Sv: Gärds!
*kl*
Mitt dressyrprogram började ovanligt fint, hästen var avspänd och lydig. Inga fnys och pys eller stegringar och kast åt sidan, varken på framridningen eller när vi red runt dressyrbanan. Därför var jag inte alls beredd, när hästen helt plötsligt i vänster galoppen strax före kortsidan innan enkla bytet fick syn på konen med bokstaven A som stod utanför banan, och som en blixt från en klar himmel tvärnitade och kastade sig in mot mitten. Jag tappade stigbyglarna och kom av mig lite men kom i gång ganska snabbt igen. Men bortsett från denna fadäs kände jag mig ändå nöjd så jag blev allt lite besviken när jag såg mina dressyrstraff, drygt 58, hade hoppats på lite lägre (jag fick en 3a på momentet med enkla bytet)...
Min fina lydiga häst var helt som bortblåst 20 min efter avslutat dressyrmoment och en demon hade intagit hästen
när det var dags att hoppa. Herre jösses alltså. På hoppträningen i torsdags hoppade hon som en dröm och jag började fundera på att kanske kanske våga starta en 145 hoppning med henne i höst.
Hinder 1 var väl ok men när jag vänder upp mot 2 och hästen får syn på det, språnget hon gör ca 10 m framför hindert är ungefär lika stort som det hon gör över. På linjen mellan 3an, 4an och 5an rusar hon rakt in i botten trots mina försök att bromsa. Backa av finns inte. Noll respekt hos hästen för dessa "små hinder" och det är inte så lätt att få till en rytmisk ridning.
Men i terrängen gick hon mycket bättre, hon var laddad men klok, backade av själv och allt kändes lätt lätt lätt. Jag
slappnade av väl mycket och glömde bort att man ska inte bara komma över hinder felfritt utan man har en tid att
passa också... Visserligen så ville jag ta en lugn runda och inte riskera något eftersom vi åker till Aalborg på onsdag
men lite fortare kunde jag ridit utan att vi hade behövt jobba ihjäl oss...
Återkommer med bilder