Gäspar vid tränsning! Alltid! varför???

segersten

Trådstartare
Hej Hej!
Det är en sak som jag har funderat över ett tag och har frågat alla jag känner och det är ingen som vet..
Nämligen att mitt sto gäspar alltid vid tränsning det slår aldrig fel.
Ibland börjar hon att gäspa redan när jag lägger på sadeln och ibland börjar hon gäspa när hon hör att jag hämtar tränset.
Sedan gäspar hon konstant till att jag har får på tränset.:confused:
Så det är inte en gång utan konstant hela tiden tills att jag har tränsat.
Är det någon som vet varför??
Eller är det någon som har en häst som gör likadant???

Sv: Gäspar vid tränsning! Alltid! varför???

Jag har inget svar men är lika nyfiken som du på detta :)
Min förra häst gjorde precis lika. Han började så fort jag tog fram tränset och fortsatte tills vi kom utt och jag skulle sitta upp, då först slutade han. Det var inte en gäsp utan en lååång följd av massor med gäspningar.

Jag lyckades aldrig komma på varför.
Men det var kul att höra att det finns fler.:D

Hehe vet heller inte varför men min ena häst gör så, alltid några gäspningar innan tränset ska på..

lustigt.

ja jag är verkligen konfunderad... varför?? men det känns härligt att det är fler än bara min som gör på detta viset..:)

vet inte heller varför. dock gör mitt sto så, gäspar en jätte gäsp när jag tagit av grimman, och tränset ska på , intressant och höra om någon vet varför.

Är det så tråkigt att komma ut å röra på sig? :D;)

Jag kan inte heller svara på varför, men nu när du säger det så kommer jag ihåg att min häst också brukade gäspa vid tränsning för något år sen.

När jag red utan nosgrimma så brukade han även gäspa när jag skrittade av efter ridpasset :p

Överslagshandling? Hästen kan kanske bli stressad, otålig eller osäker och inte riktigt veta vad han ska göra av sig.

Hörde nån gång för länge sedan att det är för arr de gillar vad som pågår, men jag et inte alls om det är sant.

Min kuse gäspar alltid innan tränsning. Slår aldrig fel.
Ingen aning varför han gör så men skulle vara kul veta
om det finns någon förklaring =)

Har hört om flodhäst som gäspar när han fått mycket att tänka på.
Syrrans minishettis gäspar alltid när vi tränsar henne. Hon är nyss bettvand och håller på att köras in så nog har hon fullt i skallen alltid.

Tror det är någon form av överslagshandling. Orsaken däremot tror ajg är individuell. Allt från stress till "full hjärna"

Så gör min tjej också.. Gäspar konstant från att jag börjar knäppa upp grimman tills att tränset sitter på.. :)

haha vad roligt, mitt 4åriga sto är likadan... så fort hon får bettet i munnen börjar hon gäspa
hon reagerar även med stoooooor trötthet på brems, kanske hon har en extremt känslig näsa :idea::rofl:

vid massage och et-behandlingar är det ju positivt om hästen gäspar, visar att den slappnar av och släpper efter... men undra om man ska tolka sånahär gäspningar på samma sätt?

Jag läste (eller hörde) för många år sedan att en häst gäspar antingen när den är trött/behöver mer syre, precis som vi. Eller när det ska hända något nytt. När den vet att någon nytt är på gång eller liknande. Kan det vara därför de gäspar vid sadling/tränsning?

Jag tror att det beror på att de försöker bli av med anspänning, alltså ett sätt att slappna av.
Alla mina göra så även när man vet att de är pigga och ser fram emot att ridas, så tror inte att det är negativt.

Har hästarna som gäspar haft grimma på sig en lång stund innan? isåfall kanske det inte gått att gäspa på ett tag, så de kanske passar på när det går...:)

men har de inte haft grimma på sig så kan man ju undra vad det beror på, tycker jag min häst verkar lite uttråkad när han gäspar, kanske dags och göra nåt kul då??

*kl* en hovis sa en gång att hästar gäspar när de är välmående... Kan det vara efter att man ryktat som de slappnat av och mår bra? Han sa detta då min tant börja gäspa när jag borstat henne en stund medans vi vänta på vår tur med hovis.

Senast ändrad:

*kl* en hovis sa en gång att hästar gäspar när de är välmående... Kan det vara efter att man ryktat som de slappnat av och mår bra? Han sa detta då min tant börja gäspa när jag borstat henne en stund medans vi vänta på vår tur med hovis.

Precis så sa min tränare oxå! Min häst gäspade efter borstningen innan jag skulle tränsa, samt efter vi ridit och tränset åkt av.
Det tror faktiskt jag oxå :) Dom ser ju så avslappnade och lugna ut!

Vad roligt att det är så många som har gäspande hästar!!! men det med grimman vet jag inte för hon gäspar med grimma hela tiden eftersom att jag alltid gör iordning henne i gången!

Men hon kanske vill slappna av lite??

Har även sett min tant gäspa i hagen med grimma på, efter hon legat och vilat en stund reser hon sig upp och spänner in huvudet mot bogen precis som om hon sträcker på nacken och sen gäspar hon till några gånger... Hon ser så härlig ut när hon gör så...

jag har också hört av en hovslagre att de gäspar när de är avslappnade trivs med det som sker runt om kring dem.. vet dock inte om det stämmer min kan gäspa några gånger i stall men har inte kunnat koppla ihop det så som vid tränsning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: tessan.g
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka