Genusdilemma i skolan

Sv: Genusdilemma i skolan

Jag gick i skolan på 80-talet - början av 90-talet, från högstadiet till och med gymnasiet så var vi uppdelade i tjejer och killar på gympan. Jag är som flera här lite kluven till om det skall delas upp eller inte. Jag som inte har något bollsinne hade inte fått många passningar om vi spelat med killarna, eftersom de flesta killarna spelade fotboll men väldigt få tjejer.

Även om vi var uppdelade på gympan så gjorde vi i stort sett samma saker, friidrott, spelade fotboll/innebandy/volleyboll, redskapsgymnasitk, så det var inte någon större skillnad på tjej/kill-gympa som det verkar vara i din dotters klass. Det vara bara motståndet i lagsporterna som var olika, samt att vi sprang 5 km och killarna 7,6 km när det var löpning på gymnasiet.

Skolledningens svar tycker jag dock är lite märkligt, samt att tjej-gympan verkar vara lite "slö". Det är väl meningen att det skall ge lite att ha gympa, vi skulle i alla fall testa på allt möjligt (utom ridning tyvärr...) även om det ibland blev en 5-km promenad för att det inte var någon tidtagning den lektionen.
 
Senast ändrad:
Sv: Genusdilemma i skolan

Tycker det låter som ett helt föråldrat sätt.

Hade varit bättre att låta eleverna välja själva om de vill ha tuffare eller lite mjukare idrott, oavsett kön.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Det andra är att om du som tjej presterar på max, så blir du utan problem utmanövrerad av starkare killar. Du som tjej lär dig att killar är starkare. För det är dom, tyvärr, generellt. Enstaka undantag finns. En vältränad tjej matchar några av killarna men inte i en normalpopulation.


Men samtidigt så är det ju så det är. Jag ser inget fel att man konstaterar att killar är fysiskt starkare än tjejer. Bara man inte menar på att de ska ha ett maktövertag pga detta, för det är ju det som är felet idag.

Allmänt svar: Jag tycker inte att man ska ha tjej-/killgrupper, för det stärker liksom känslan av att tjejer behöver skyddas från killarna. Istället för att lära folk att man ska jobba tillsammans varesig man är man eller kvinna, det är ju så vi vill att det ska vara i arbetslivet.

Men att man kan ha delade idrottslektioner efter hur pass mycket man vill ta i är ju en idé, men då tycker jag man kan gå till den lektion man känner för dagen. Om man vill ta det lugnt eller är lite trött just den dagen, så kan man ta den lugnare gympan, och vice versa. Så man inte behöver känna att man sätts i något fack för alltid.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Fast om vi nu pratar om lagbollsporterna, vilket ju är det som egentligen ställer till problemen i gympan, så handlar det ju om att vinna, att lyckas och då måste man på något sätt vara bättre än motståndaren på plan. Eller annorlunda uttryckt, att vinna är väl integrerat i idrotten.

Dessutom är den problematisk så tillvida att spelarna måste vara någorlunda kunniga i regler, med boll och konditionsmässigt annars blir det ingen behållnings för varesig den som är duktig med boll och den som är helt ovan med boll. Så redan där knakar det ju med "samarbetet".

Så varför ska en tjej som är okej med boll och i kondition lära sig att en kille med mindre talang och mindre kondition klarar sig bättre på plan än hon?

Det är min övergripande fråga vad gäller mixade idrotter.

Och jag landar i att lagbollsporter har väldigt lite i skolgymnastiken att göra, ett bättre alternativ är grenar där man tävlar mot sig själv, oberoende av lag. Jag menar, jag skulle inte heller vilja delta i en lagsport där jag känner att jag inte kan bidra med något för lagets bästa.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

I dotterns klass består så gott som alla killarna (tja, tjejerna också) av soffpotatismaterial som inte idrottar på fritiden. Så just där är det inga problem för en normaltränad tjej att hänga med.

Flera killar skulle vilja byta till den lättare gympan så jag tror lathet trumfar över tuffhet i den här klassen. Tyvärr.

Det ska vi inte ta gift på, fråga vilken tonårig kille som helst om han vill, inför de andra killarna, vill bli förknippat med något som anses tjejigt. Vi ser ju resultat av det överallt, ridning, gymnstik, kvinnodominerade arbetskrafter.

Problemet, på ett övergripande plan är ju att man måste förhålla sig till normen. Jag tänker osäkt på Annika Sörenstam om vilken debatt det orsakade när hon ville mäta sig med männen.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Gud vad löjligt det är med delad gympa. Vet att det är så på vissa gymnasium men jag tycker det är dumt.
Det är i så fall bättre att ha en "light grupp" och en "mera grupp" (kom inte på några bra namn) och sedan får alla välja nivå från gång till gång eroende på vad det är den gången.

Kuriosa:
Jag var extremt sportig som ung och vi hade på högstadiet delad gympa vid vissa tillfällen och envis som jag var så VÄGRADE jag vara med på tjejgympan. Detta resulterade i mkt bråk med läraren under 2 år. Jag fick till slut som jag ville:devil: efter samtal med rektor.
Detta fick jag sedan f**n för när det skulle sättas betyg, jag fick en 4. Jag var bäst av alla tjejer i klassen på allt och bättre än de flesta killar på det mesta. Det enda jag inte var jättebra på var simning där jag var medelbra.
Han motiverade det med att han aldrig hade sett mig dyka:eek:.
Jag tog karln i hampan och vi åkte till simhallen och jag dök och jag fick en 5:D

Sportigheten har tyvärr avtagit markant med åren:smirk:
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Och jag landar i att lagbollsporter har väldigt lite i skolgymnastiken att göra, ett bättre alternativ är grenar där man tävlar mot sig själv, oberoende av lag. Jag menar, jag skulle inte heller vilja delta i en lagsport där jag känner att jag inte kan bidra med något för lagets bästa.

Flera intressanta frågor.

1. Genuspedagogiska erfarenheter (systematiska) visar att undervisning (i olika ämnen och olika åldrar) i könsuppdelade grupper har goda genuspedagogiska effekter i gruppen förutsatt att ett medvetet arbete sker i grupperna. Gärna i form av så kallad kompensatorisk pedagogik; i det här fallet skulle sådan pedagogik tex kunna innebära att tjejerna tränar på tacklingar och att killarna kanske dansar, eller spelar bollspel med mjuka bollar. (Obs ogenomtänkta exempel, men jag tror att mönstret för kompensatorisk pedagogik framgår, man får träna på det som normen för ens kön inte uppmuntrar.)

2. Jag tycker inte att undervisningen på Minis skola verkar leva upp till det här genuspedagogiska målet, man verkar inte ens försöka.

3. Följer tjejgympan på skolan ens läroplanen?

4. Vad bör idrottsämnet innehålla? Vilken sorts fysisk aktivitet? Jag delar dina dubier beträffande lagbollsporterna. Dessutom verkar det vara vanligt att man egentligen inte tränar först och bedöms sen - som är fallet i tex matte - utan man får hoppa höjhopp och det betygssätts, sen får man springa 400 meter och det betygssätts osv.

Kanske borde någon kreativ människa hitta på ett helt nytt idrottsämnesinnehåll?

Hur skulle du vilja att det såg ut?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Oj! Skolgymnastiken har väl en del problem eftersom den har flera och i viss mån motverkande syften. Den ska både vara rolig och stimulerande och eleverna ska få prova på de flesta stora idrotter och samtidigt få de stillasittande eleverna att röra på sig en stund under dagen.

Jag skulle önska att det som bedömdes var den individuella förbättringen och jag har en naiv tro på att det i sig stimulerar och att man då kan bortse från (den nu ofrånkomliga?) rankingen i gruppen. Där tror jag också lika naivt att de flesta kan hitta en egen motivation och vi hittar rörelseglädjen som ju är grunden för, tja ett fysiskt aktivt liv.

Men det löser ju inte de akuta könsnormerna. Jag menar, som tjej får du ju "kostnader", antingen bekräftar du den snällare tjejigheten eller så bekräftar du någon form av önskvärd tuffare killighet. Damned if you do and damned if you don´t.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Det låter ju superkonstigt! :eek: Det är ju att spä på könsdebatten ännu mer. Vad ger det för signaler till ungarna?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag blir 42 i år och får fortfarande en knut i magen när ämnet skolgymnastik förs på tal. Jag gick i skolan i Uppsala län och vi hade gemensam gympa som noghade kunnat vara uthärdlig om vi inte hade haft en rabiat fascist-typ till lärare.

Jag tycker att din dotters bejakande attityd ska tas tillvara på bästa möjliga sätt!! Oavsett om hon har snopp eller inte, även om hon hade en, vad skulle hon använda den till? Stavhopp?

Det snackas ju så mycket om att barnens ambitioner skall näras och deras kreativitet utvecklas osv etc m m Om gympan faller utanför dessa ramar varför finns den då kvar i läroplanen?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

*knapplån*

Är själv 85:a så skolgympan var inte sååå länge sedan. Jag har prövat båda varianterna och har gillat båda om jag ska vara ärlig. I gymnasiumet var det inte delad, däremot var det delat några år när jag var yngre, tror nått år på högstadiet. Och jag tyckte det var till viss del skönt, killarna var otroligt tävlingsinriktade och klampade verkligen ner en om man presterade dåligt på lagsporter. Själv var jag inte alls bra på idrott och fick sämre självförtroende när det både var killar och tjejer. Killarna passade oftast inte till en, gav blickar när man missade, kommenterade och tex vid brännboll flyttade alla killar närmare när det var min tur.. det är inte direkt kul att spela hockey när de flesta killarna redan spelade och svishade förbi. :smirk:

Alltså, jag tycker till viss del att det var bra att dela tjejer och killar. Samtidigt i gymnasiumet var det roligt med blandat, men det berodde nog mera på personerna man idrottade med..

Men om Snuffsans dotter vill vara med hos killarna tycker jag verkligen hon ska få vara med! Låter verkligen föråldrat att avvisa henne med sådana dåliga argument.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag borde kanske nämna att Mini på elevens val-dagar valt t.ex bollsport och varit ensam tjej (då gick hon i sjuan) med killar från åttan och nian. Utan några problem. Trots att bollsport egentligen inte är hennes grej så hade hon skitkul och bar sina blåmärken med stolthet och fick ett gäng polare bland de äldre killarna. Och det var killarnas gympalärare som håller i de dagarna så han verkar inte ha några som helst problem att på ett bra sätt blanda. Han har ingenting emot att Mini har gympa med killarna, det är skolledningen som protesterar.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag tycker att det låter mycket märkligt att tjejerna inte har ordentlig idrott:confused:

Följer de verkligen läroplanen?

Min dotter går i nian och de har gympa gemensamt, det är vissa saker på friidrotten som skiljer sig killar-tjejer men det är endast betygs kriterier.

Jag tycker att du ska ta upp om läroplanen verkligen följs först och främst.

Med vem/vilka man har gympa med ska absolut inte spela någon roll, huvudsaken är ju att alla får ut något av lektionen och att det är roligt med gymnastik.

Själv hade jag delade idrotts timmar på högstadiet, vi hade en lärare som mest gick in för att förstöra så mycket rörelse glädje som hon kunde:mad:

Sällar mej till sällskapet som hatade gympan, trots att jag på den tiden sprang distans.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Ja alltså, det illustrerar ju det övergripande problemet som jag brottas med. Det är lite häftigare, det finns en stolthet i att vara lite tuffare, lite mer som killarna. Det är ju inte så jagvill att vi ska se på killar respektive tjejer.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Ååå det där är verkligen ett dilemma! Jag har varit med om precis samma sak som din dotter, och jag led något hemskt av det. Jag var/är en sportig typ som ger järnet och inte har något till övers för fisidrottande och fniss och jag fick aldrig någonsin leva ut det när vi hade könsuppdelade lektioner. Jag gjorde så att jag helt sonika vägrade gå på "tjejgympan". Det tog ett litet tag, sedan insåg de hur absurdt det var att jag skulle få frånvaro när jag ville vara med och det fanns en annan grupp jag kunde vara med i - enda felet var att den gruppens deltagare alla hade snopp...

Tänk dig själv att vara duktig på innebandy, volleboll och skridskor och dina med- och motspelare vägrade ta emot en passning, huka sig för bollan skrikandes med armarna skyddandes huvudet eller inte ens lyckades snöra på sig skridskorna i omklädningsrummet. Det var ju helt värdelöst för mig att ständigt gå på såna lektioner. Jag ser det som vilken annan lektion som helst - om deltagarna inte vill lära sig, ägnar sig åt störande av ordning och inte vill ta del av läroplanen, varför skall då jag straffas för det när det är jag som sköter mig? Och när jag tänker på att jag straffas enkom för att jag råkar ha äggstockar och livmoder, ja då börjar det ryka ur öronen. Bläääää för sånt!
 
Sv: Genusdilemma i skolan

antingen bekräftar du den snällare tjejigheten eller så bekräftar du någon form av önskvärd tuffare killighet. Damned if you do and damned if you don´t.

Men är det rimligt att begränsa människor så här uppenbart pga deras kön, även om det är för en sak som kan synas som god. Begränsningen gäller ju både tjejer och killar och i mina ögon vinner precis ingen på en sån här uppdelning.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Nej det är inte önskvärt att begränsa något pga kön men frågan är hur vi kommer till den perfekta världen.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Enligt min mening i allafall inte genom att begränsa människor pga deras kön på det här uppenbara sättet.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Men du förstår vad jag menar med att det idag är problematiskt med att det är lite tuffare att ägna sig åt killaktiviteter?

Jag menar, vem tycker det är bra med att vara fnissig, mjuk och ta det försiktigt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp