Gäspar vid tränsning! Alltid! varför???

Sv: Gäspar vid tränsning! Alltid! varför???

Vad gäspig JAG blev av den här tråden... :D
Alla bilder på gäspande hästar!

Senast ändrad:

Anledningen till att hästar gäspar är detsamma som oss människor.
Vi behöver syre till hjärnan.
Om Du ex är ute och känner dig väldigt trött, kan du prova att gäspa stort, då blir du piggare.
Då hästen har kansk stått i boxen , och sedan ska ut och träna så gäspar den pga av att den är trött men försöker vakna genom att få syre till hjärnan.
Aktivera sig själv.

Det är ju förvisso en sida av det.
Men om man då tar min gammeltant till exempel. Hon går alltid ute på lösdrift (eller nu på bete), hon kan stå och bli ryktad hur länge som helst. Jag kan sadla, sätta på selen eller vad som helst- ingen gäspning.
Hon kan stå och gnägga åt de andra hästarna hur alert som helst (särskilt om någon av hingstarna är i närheten) men så fort jag kommer med bettet så gäspar hon så käkarna nästan går ur led.

Knäppa häst! ;)

det handlar om udergivelse . hon säger till dig att ok nu är det du som bestämmer . vad ska vi göra . :love: om du pratar mycket nära hästen tröttnar han hon på dig och slutar lyssna . men är du tyst och lyssnar på hästen och inte tuggar tuggummi så är det du som bestämmer . läste detta i häst fockus idag . :love: det stämmer faktiskt tuggar hästen på bettet är det människan som bestämmer . :love:

Jag förstod inte riktigt vart du vill komma med detta? Menar du att när hästen gäspar så visar den att den har tänkt följa människan? Och att huruvida jag tuggar tuggummi är relevant för mitt ledarskap?

Utveckla gärna, jag hängde inte riktigt med :)

Mitt fullblodssto har ganska mycket för sig med munnen. Innan ridtur står hon och gapar och tuggar för hon har bråttom ut (hon har ofta bråttom) Efter ridturen däremot gäspar hon. En del ser inte skillnad på detta. Veterinären kom för att raspa tänderna och så ville vet ge henne lite laserbehandling i rygg och bakben (hon blev illa sparkad bak en gång) Efter en stund började hon gapa och vet sa nöjt "nu slappnar hon av och tycker det är skönt" Nej nej sa jag det där är inte en gäspning, hon har tröttnat på att stå still.

Så det kan vara skillnad på gäspning och gapning hos vissa hästar. Mitt fullblod är en fd galoppör som gått på banan. Idag står hon faktiskt still i stallgången när man gör i ordning henne (inte alla galoppörer som gör det) men kan gapa en del, ju piggare hon är desto mer gapar hon

Igår hände något som jag också funderar över.
Vi gick oturligt nog omkull när vi var ute och red (och jag fick pållan över mig dessutom. :( OCH hade min lilla dotter med mig vid tillfället på en annan häst...Mindre lyckat). Men jag kollade henne när jag fick upp henne och hon verkade okej förutom skrapsår.
MEN hon började gäspa som en tok när jag fick upp henne från marken. Kan det vara chock? Stress? Överslagsbeteende?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: tessan.g
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka