genomsnittsålder på häst

Sv: genomsnittsålder på häst

Vildhästarna blir dryga 20, men inte ovanligt att de överstiger 30 år. Dock svårt att få tillförlitlig statistik eftersom man inte har 100% koll på djuren...

...vildhästar lever i snitt längre än tamhästar.

Tack! :bow: Det var det jag trodde. Och för mig är det mer eller mindre självklart att vildhästar har en högre genomsnittsålder då de inte ens är "vuxna" vid 7 års ålder, som nu ev då är genomsnittet för svenska tamhästar.

Vart har du hittat denna fakta? Jag läser gärna mer. :)

Jag pratade med en travtränare om det här för några veckor sedan och han sa att travare som gått bra på travet får ofta en pension då blir de ofta över 30 år men väldigt många sållas ut i ung ålder om de inte presterar tillräkligt bra samma gäller för galopörer. Och så är det ju även för ridhästar men åldern för när en ridhäst är på topp och när en travhäst är på topp skiljer ju väldigt mycket. Men vad har du för källa till att vildhästar blir dryga 20år och på vilka hästar är studien gjord?

7 och år i snittålder låter som en artimetrisk medelålder har svårt att tänka att hälften av alla hästar dör före 7 års ålder men jag litar på försäkringsbolagens siffror. Inte undra på att försäkringarna är så dyra.

jag har inte källa för mina siffror i huvdet just nu, men kan ta fram om nån vill ha...

sista siffrorna jag hörde var att genomsnittligt så blir en svensk ridhäst 12 år gammal. Om man räknar med trav- och galopphästarna så sjunker åldern till 7 år. Detta enl. försäkringsbolag.

Vildhästarna blir dryga 20, men inte ovanligt att de överstiger 30 år. Dock svårt att få tillförlitlig statistik eftersom man inte har 100% koll på djuren...

Hörde av en tränare frå Holland att deras snittålder var 6 år... Och att galoppörerna i USA blir i snitt 2 år gamla:(

Du får nog verkligen ta fram källan tilll de där siffrorna kära du! Att snittåldern för en galoppör (även i USA) skulle vara 2 år är helt befängt.

Kollar man på nätet efter ålder på vildhästar så verkar 15-20 år vara normalt. wild horses och Przewalski's

fast att en vildhäst skulle ha en högre genomsnittsålder köper jag inte riktigt.

alla tamdjur blir ju generellt äldre eftersom dom får vård då dom skadar sig/blir sjuka och dom slipper leta efter föda själva samt risken för att vara "bytesdjur" är ju inte heller så stor. alla hästar som föds med någon defekt (eller tråkiga hovar, eller tänder som så småningom ger problem) dom dör ju.

jag har för länge sedan (hade lite disskutioner om det på -80 talet med några bekanta)hört att dom inte blev alls gamla, men jag minns inte exakt hur gamla så jag låter det stå osagt så länge

fast att en vildhäst skulle ha en högre genomsnittsålder köper jag inte riktigt.

alla tamdjur blir ju generellt äldre eftersom dom får vård då dom skadar sig/blir sjuka och dom slipper leta efter föda själva samt risken för att vara "bytesdjur" är ju inte heller så stor. alla hästar som föds med någon defekt (eller tråkiga hovar, eller tänder som så småningom ger problem) dom dör ju.

Alla tamhästar får inte vård när dom blir sjuka, långt under hälften skulle jag tro :crazy: Sedan finns det så mycket skador som vi orsakar dom (oftast pga okunnighet) men av många andra hemska anledningar också.

Att dom slipper leta föda ser inte jag som något positivt, ok, dom svälter ju inte ihjäl, och mår bra på det sättet, men istället står en stor del av hästarna i upptrampade små lerhagar, lever i en stressig mijlö ( ex ridskolor) , blir felridna, ( finns ju miljarder hältor och felbelastningar som dom kan få men av), felbetslade, felaktig sadelinpassning, felverkade / skodda. Nu blev det väldigt mkt FEL här, många av våra hästar har det ju bra också, men hade jag fått välja hade jag trots allt velat vara en vildhäst, och jag tycker att det låter helt logiskt att dom också har en längre livslängd ..

men betydligt fler ridhästar får faktiskt beh. för div. skador som dom drabbas av och en sådan simpel grej som att dom stelkrampsvacc. (jag har sett 2 ovacc. hästar för länge sedan dö av stelkramp och det va hemskt) jag tror personligen inte att över hälften av alla hästägare skiter i att beh. sin häst vid behov. vi har ett väldigt gott djurskydd i sverige.

felaktiga inskeningar ger många ggr. felbelastningar även på den oridna hästen, att hästen är in eller uttåad eller ko eller hjulbent är ju inte direkt ovanligt det heller och kan ge problem vid belastning (och inte minst hovarna som knappast verkas på en vildhäst. men gör att den sliter sina hovar snett) vid deras många ggr. långa vandringar för att hitta föda.

en sårskada orsakad av annan häst eller på annat sätt av hästen själv, eller en stickskada på en vildhäst, kan få förödande konsekvenser tom. med dödlig utgång.

en vrickning gör vildhästen halt och till ett lätt bytesdjur, och stressfritt är det förmodligen knappast att vara vildhäst. dom måste ständigt vara på sin vakt för faror som inte existerar för tamhästar samt på sin vakt för att inte mista sin rang i flocken. har hästen ingen flock (tex. unghingstarna som stötts bort) så får den helt förlita sig på sig själv. tänk vad stressande att inte kunna slappna av eller lägga sig en stund utan risk. det sliter nog väldigt på kroppen.

om hästen får hakar/vågbett/inpackningar (vilket dom flesta hästar fått innan 10 års ålder, även om undantag finns)så fixar ju vi det på våra tamhästar. om inte förr så när dom får svårt att äta. en vildhäst dör när den får svårt att äta.

nej, någon vildhäst hade jag aldrig velat vara, det är nog ett bra tufft liv dom trots allt lever.

Enligt förskringsbolagens statistik är genomsnittsåldern för ett svenskt halvblod i sverige 8 år!

Egentligen är detta ett svar/fråga till alla;

Jag läser genomsnittsålder som medel åldern på alla nu levande hästar (i Sverige), men det som menas här är ju genomsnittlig livslängd!

Bara jag som tolkar det så?:confused:

Ovanstående läser jag alltså som medelåldern på sv halvblod i Sverige är 8 år...

men betydligt fler ridhästar får faktiskt beh. för div. skador som dom drabbas av och en sådan simpel grej som att dom stelkrampsvacc. (jag har sett 2 ovacc. hästar för länge sedan dö av stelkramp och det va hemskt) jag tror personligen inte att över hälften av alla hästägare skiter i att beh. sin häst vid behov. vi har ett väldigt gott djurskydd i sverige.
.

Ja, det har vi. Jag syftade förstås på heela världen .. Och men tanke på det tror jag inte att "genomsnittstamhästen" inte har det bättre är vildhästen, även om jag förstår att dom lever ett otroligt tufft liv..

Knapplån.

Jag har hört följande:
Uppgifterna om att genomsnittsåldern för svenska hästar ligger runt sju år kommer (som sagt) från försäkringsbolagens statistik.

Siffran blir dock missvisande eftersom äldre hästar blir (blev?) utförsäkrade och följdaktligen inte finns med i försäkringsbolagens register.

Medelåldern är alltså högre än vad statistiken visar.

fast även om livdelen försäkras ut så kan man ju fortfarande ha veterinärvården kvar. så nog kan många finnas med i försäkringsbolagens register ändå ;) dessutom är ju hästarna ganska gamla (givetvis beroende på ras, på vissa raser börjar ju inte sänkningen av livdelen förens dom passerat 20 år, eller är det 25 ?) innan det sänkts så mkt. att ingen livdel alls kvarstår

Är nog väldigt olika. I vårt stall har hästarna varit ovanligt gamla för att vi låtit dem leva som pensionärer på slutet. Min gamla fjording va 27,5 år när jag fick lov att ta bort henne tror det är ganska gammalt för kallblod. Jag red henne tills hon va 24 ungefär....En annan häst, arabkorsning blev hela 38 år! Jag hade honom som "sköthäst" kan man säga från att han va 20 till slutet. Promenadred honom till ca 30. En häst med mycket energi! En shettis i stallet blev ca 30 men det är nog inte så speciellt för shettisar.

Med tanke på hur lätt vi tar till avlivning så är det för mig inte alls konstigt om vildhästen skulle ha en högre genomsnittsålder.

HÅller med.
Genomsnittsålder betyder semantiskt genomsnittlig ålder på alla nu levande hästar.
Medellivslängd betyder semantiskt den genomsnittliga åldern när döden inträffar...

Tror att det, om hästar tillåts leva, är rätt vanligt att de blir gamla. Känner till flera pensionerade travare som blivit 27-30 år, flera fjordningar som blivit drygt 30 år, min första ponny som var shettis, blev 32 år gammal.
Att medellivslängden blir kort, beror säkert på att vi flitigt avlivar hästar som springer för sakta, hoppar för dåligt, inte håller för trav- eller ridsporterna (jodå, hoppning och dressyr är nog nästan lika illa som tävlingstrav - hur många halvblod blir inte avlivade eller T-märkta pga hältor...) och så vidare.

Kryddelydd

tack det svaret behövde jag :bow: Allt prat om avlivning gjorde mig helt förkrossad och hur människan förkortar livslängden, usch. Men nu e de bra igen, för då vet jag att min engelska tjej här hemma har många år kvar :)

långt ifrån alla avlivar hur som. det finns gott om äldre hästar med. vareken jag eller många av mina vänner tar lätt på att avliva, och vi är säkerligen inte ensama

*kl*

Min ridtravare är 20 år och vi tränar och är ute och tävlar så smått (beroende på hur mina nerver klarar det). Och han ska leva i en sisådär 50-60 år till, minst. ::angel::

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 439
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar