som lyckas läsa att det är viktigt att kunna spela fotboll för att få mvg?

Vad jag vet är inte bollsport något som måste finnas med i idrottsämnet över huvudtaget. Det är alltså fullt möjligt att bedriva idrottsundervisning helt utan bollsport och ändå få alla elever godkända.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp