ge mig några goda råd är ni snälla

M

monline

Hej allihop.I helgen fick jag hem en häst som inte haft det så bra.Han har vandrat runt som jag vet inte vad,och när jag fick syn på honom var han slakthotad.Så jag hjälpte honom.Jag kunde inte låta bli.
Men saken är den att han är westernhäst och om det kan jag absolut noll och ingenting.Han är lugn och snäll,men jag vill ju inte göra honom förvirrad eller behandla honom fel på något sätt.Så jag tänkte fråga här...vad är det för skillnad i hanteringen av en westernhäst och en engelskt skolad häst?Är det något särskilt jag bör tänka på?Eller är det bara att hantera "som vanligt"?
Förlåt min okunnighet men jag vet som sagt ingenting om western alls.Fast jag lär mig gärna.Kan inte ni ge mig lite tips och råd?
Tilläggas bör att förra ägaren inte går att få tag i,utan hästen var mer eller mindre övergiven,så jag kan inte fråga henne och jag känner ingen som håller på med just western.Hjälp mig hjälpa denna underbara häst snälla ni.

Sv: ge mig några goda råd är ni snälla

Hej du

Om den som ägt honom tidigare ridit western på samma sätt som h*n hanterat hästen, så kan inget du gör vara ’fel hantering’ med tanke på skolningen.

Behandla honom som du gör med vilken häst som helst, tydligt och konsekvent.

Det finns förmodligen större variationer inom disciplinerna engelskt/western, hur man hanterar hästar, än det finns mellan disciplinerna.

jag tänkte just säga att vad gäller sjäva hanteringen är det nog inga större skillnader. Hantera honom som vilken häst som helst du, men vara observant på hur han reagerar och hur han beter sig.

Herre gud! Vad sorgligt.
vet du vad de är för ras?
Westernridningen är ju mkt olika från engelska ridninge men är han i så dåligt skick som jag förstår de så kommer han ju inte ridas på hela vintern kanske, så du kanske bara ska vara dig själv och hantera honom som du hanterar andra okända hästar. Mkt kärlek och mat men glömt inte vara konsekvent.Lycka till.

tack för hjälpen och svaren.
Just nu är han väldigt trött och ganska ynklig,men han hälsar också och tackar för att ni tog er tid.

Hej
Försök att behandla honom på ditt sett. Gör dig själv inte förvirrad.
Ta kanske kontakt med en tränare:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 012
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 386
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka