Gäspar vid tränsning! Alltid! varför???

Sv: Gäspar vid tränsning! Alltid! varför???

*kl*
Haha, klockrent med alla gäspande hästar :D
Min börjar gäspa så fort det är tränsing på G, och fortsätter gäspa tills jag ska ut o sitta upp typ, det brukar orsaka problem med nosgrimman o sådär ibland dock.
Men dom är bra gulliga.
Har alltid funderat över varför :D

Tycker inte att de kan gäspa ordentligt med grimma på, beror iofs på hur stort omfång det är på grimman runt munnen, blir kanske bara halva gäspningar, bara lite spekulationer...

Gäspningar löser ju spänningar. Så jag skulle tro att det helt enkelt bara är ett beteende som har blivit. Behöver inte bero på något speciellt. Hon kanske "vaknar till" när man tar fram tränset och precis som en annan kan dra en suck i en sådan situation så gäspar hon. Släpper på spänningar i kroppen eller bara kommer igång lite. :)

Jag hade låtit hästen gäspa klart. Sen skulle jag aldrig få för mig att rida med nosgrimma annat än vid bettlös ridning, och då är den löst spänd så att hästen har utrymme att öppna munnen och gäspa om den behöver. :)

Men det förutsätter jag att alla gör :)
Spänner nosgrimman såpass att hästen kan gäspa utan obehag, vanligtvis har jag hack så det är inte mycket o fundera på där :)
Min häst går utan grimma vid alla tider på dygnet förutom när hon står i gången :) Så förhoppningsvis kan hon gäspa ordentligt :)

:) En av mina hästar gäspar JÄTTEstort när jag har tränsat av! Jag har fått för mej att hon stretchar käkarna...och att spännigar släpper. Och så gör hon med och utan nosgrimma.

Min medryttarhäst gör nästan alltid så när jag tar av grimman/tränset och ska byta till grimman/tränset. Jag har fått för mig att han känner sig lite "fri" och vill sträcka på sig lixom. Har ingen aning om ifall de stämmer men väntar spänt på alla svar :)

Ett halvblodssto jag hade på foder tidigare gjorde ungefär så. Varje gång jag tog fram tränset gäspade hon en låååång gäsp. Sen tränsade vi och allt var frid och fröjd. Jag tänkte faktiskt på det många gånger eftersom hon alltid gjorde likadant. Varför har jag ingen aning om.

Min pålle gäspar alltid när jag ryktar honom på ryggen. :D

Den förra hästen jag hade tyckte inte om att man höll på med hans huvud... förutom så fort grimman togs av och träset skulle på, då blev han helt plötsligt såååå gosig och ville lägga huvudet på axeln och blundade och såg såååå trött ut. :p Funkade inte det så började han gääääspa sååå stort. :D

kl

Jag hade en medryttarponny som aaalltid gäspade när tränset dök upp. Min egna häst som jag känt i tio år började med det förra veckan!

Min teori med ponnyn var att han tänkte att han inte skulle kunna gäspa på en stund (nosgrimman) o därför tog tillfället i akt, men min häst har jag inte ridit med nosgrimma på år och dar, så där föll det ;)

Jag tror nog de flesta hästar kan gäspa i grimma, annars är den nog lite hårt spänd...

*KL*
Roligt att så många hästar verkar gäspa just i samband med att man tar på träns, inklusive min ;) Hon gäspar typ 10 ggr innan hon är klar, sen kan man spänna nosgrimman. Synd att ingen direkt verkar veta varför, men det måste ju vara något allmängiltigt beteende eftersom det verkar vara så vanligt... Många förslag här verkar troliga men nu när jag tänkt efter lite så tror jag mest på att det släpper spänningar faktiskt, men sen finns det säkert fler orsaker till gäspningar i andra sammanhang...

det handlar om udergivelse . hon säger till dig att ok nu är det du som bestämmer . vad ska vi göra . :love: om du pratar mycket nära hästen tröttnar han hon på dig och slutar lyssna . men är du tyst och lyssnar på hästen och inte tuggar tuggummi så är det du som bestämmer . läste detta i häst fockus idag . :love: det stämmer faktiskt tuggar hästen på bettet är det människan som bestämmer . :love:

roligt med så många teorier!!! min dam slutar alltid att gäspa så fort tränset kommer på så nosgrimman tror jag inte är några problem... Och hon kan gäspa STORT med den vanliga grimman på...

Min valack gör exakt likadant och det har han gjort även när han var hingst. Kul om det betyder att de mår bra, det känns ju skönt i så fall. :)
SÅ alla ni med icke-gäspande hästar, se till att sköta era hästar bättre. He he... ;)

Haha, åh, känner igen mig så väl!
Min medryttarponny gäspar alltid innan tränsning, oftast när man hunnit ta av grimman då han verkligen kan STRÄCKA ut ;)
2zeii51.jpg

Detta är när jag hämtat tränset och tagit av grimman precis. Alltid gör han så, flera gäspningar i rad tills man knäppt nosgrimman. Exakt, hoppas hästarna menar nåt gott med dessa gäspningar! :D

det stämmer faktiskt tuggar hästen på bettet är det människan som bestämmer . :love:

Jag hänger inte med (igen...)
Vi pratar ju om gäspningar, menar du att både gäspningar och tugga på bettet är undergivelse? :confused:

Jag är lite blond av mig:angel:

Jag har hört att de gäspar när de tänker/fått mkt att tänka på, men att de gör det för att de är avslappnade låter ju vettigt :idea:

ok det var kanske lite konstigt . men läs det i häst fockus då .

ska leta upp den hästfocus! tror att en kompis till mig prenumerar på den!! det är ju bra om det beror på undergivelse för den här damen har bestämda åsikter om det mesta annars...;)

*kl*

Min gammeltant har börjat göra det nu sen i våras när vi bytte stall. Hon är så himla söt. Det slår aldrig fel, kommer bettet i munnen så gääääspar hon så. Det lustiga är att nu sen vi flyttade så har det hänt jättemycket med vår ridning tillsammans så det kanske är att hon förbereder sig på att arbeta nu i stället för att som tidigare bara sega fram? Bara en tanke. Hon har verkligen blivit duktig nu de senaste månaderna, fast hon är en mogen 20åring. :love:

friggelingsp.jpg

Ett islandssto som jag red tills för en vecka gjorde också alltid det, i samband med att hon öppnade munnen och tog bettet kom det alltid minst en stooor gäspning! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: tessan.g
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka