Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är problemet?Ridskolan jag rider på har precis skickat ut en lista på när varje ridelev ska vara funktionär. Förutom att det står namn på listan så står det också allas e-postadresser och telefonnummer.
Får ridskolan verkligen sprida dessa uppgifter? Det känns inte ok.
Det känns väl som nödvändig information?Ridskolan jag rider på har precis skickat ut en lista på när varje ridelev ska vara funktionär. Förutom att det står namn på listan så står det också allas e-postadresser och telefonnummer.
Inte värre än gamla tiders telefonkataloger och det som numera finns tillgängligt överallt på nätet.Ridskolan jag rider på har precis skickat ut en lista på när varje ridelev ska vara funktionär. Förutom att det står namn på listan så står det också allas e-postadresser och telefonnummer.
Så länge personnummer inte står med så är det väl ok. Adress etc finns ju överallt på nätet.
Fast en markering om att telenr är hemligt borde ju då finnas i medlemsregistret, eller? Fast nu vet jag ju också att register inte sköts så bra alla gånger...Jag är inte säker på att det gör det tillåtet. Det finns ju de som har hemligt telefonnummer och inte vill att föreningen sprider deras nummer vidare.
De får inte förvaras i en form som möjliggör identifiering av den registrerade under en längre tid än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka personuppgifterna behandlas.
Art 4.1: personuppgifter: varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person (nedan kallad en registrerad), varvid en identifierbar fysisk person är en person som direkt eller indirekt kan identifieras särskilt med hänvisning till en identifierare som ett namn, ett identifikationsnummer, en lokaliseringsuppgift eller onlineidentifikatorer eller en eller flera faktorer som är specifika för den fysiska personens fysiska, fysiologiska, genetiska, psykiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identitet,
Jag har aldrig anmält mig som funktionär. Det kom som en total överraskning att jag måste vara det. Jag har alltså inte ens informerats om detta tvång i något skede.När ni anmälde er som funktionärer, fick ni någon information då?
Men gud så dåligt skött av dem!Jag har aldrig anmält mig som funktionär. Det kom som en total överraskning att jag måste vara det. Jag har alltså inte ens informerats om detta tvång i något skede.
Min e-postadress ska verkligen inte spridas.Vad är problemet?
Det låter väl rimligt? Hur ska man annars få tag i folk? Röksignaler?
Men ändå, genom att skicka ut en lista kan man inte kontrollera att den inte finns kvar nånstans eller skickas runt.På vår ridskola måste man ha stalltjänst en gång per termin och vara funktionär en gång per åt. Det godkänner man i det avtal som man godkänner när man väljer att rida där. Dessutom godkänner man ofta ett avtal när man hamnar i medlemsregistret på samma sätt hur medlemsuppgifter hanteras. Så börja med att kolla upp vad du har godkänt genom att bli medlem och börja rida på klubben.